Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

ده دانستنی کوتاه درباره Remembrance Day در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز بزرگداشت (Remembrance Day) روزی است که در کشورهای عضو اتحادیه مشترک‌المنافع از زمان پایان جنگ جهانی اول برای زنده نگاه‌داشتن یاد سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول برگزار می‌شود.

در کانادا این روز در تاریخ ۱۱ نوامبر گرامی داشته می‌شود و در ادبیات کانادا، به خاطر نبرد فلاندر و شعر «در دشت فلاندرها» از جان مک‌کری، گل شقایق تبدیل به نماد سربازانی شده که در طول این جنگ کشته شده‌اند.

و اما بعد از این مقدمه، برسیم به ۱۰ دانستنی کوتاه درباره این روز تاریخی:

  1. روز بزرگداشت ابتدا در سال ۱۹۱۹ در کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا گرامی داشته شد. نام اولیه آن «روز صلح» (Armistice Day) و مناسبتش امضای توافق متارکهٔ جنگ بین نیروهای متحدین و حکومت آلمان بود. آن توافقنامه در ساعت ۱۱ روز ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ به اجرا در آمد؛ یعنی در یازدهمین ساعت از یازدهمین روز از یازدهمین ماهِ سال.
  2. از ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۰، کانادایی‌ها روز صلح را در دوشنبهٔ هفته‌ای برگزار می‌کردند که ۱۱ نوامبر در آن قرار داشت. اما در ۱۹۳۱، آلن نیل، عضو پارلمان از منطقه Comox–Alberni لایحه‌ای ارایه کرد تا روز صلح فقط در تاریخ ۱۱ نوامبر بر پا شود. بعد از تصویب در مجلس، این لایحه باعث تغییر نام این مناسب به «روز بزرگداشت» هم شد. اولین بار در سال ۱۹۳۱ این روز با نام «روز بزرگداشت» در کانادا برگزار شد.
  3. هر سال در ۱۱ نوامبر، کانادایی‌ها برای بزرگداشت و یادآوری مردان و زنانی که در زمان‌های جنگ یا صلح در ارتش خدمت کرده‌اند و می‌کنند، لحظه‌ای سکوت می‌کنند. ما یاد و خاطرهٔ ۲,۳۰۰,۰۰۰ کانادایی که در تاریخ کشورمان خدمت کرده‌اند و نیز خاطرهٔ شجاعت ۱۱۸,۰۰۰ نفری را که از جانشان گذشته‌اند، را گرامی می‌داریم.
  4. شقایق (Poppy) نماد این روز است. لِژیون سلطنتی کانادا عواید فروش شقایق‌های مصنوعی مربوط به آن را به پیش‌کسوتان ارتش کانادا اختصاص می‌دهد.
  5. روز بزرگداشت، یک تعطیلی قانونی و ملی در کانادا است. به بیان دیگر در سه قلمروی کشور (یوکان، نوناووت و منطقهٔ شمال غرب) و شش استان (بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، نیو برانزویک، پرینس ادوارد آیلند، نیوفاندلَند و لابرادور) به رسمیت شناخته شده است.
  6. مراسم ملی در بنای یادبود ملی جنگ در اوتاوا برگزار می‌شود. فرماندار کل کانادا بر این مراسم نظارت دارد و البته نخست وزیر و دیگر مسئولین رسمی کشور، نمایندگان سازمان‌های کهنه‌سربازان، دیپلمات‌ها، و کهنه‌سربازان در کنار مردم عادی در آن حضور می‌یابند.
  7. پیش از شروع مراسم صف‌های طولانیِ کهنه‌سربازان، اعضای نیروهای مسلح کانادا، افسران سواره نظام سلطنتی کانادا، و دانشجویان دانشکده افسری به سمت محل یادبود رژه می‌روند و در جلوی آنها یک گروه فلوت‌زن و یک گروه پرچم‌دار قرار دارند. در پایان مراسم، آنها رژه بازگشت را انجام می‌دهند که پایان رسمی مراسم به شمار می‌آید.
  8. برخی از ۵۴ عضو کشورهای مشترک‌المنافع، مثل کانادا، بریتانیا، و استرالیا این روز را در یازدهمین ساعت از یازدهمین روز از یازدهمین ماهِ سال گرامی می‌دارند. بقیه آن را با تشریفات کامل در روزهای متفاوتی برگزار می‌کنند. برای مثال در نیوزیلند، این مراسم با نام روز آنزاک در تاریخ ۲۵ آوریل برگزار می‌شود. در افریقای جنوبی مراسمی به نام روز شقایق را در نزدیک‌ترین یکشنبه به ۱۱ نوامبر برگزار می‌شود.
  9. بسیاری از کشورها که عضو کشورهای مشترک‌المنافع نیستند نیز این روز را در ۱۱ نوامبر برگزار می‌کنند، از جمله فرانسه، بلژیک، و لهستان.
  10. ایالات متحده «روز صلح» را جزو تعطیلات رسمی خود قرار داده و مراسمش را در ۱۱ نوامبر برگزار می‌کند. البته از سال ۱۹۵۴ نام آن را به روز کهنه‌سربازان تغییر داده است.

منبع: Veterans