Tuesday, April 23, 2024
15.6 C
Calgary

وعده لیبرال‌ها برای پیوستن به پیمان zero emission سازمان ملل

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

حزب لیبرال دیروز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر اعلام کرد که در صورت پیروزی مجدد در رقابت‌های انتخاباتی، کانادا را به عضویت پیمان تولید گازهای گلخانه‌ای صفر تا سال 2050 در خواهد آورد.

این وعده از سوی سه کاندیدای لیبرال اعلام شده است. این پیمان به امضای 65 کشور دیگر دنیا رسیده که در جلسه این هفته سازمان ملل با موضوع تغییرات اقلیمی قول داده‌اند تا سال 2050 تولیدی کربن خود را به صفر برسانند.

الیزابت می رهبر حزب سبز نیز در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرد که در صورت پیروزی به این پیمان خواهد پیوست.

حزب لیبرال هنوز جزئیاتی درباره برنامه خود برای دستیابی به این هدف را اعلام نکرده، اما گفته‌اند به طور کلی با ایجاد اهدافی الزام‌آور و قانونی برای بازه‌های پنج‌ساله و گماردن گروهی از دانشمندان و اقتصاددان‌ها برای ارائه‌ پیشنهادات لازم به منظور تعیین گام بعدی، به این مقصود دست پیدا خواهند کرد.

کاندیدای لیبرال منطقه مونتریال استیون گیلبو در یک بیانیه گفت: کره زمین در حال سوختن است و مردم در خیابان‌ها دست به راهپیمایی زده‌اند و خواستار اقدامات اساسی‌تر برای مبارزه با تغییرات اقلیمی هستند. علم شواهدی روشن را در اختیار ما قرار داده و شهروندان کانادایی نیز به وضوح اعلام کرده‌اند که خواستار برداشتن گام‌هایی محکم‌تر به منظور محافظت از محیط‌زیست هستند. آینده کودکان و نسل‌های آینده بشر در دستان ما قرار دارد.

همچنین این حزب قول داده تا با تصویب قوانین لازم، به کسب‌وکارها و کارمندان کمک کند تا به استفاده از سوخت پاک روی آورند. به این ترتیب هدف کنونی کشور کانادا برای کاهش 30 درصدی تولید آلاینده‌ها تا سال 2030 به نسبت سال 2005 راحت‌تر محقق خواهد شد.

لیبرال‌ها هنوز صحبتی درباره هزینه‌ اجرای این طرح نکرده‌اند.

گیلبو و کاندیدای لیبرال منطقه اتاوا کاترین مک‌کین که وزیر محیط‌‍زیست جاستین‌ترودو نیز بوده گفته‌‌اند که صبح روز سه‌شنبه درباره این برنامه با یکدیگر بحث خواهند کرد.

رهبر حزب لیبرال جاستین ترودو قرار است به زودی در برنابی کنفرانس رسانه‌ای برگزار کند. در حال حاضر رهبر حزب NDP جاگمیت سین در این شهر حضور دارد.

به گفته دانشمندان هرچند صفر کردن میزان تولید آلاینده‌ها نیاز به تغییرات گسترده اقتصادی در کشورهای مختلف دارد و مصرف سوخت‌های فسیلی را تقریبا به صفر خواهد رساند، اما تنها را برای جلوگیری از عبور میانگین افزایش دمای قرن حاضر از 1.5 درجه سانتی‌گراد است.

برخی از کشورهای توسعه‌یافته دنیا همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان هم‌اکنون تعهد خود برای دستیابی به این هدف را اعلام کرده‌اند.

حزب لیبرال گفته در صورت دستیابی به تولید آلایندگی صفر هنوز امکان تولید آلاینده‌های کربن در برخی حوزه‌ها وجود خواهد داشت، اما این آلاینده‌ها باید با اقداماتی نظیر کاشت درختان از جو پاکسازی شوند.

این اظهارات از سوی احزاب در حالی بیان می‌شود که در روزهای اخیر شهرهای مختلف دنیا شاهد برگزاری اعتراضات اقلیمی گسترده‌ای بوده‌اند و نقش نوجوانان و جوانان در آن‌ها بسیار چشمگیر بوده است. معترضان از سیاستمداران خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر به مطالبات محیط‌زیستی آن‌ها رسیدگی کنند.

گرتا تانبرگ که فعال ‌محیط‌زیستی 16 ساله سوئدی است روز دوشنبه در اظهاراتی تند رهبران دنیا که در جلسه سازمان‌ملل حاضر بودند را خطاب قرار داد. او قرار است در روزهای باقی‌مانده هفته برای شرکت در یک راهپیمایی اقلیمی به مونتریال سفر کند.

منبع: Daily Hive