Tuesday, April 16, 2024
1 C
Calgary

مبارزه با اخبار جعلی و افزایش امنیت سایبری برای انتخابات 2019

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک سازمان مستقل در مونتریال قصد دارد به جوانان کمک کند تا با انتشار اطلاعات جعلی در کمپین‌های انتخابات فدرال 2019 مبارزه کنند.

Apathy is Boring یک ارگان غیرحزبی است که جوانان را تشویق می‌کند تا به شهروندانی فعال و موثر برای دموکراسی کانادا تبدیل شوند.

تابستان امسال سازمان Apathy is Boring کمپین مبارزه با انتشار اطلاعات دروغ #iSpeakElection خود را راه‌اندازی کرد که در آن به کانادایی‌های جوان آموزش داده می‌شود نسبت به اطلاعاتی که پیش از انتخابات 21 اکتبر در فضای مجازی منتشر می‌شوند، دیدگاهی منتقدانه داشته باشند.

کارو لاتفی که مدیر اجرایی Apathy is Boring است در گفت‌وگو با دیلی‌هایو گفت: الگوریتم‌های مورد استفاده در شبکه‌های مجازی مطالب بسیاری را به شما نشان می‌دهند که علاقه دارید آن‌ها ببینید، اما لزوما این بدان معنا نیست که مطالب ضروری را نیز به شما نمایش خواهند داد. مشکلی که این الگوریتم‌ها بوجود می‌آورند آن است که با تکرار برخی مطالب موجب افزایش بیش از حد اهمیت آن‌ها می‌شوند و فضایی قطبی را بوجود می‌آورند. همین شرایط خطر انتشار اطلاعات جعلی و دروغ در فضای مجازی را افزایش می‌دهد.

Apathy is Boring با سازمان Abacus Data همکاری می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره اخبار متداول و رفتار دموکراتیک در این حوزه بدست آورد.

بر اساس داده‌های بدست آمده 55 درصد از کانادایی‌های جوان گزارش داده‌اند که حداقل یکبار در هفته با اطلاعات سیاسی غلط که به شکل عمدی در فضای مجازی منتشر شده‌اند، روبرو می‌شوند. 47 درصد از آنان نیز اطلاعات تفرقه‌آمیز و تعمدی را در فضای آنلاین دیده‌اند.

به گفته لافیت نتایج بدست آمده واقعا نگران‌کننده است.

سایت Apathy Boring برای مبارزه با این موضوع چندین ابزار را معرفی کرده که به رای‌دهندگان جوان‌تر کمک می‌کنند اطلاعات دروغ را بشناسند و درباره آن‌ها آگاهی پیدا کنند.

ابتدا باید بدانید که اطلاعات جعلی در یکی از هفت دسته زیر جای می‌گیرند:

  1. طنز و طعنه‌آمیز: این دسته جزو اطلاعات دروغین نیست، اما ممکن است افراد را گمراه کند
  2. ارتباط غلط: تیترهای خبری، تصاویر و یا اظهاراتی که با متن خبر ارتباطی ندارند
  3. مطالب گمراه‌کننده: سوءاستفاده از اطلاعات برای تغییر محتوای یک مسئله و یا تغییر جایگاه یک فرد
  4. موضوع نادرست: استفاده از اطلاعات دقیق برای موضوعی بی‌ربط
  5. مطالب تقلیدی: منابع خبری دروغین که از سایت‌های حقیقی تقلید و کپی می‌کنند
  6. مطالب دستکاری شده: اطلاعات حقیقی و یا تصاویری که برای فریب افراد دستکاری شده‌اند
  7. مطالب جعلی: محتوایی جدید که تا حد زیادی دروغین است و برای فریب افراد و یا ضربه‌زدن به فرد یا گروهی خاص تولید شده است

این سازمان علاوه بر این مطالب تعدادی ویدئو را نیز در سایت خود منتشر کرده که به توضیح درباره شفافیت صفحات در فیسبوک، جست‌وجوی معکوس عکس در گوگل، پخش خودکار یوتیوب و چگونگی استفاده از این امکانات برای جدا کردن حقیقت از دروغ، پرداخته‌اند.

لاتیف می‌گوید: ما به تشویق جوانان ادامه می‌دهیم تا بیشتر حواس خود را جمع کنند و پیش از به اشتراک گذاشتن یک مقاله و یا اطلاعات درباره محتوای نوشته شده و فرستنده آن کنجکاو باشند. هرچند جوانان به نسبت افراد مسن‌تر در برخورد با این موضوعات بهتر عمل می‌کنند، اما در حال حاضر مطالبی در فضای مجازی انتشار می‌یابند که تشخیص جعلی و یا حقیقی بودن آن‌ها نیاز به دقت بیشتری دارد.

کشور کانادا در حال افزایش امنیت سایبری خود پیش از انتخابات است

آغاز کمپین  Apathy Boring یکی از فعالیت‌های متعددی است که پیش از برگزاری انتخابات 2019 برای برخورد با اخبار جعلی و جلوگیری از انتشار آن‌ها انجام می‌شود.

دولت کانادا نیز در ابعادی بزرگتر با کمک سرویس امنیت اطلاعات کانادا (CSIS) و RCMP در حال بالا بردن امنیت سایبری کشور پیش از انتخابات است.

سازمان Elections Canada در وبسایت خود در اینباره گفت: ما به طور مرتب با این آژانس‌ها درباره قوانین، مسئولیت‌ها و پروتوکل‌هایی که برای برخورد با سناریوهای گوناگون طراحی شده‌اند، بحث می‌کنیم. ما در حال برنامه‌ریزی نحوه مکاتبات و ارتباطات خود در شرایط خاص هستیم.

اخیرا دولت کانادا اعلام کرده که عملیات امنیتی و اطلاعاتی برای برخورد با خطراتی که متوجه انتخابات هستند (SITE) را راه‌اندازی کرده که اعضای آن از CSIS، RCMP، وزارت روابط خارجی و سازمان امنیت اطلاعات (CSE) تشکیل می‌شوند.

مرکز امنیت سایبری کانادا در آخرین گزارش سال 2019 خود گفت: SITE با نزدیک شدن به انتخابات 2019 قصد دارد به دولت کمک کند تا بتواند با خطرات خارجی و سایر تهدیدات سایبری مقابله کند.

با اینحال مرکز امنیت سایبری می‌گوید این احتمال وجود دارد که با تمامی این تمهیدات شهروندان کانادایی در انتخابات فدرال 2019 با برخی از حملات سایبری خارجی روبرو شوند.

البته این سازمان می‌افزاید که مداخلاتی از این دست احتمالا مشابه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال 2016 هستند و به فعالیت‌هایی در شبکه فیسبوک و یا سایر شبکه‌های اجتماعی خلاصه خواهند شد.

در سال 2017 فیسبوک سامانه‌ای را برای حفاظت از انتخابات کانادا راه‌اندازی کرد تا از تکرار فاجعه‌ای همچون آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داد، جلوگیری کند.

فیسبوک گفته که این اقدامات پاسخی مستقیم به گزارش تهدیدات سایبری خارجی برای فرایند دموکراتیک کانادا است که توسط وزارتخانه نهادهای دموکراتیک منتشر شده بود.

لاتیف درباره اقدامات جدیدی که در حال انجام هستند خوشبین است. با این وجود او اعتقاد دارد که همه‌چیز به مردم کانادا و رفتار آن‌ها در برخورد با اطلاعات جعلی بستگی خواهد داشت.

منبع: Daily Hive