Tuesday, April 23, 2024
17.1 C
Calgary

در سفر علمی داوطلبانه به قطب جنوب شرکت کنید!

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر شما نیز مانند بسیاری دیگر آرزوی سفر به قطب جنوب را دارید شاید بزودی آرزویتان برآورده شود! این سفر جذاب و علمی با هدف انجام تحقیقات و نمونه‌برداری انجام می‌گردد!

در هفته گذشته Airbnb و Ocean Conservancy برنامه تحقیقاتی و علمی خود برای سفر به قطب جنوب را اعلام کردند. این سفر قرار است در ماه دسامبر انجام شود و فرصتی تکرارنشدنی برای پنج ماجراجوی پرشور بوجود خواهد آورد تا به قطب جنوب، دورافتاده‌ترین و بکرترین قاره کره‌زمین سفر کنند. این تیم به همراه کریستی جونز-ویلیامز که دانشمند متخصص در حوزه قطب است در این ماموریت تحقیقاتی بی‌نظیر حضور خواهند یافت.

داوطلبان ماموریت خواهند داشت تا در قطب جنوب نمونه‌های برف را جمع‌آوری کنند و با مطالعه آن‌ها بررسی کنند که کدام یک از انواع میکروپلاستیک‌ها و به چه میزان توانسته‌ خود را به سرزمین یخ‌زده قطب جنوب برساند.

برنامه‌ریزان این ماموریت تحقیقاتی گفته‌اند که هدف از انجام آن آگاه کردن انسان‌ها درباره تبعات رفتار آن‌ها بر آب‌وهوا و نیز زیست‌بوم یکی از ناشناخته‌ترین و دورافتاده‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین، می‌باشد.

با مطالعه و شناخت تاثیر آلودگی پلاستیک در نقاط مختلف کره زمین می‌توان اطلاعاتی کافی را در اختیار شهروند دانشمندان در نقاط مختلف جهان قرار داد. به این ترتیب آن‌‎ها می‌توانند راهکارهایی را در اختیار جمعیت انسانی قرار دهند تا برای محافظت از قطب جنوب و کره زمین تلاش کنند.

به گفته جونز-ویلیامز هرچند بسیاری از ‎انسان‌ها گمان می‌کنند قطب جنوب یک قاره کاملا بکر و دست‌نخورده است، اما شواهد اخیر نشان داده‌اند که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط دنیا نیز می‌توان آثار آلاینده‌های پلاستیک‌ را مشاهده کرد. او افزود: ماموریت تحقیقاتی ما کمک می‌کند تا وجود میکروپلاستیک‌ در نواحی دورافتاده و بکر مانند قطب جنوب را بررسی کنیم. در حال حاضر زمانی حیاتی فرا رسیده تا دین خود را به کره زمین ادا کنیم و برای محافظت از آن بکوشیم.

البته این ماموریت علمی اصلا آسان نخواهد بود!

جونز-ویلیامز درباره سختی‌های این ماموریت می‌گوید: سفر تحقیقاتی پیش‌رو بسیار دشوار است. ما تحقیقات علمی خود را در یکی از دشوارترین نقاط کره زمین و شرایطی کاملا زمستانی که احتمالا تاکنون افراد تیم تجربه نکرده‌اند انجام خواهیم داد. ما به دنبال داوطلبان علاقه‌مند می‌گردیم که خود را شهروند کره‌ زمین بدانند. آن‌ها باید برای حضور در این تیم شور و شعف داشته باشند و پس از بازگشت به خانه نیز نتایج نهایی را در اختیار تمام  مردم دنیا قرار دهند.

در این سفر تحقیقاتی یک‌ماهه شرکت‌کنندگان فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهند:

  • با سفر به شهر Panta Arenas شیلی در یک دوره آموزشی شرکت خواهند کرد. در این دوره داوطلبان اطلاعات گوناگونی درباره یخچال‌ها و نحوه جمع‌آوری نمونه بدست می‎‌آورند. همچنین نحوه انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی گوناگون و کار با لوازم و ابزارهای موردنیاز را می‌آموزند.
  • به قطب جنوب پرواز کرده و ماموریت تحقیقاتی خود را شروع ‌می‌کنند. هواپیمای آن‌ها در یک باند فرود طبیعی بر روی یخ‌های آبی‌رنگ و کریستالی در نواحی داخلی قاره فرود می‌آید که تحقیقات در آن‌جا انجام می‌شود.
  • به جمع‌آوری نمونه‌های برف از سرزمین‌های داخلی قطب جنوب مشغول شده و آن‌ها با بررسی آن‌ها به دنبال یافتن میکروفیبرهای خارجی خواهند گشت. به این ترتیب می‌توان فهمید که آلاینده‌های پلاستیکی و زباله‌ها تا کجا پراکنده شده‌اند.
  • به جنوبی‌ترین نقطه قطب جنوب سفر خواهند کرد. در ین محل تنها در عرض چند دقیقه می‌تون به دور کره زمین چرخید!
  • فرصت خواهند داشت تا زیبایی‌ نواحی مختلف قطب جنوب را از نزدیک ببینند. آن‌ها به مناطقی همچون Drake Icefall، Charles Peak Windscoop و Elephant’s Head سفر می‌کنند تا اطلاعات کافی درباره جغرافیای این قاره را بدست آورند.
  • در انتها تیم تحقیقاتی به شیلی باز می‌گردند. در این مرحله از سفر داوطلبین به ادامه مطالعه بر روی یافته‌های خود می‌پردازند. همچنین آن‌ها با Ocean Conservancy همکاری می‌کنند تا به سفیران این سازمان تبدیل شده و برای محافظت از اقیانوس‌ها بکوشند. آن‌ها می‌توانند به عنوان سفیر از یافته‌های خود استفاده کنند و راهی برای کمک به Airbnb و سایر ارگان‌ها بیابند تا تولید زباله‌های پلاستیکی آن‌ها حداقل شود. به این ترتیب به محافظت از اقیانوس‌ها کمک خواهند کرد. علاوه بر این اطلاعات مفید ماموریت را در اختیار Ocean Conservancy قرار می‌دهند.

برنامه تحقیقاتی قطب جنوب در حالی اعلام شده که چندی پیش یک سفر علمی نیز با ساختاری مشابه در اینالیا برگزار شده بود. در آن پروژه بازسازی Airbnb با همکاری Wonder Grottole به پنج داوطلب این فرصت را دادند تا مدت سه ماه در شهر تاریخی Grottole در جنوب ایتالیا سکونت شوند. این داوطلبین وظیفه داشتند به جوامع انسانی این منطقه که در معرض انقراض قرار داشتند کمک کنند.

شرکت Airbnb در یک بیانیه گفته که متعهد است سفری پایدار را برای این گروه تحقیقاتی در تمام مراحل برنامه‌ریزی کند. این سفرها با همکاری Ocean Conservancy انجام می‌شوند تا در نهایت یافته‌های تحقیقاتی آن‌ها برای آموزش و نیز مشاوره مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این شرکت Airbnb یک توافق برای ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی فعلیت خود امضا کرده که بر اساس آن اندازه‌گیری‌هایی از آلاینده‌‎های تولید شده و به جای مانده انجام می‌شود. این داده‌ها سپس به مرور مورد بررسی قرار می‌گیرند تا راهکارهایی برای کاهش نقش مخرب انسان در طبیعت یافت گردند.

به گفته مسئولان این شرکت سفر تحقیقاتی پیش‌رو بسیار مهم و تعیین‌کننده است و نتایج آن به نسل‌های آینده این آگاهی را می‌دهد تا آغازگر انقلابی در سفرهای پایدار باشند.

مدیرعامل سازمان Ocean Conservancy جنیس سیرلز جونز همکاری با شرکت Airbnb را بسیار جذاب و کم‌نظیر توصیف کرده است. او می‌گوید که این همکاری فرصتی را به وجود آورده تا به مبارزه خود برای حذف پلاستیک از اقیانوس‌ها و افزایش آگاهی جامعه درباره این بحران ادامه دهیم.

او افزود که Ocean Conservancy سابقه‌ همکاری و تعامل طولانی‌مدتی با شهروند دانشمندان را دارد. او همچنین گفت که تلاش می‌کند تا نتایج بدست آمده از این تحقیقات برای یافتن راه‌حلی جهانی مورد استفاده قرار گیرند.

کریس لیهان که معاون ارشد سیاست جهانی و ارتباطات شرکت Airbnb است گفت: ما با همکاری Ocean Conservancy قصد داریم با پرداختن به معضل میکروپلاستیک، شهروندان سراسر دنیا را تشویق کنیم درباره تبعات سبک زندگی و نیز محصولات مصرفی خود بیشتر فکر کنند.

کسانی که تمایل دارند یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در سفر به قطب جنوب باشند باید درخواست خود را به صورت آنلاین و با پر کردن فرم مربوط به آن ارسال کنند.

داوطلبین باید بالای 18 سال سن داشته باشند، بتوانند برای یک ماه بین نوامبر تا دسامبر 2019 به شیلی و قطب جنوب سفر کنند تا وظایف داوطلبانه خود در قالب شهروند دانشمند را انجام دهند و توانایی صحبت به زبان انگلیسی را کاملا دارا باشند.

برای شرکت در این ماجراجویی علمی تنها موارد بالا موردنیاز است. البته به گفته برنامه‌ریزان این سفر شما باید روحیه ماجراجویی، عشق به محیط‌زیست و انگیزه برای کمک به بهبود وضعیت بحرانی کنونی را نیز داشته باشید.

نتایج نهایی و اسامی پنج داوطلب انتخاب شده در تاریخ 30 اکتبر اعلام خواهند شد.

منبع: Daily Hive