Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

(رونق برای خانه‌های‌ ارزان‌تر، بازار مسکن کلگری را به تعادل کشانده است (ماه اکتبر ۲۰۱۹

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

تعداد کل معاملات در ماه اکتبر با ۱۰٪ رشد نسبت به سال قبل بهبود داشت. البته عمده رشد برای خانه‌های متصل و آپارتمان بود.

تعداد خانه‌های جدید برای فر‌وش هم کاهش داشت و در کنار افزایش معاملات، باعث کم شدن تعداد کل خانه‌ها برای فروش در بازار و هدایت بازار به سمت تعادل شد. البته همچنان عرضه در بازار بیشتر از تقاضا است.

اقتصادان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “با توجه به تغییر ماهیت مشاغل جدید در بازار کار کلگری که در بخش‌های غیر انرژی هستند و کم‌تر بودن درآمد در این بخش، تقاضا برای خانه‌ها در بخش ارزان‌تر سرعت گرفته است.
هر چند در بخش گران‌تر بازار، تعداد کل خانه برای فروش رو به افزایش است و این امر در حال شکل دادن به یک بازار مسکن واگرا در دو بخش خانه‌های ارزان‌تر و‌خانه‌های گران‌تر است.”

در بازار کنونی‌، شاهد بهبود همگون برای همه انواع خانه نیستیم. بهبود بازار برای خانه‌های زیر ۵۰۰ هزار دلار، همچنان به رونق برای خانه‌های گران‌تر تبدیل نشده است.

در ماه اکتبر ۲۰۱۹، شاخص قیمت‌ها در شهر کلگری به ۴۲۲،۹۰۰ دلار رسید که در سطح ماه قبل خود و ۲٪ کمتر از سال قبل است.

تحلیل آمار بازار

خانه‌های مستقل

تعداد معاملات در این بخش کمی بیشتر از سال گذشته است. در همه مناطق ۸ گانه شهر شاهد رشد معاملات بودیم به‌جز North و Northeast. تا به این جای سال هم تعداد کل معاملات این بخش در حد سال گذشته است ولی ۱۹٪ کمتر از میانگین طولانی مدت شهر است.

همچنان تعداد خانه‌های جدید در بازار رو به کاهش است، البته با سرعت کمتری نسبت به ۸ ماه گذشته.
افزایش معاملات و کاهش خانه‌ها در بازار، تعداد کل خانه‌‌ها برای فروش‌را ۱۵٪ کمتر از سال قبل کرده است. به واسطه این امر بازار از بازار به نفع خریدار به مرز بازار متعادل رسیده است.

قیمت‌ها در حد ماه قبل است، اما ۲٪ کمتر از سال قبل و ۸٪ کمتر از اوج قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴.

آپارتمان‌ها

تعداد معاملات در این بخش همچنان رو به بهبود است. البته با وجود بهبود در این بازار نسبت به سال‌های قبل همچنان بازار به شدت به نفع خریدارن است.

کاهش تعداد کل آپارتمان‌ها برای فروش در همه مناطق رخ داد، به جز Southeast.
تا به این جای سال، قیمت‌ها ۲٪ کمتر از سال قبل است. هر چند نشانه‌های از توقف کاهش قیمت در اکثر مناطق دیده می‌شود.

خانه‌های متصل

این بخش از بازار بیشترین رشد معاملات را نسبت به سال قبل با ۷٪ افزایش نشان می‌دهد. تعداد خانه‌های جدید در بازار هم ۸٪ کاهش داشته است.

همچون بخش‌های دیگر، این نوع از خانه هم با ازدیاد عرضه و تصحیح قیمت‌ها مواجه است. تا به این جای سال، قیمت‌ خانه‌های نیمه مستقل و تاون‌هاس، به ترتیب ۲ و ۴ درصد از اوج قیمت‌ها در سال گذشته کاهش داشته است.

منبع:CREB