Friday, April 26, 2024
2.5 C
Calgary

هشدار RCMP: در فصل کریسمس مراقب این چهار کلاهبرداری اینترنتی و تلفنی باشید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به گفتهٔ پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا (RCMP) هر ساله در این فصل، همزمان با هیجان مصرف‌کنندگان برای خریدهای کریسمس، کلاهبرداری‌های اینترنتی هم اوج می‌گیرند و تبهکارهای اینترنتی به دنبال سواستفاده از افرادی می‌روند که مراقبت اندکی از اطلاعات مالی خود می‌کنند.

معمولا در این فصل از سال ۴ کلاهبرداری خاص را می‌بینیم. پس مراقب آنها باشید.

۱. تعویض سیم کارت

این یک روش سرقت هویت با استفاده از تعویض سیم کارت است. کلاهبردارها با ارسال یک ایمیلِ فیشینگ، که قربانی فکر می‌کند از سوی شرکت مخابراتی (صادرکننده سیم کارت) ارسال شده، یک آفر خوب ارایه می‌کنند و داخل ایمیل، لینکی است که به «جایزه» شما ختم می‌شود.

در این لینک کلاهبردار با پوشش شرکت مخابراتی، اطلاعات خصوصی شما برای به روز رسانی حسابتان را می‌خواهد. کلاهبردارها سپس با استفاده از این اطلاعات به شرکت مخابراتی زنگ می‌زنند، خودشان را به جای شما جا می‌زنند، و اختیار حسابتان را در دست می‌گیرند.

اگر حساب‌های بانکی، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و چیزهای دیگرتان به این شماره تلفن وصل شده باشند، کلاهبردارها می‌توانند هر سو استفاده‌ای از آنها بکنند.

پس در صورتی که چنین ایمیل‌هایی برایتان فرستاده شد، حتما تلفن را بردارید و در تماس با شرکت مخابراتی، آفر مربوطه را چک کنید.

اگر هم شنیدید که یکی از آشنایان دچار چنین وضعی شده است، بهترین توصیه این است که سریعا رمز کلیه حساب‌های خودش (که از آن شماره تلفن برای پشتیبانی استفاده می‌کنند) را تعویض کند.

۲. کلاهبرداری تلفنی

این یکی شاید آشنا باشد: کسی از اداره درآمدهای کانادا (CRA) به مردم زنگ می‌زند و قربانیان را تهدید می‌کند که اگر مالیات‌هایشان را پرداخت نکنند، دستگیر خواهند شد.

RCMP می‌گوید که تعداد این نوع کلاهبرداری‌ها افزایش یافته ولی به جای ادعای تماس از سمت CRA، کلاهبردارها از اسم Service Canada استفاده می‌کنند.

در واقع کلاهبرداری Service Canada یک نوع پیشرفته‌تر از کلاهبرداری CRA است. کلاهبردار شماره بیمه اجتماعی (SIN) فردِ قربانی را به او می‌گوید و سپس یک فریب دو مرحله‌ای را پیاده می‌کند.

او ابتدا، قربانی را قانع می‌کند که نام، تاریخ تولد، شماره SIN، و دیگر اطلاعات شخصی‌اش را بیان کند.

سپس می‌گوید که پلیس یا بازرس‌ها باید قضیه را پیگیری کنند، و برای اینکه قربانی را از این دردسر رها کند، درخواست مبلغ نقدی می‌کند. معمولا کلاهبردار به قربانی می‌گوید که پولش را به یک حساب امن منتقل کند تا در آینده پیگیری کند.

مثل کلاهبرداری CRA، در اینجا هم یک راه تشخیص ساده هست: «سازمان‌ها و اداره‌های دولتی در کانادا هرگز و هرگز با تلفن تقاضای اطلاعات شخصی نمی‌کنند.»

۳. کلاهبرداری خرید آنلاین

در این فریب نیز کلاهبردارها، خریداران فصل کریسمس را هدف قرار می‌گیرند. معمولا کلاهبرداری، به شکل یک پیشنهاد خرید خیره‌کننده است. اما محصولی که دریافت می‌کنید، کیفیت ضعیفی دارد یا جعلی است.

برای پرهیز از این وضعیت‌های ناراحت‌کننده، بهتر است هرگز از وبسایت‌های ناشناخته یا خلق‌الساعه، خرید نکنید. همیشه وبسایت‌های شناخته شده‌ای مثل آمازون را ترجیح بدهید و البته، حتی موقع خرید از آنها هم مشخصات کالاها را چک کنید. بوده‌اند افرادی که به خیال روبرو شدن با یک آفر جذاب، پولی برای خرید یک گیتار داده‌اند ولی به جای یک گیتار واقعی، یک گیتار مینیاتوری برای‌شان ارسال شده است.

هر چیزی که رویایی به نظر می‌آید، احتمالا سرابی بیش نیست.

۴. کلاهبرداری وام

این کلاهبرداری معمولا افرادی را هدف قرار می‌دهد که در فصل کریسمس به دنبال دریافت پول و پله‌ای هستند.

کلاهبردارها به این افراد پیشنهاد وام می‌دهند. سپس برای پیش بردن فرآیند وام‌دهی، به دریافت اطلاعات خصوصی قربانی می‌پردازند و برای شروع کار، پرداخت‌هایی طلب می‌کنند.

پرهیز از این فریب هم راحت است. برای دریافت وام به سرغ شرکت‌های شناخته شده بروید و بس.

منبع: CBC