Tuesday, March 19, 2024
6.2 C
Calgary

اظهارات جنجال‌آفرین کنی در جلسه مجلس درباره لایحه 22

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

629 شخصیت آکادمیک با ارسال نامه‌ای اعتراضی به نخست‌وزیر آلبرتا جیسون کنی انتقاد خود را نسبت به اظهارات او در جلسه 25 نوامبر مجلس، صراحتا اعلام کردند.

در این جلسه کنی درباره لایحه جنجال‌برانگیز 22 با ریچل ناتلی بحث و مخالفت می‌کرد. او پس از آن‌که خانم ناتلی یک نقل‌قول از دکتر ملانی توماس دانشمند علوم سیاسی دانشگاه کلگری مطرح کرد اظهارنظری جنجالی داشت. این نقل‌قول می‌گوید: نخست‌وزیر از قدرت دولت برای ساکت کردن یک نهاد مستقل استفاده می‌کند و این کار غیرقانونی است.

کنی در پاسخ به خانم ناتلی گفت که سخن نقل شده از توماس منبع معتبری برای ارجاع دادن نیست.

کنی اظهار داشت: بسیار ناراحت‌کننده است که خانم ناتلی به نقل‌قول از کاندیداهای NDP همچون توماس، به عنوان منابع معتبر متوسل شده است.

خانم توماس در سال‌های 2004 و 2006 به عنوان کاندیدای حزب NDP در انتخابات فدرال حضور داشت و برای کسب آرا در منطقه Lethbridge تلاش می‌کرد. او پس از اظهارات کنی با انتشار رشته توییت‌هایی واکنش نشان داد و گفت گرایش‌های سیاسی نباید فعالیت‌های آکادمیک او و یا هرکس دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

او در توییتر گفت: تنها اعضای جامعه علمی می‌توانند کیفیت علمی من را ارزیابی کنند و نخست‌وزیر آلبرتا جزو آن‌ها نیست. در صورتی که یکی از شخصیت‌های آکادمیک بنده را نقد کند به او گوش خواهم داد. نخست‌وزیر به هیچ عنوان در جایگاه علمی هم‌تراز با من قرار ندارد. رعایت همین اصل باعث می‌شود تا شخصیت‌های علمی آزادی آکادمیک بدست آورند.

خانم توماس در ادامه افزود: همانطور که در بالا نیز اشاره کردم این سخنان باعث شگفتی من شده‌اند. شاهد آن هستیم که شخصی در مقام نخست‌وزیر خود را در جایگاهی می‌یابد که می‌تواند با آزادی آکادمیک مقابله کند.

629 شخصیت آکادمیک نیز با امضا نامه‌ای انتقادی پشتیبانی خود از دکتر توماس را اعلام کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند اظهارات جیسون کنی در این جلسه مجلس درباره خانم توماس نشان‌دهنده بی‌تجهی او به دانش و سواد تخصصی است.

شما می‌توانید متن کامل این نامه را در زیر بخوانید:

ما نویسندگان این نامه مراتب نگرانی خود را نسبت به اظهارات مطرح شده از جانب جنابعالی در جلسه 25 نوامبر 2019 مجلس آلبرتا، اعلام می‌کنیم. شما طی سخنانی نسنجیده تحقیقات دکتر ملانی توماس از دانشمندان علوم سیاسی دانشگاه کلگری را، به دلیل آن‌که پیش از آغاز تحصیلات خود در مقطع دکترا کاندیدای انتخابات شده بود، نادیده گرفته‌اید.

این اظهارات شاید از نظر بسیاری کم‌اهمیت جلوه کند، اما سخنان شما به شکل نگران‌کننده‌ای دانش تخصصی را مورد بی‌توجهی قرار داده است. این بی‌اعتنایی از جانب شما باعث می‌شود مشروعیت تحقیقات مبتنی بر شواهد که با هدف بررسی سیاستگذاری عمومی و ایجاد یک دموکراسی سالم انجام می‌شوند، زیر سوال روند.

شما توانایی‌های علمی و آکادمیک را به عنوان بخشی از جهت‌گیری‌های حزبی قلمداد کرده‌اید که باعث می‌شود جایگاه متخصص در سیاست‌‌گذاری و همچنین جایگاه تخصص در طرح پرسش زیر سوال روند. دانشمندان سیاسی ازجمله دکتر توماس در فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار دقیقی که تحت نظر همکاران و دانشمندان دیگر انجام می‌شوند مشارکت دارد. همین نظارت سبب می‌گردد فعالیت‌های آن‌ها مدام توسط دیگر صاحبنظران حوزه مورد ارزیابی قرار گیرند. زمانی که شما دکتر توماس را به عنوان یک شخصیت علمی و معتبر به چالش می‌کشید در حقیقت اعتبار مدارک ارائه شده از سوی موسسات دانشگاهی را به چالش کشیده‌اید. دکتر توماس به طور مشخص یکی از متخصصان صاحبنظر در حوزه سیاست کشور کانادا هستند و تاکنون جوایز متعددی به دلیل تحقیقات خود کسب کرده‌اند.

شما به عنوان نخست‌وزیر از قدرت بسیار زیادی برخوردار هستید. همین قدرت باعث می‌شود تا نظرات شما بتوانند موجب نادیده گرفته شدن دیدگاه افراد ناهمسو با مواضع دولت در حوزه‌های گوناگون شوند، حتی اگر دیدگاه ارائه شده از طرف آن‌ها مبتنی بر شواهد بوده باشد. همچنین این شرایط می‌تواند کارشناسان سیاسی را از مشارکت و ارائه دانش خود در آینده منصرف نماید.

علاوه بر این در سخنان شما می‌توان نوعی تبعیض‌ جنسیتی حس کرد. امروزه زنان در تمام جبهه‌های سیاسی به طور مستمر هدف حمله‌های آنلاین و فیزیکی قرار می‌گیرند، زیرا برخی نمی‌توانند آن‌ها را به عنوان رهبران سیاسی بپذیرند. اظهارات شما نیز سبب می‌شود تا شرایط کنونی بر ضد زنان وخیم‌تر شود. معمولا تصمیم‌گیرندگان سیاسی آلبرتا برای پیشبرد امور خود بر روی نظر فعالان آکادمیک که از دانش سیاسی کافی برخوردار هستند، حساب باز می‌کنند. اما نظرات آکادمیک در صورتی که از سوی مردان ارائه شوند در نهایت مورد استقبال بیشتری قرار خواهند گرفت و احتمال به کرسی نشستن آن‌ها بیشتر است. در نتیجه نظرات و دانش تخصصی آن‌ها برخلاف دکتر توماس، در مجلس و توسط شخص نخست‌وزیر زیر سوال برده نخواهد شد.

در این دوران که تضاد به شدت افزایش یافته باید از هرگونه سخنان نسنجیده که باعث تضعیف اعتبار علم و تحقیقات در بین عموم جامعه شود جلوگیری کرد و این سخنان بسیار خطرناک و نگران‌کننده هستند. این نوع رفتارها سبب خواهند شد تا فعالیت‌ها و مباحث سیاسی پیشرو مانند قبل پیگیری نشوند و جامعه از تحقیقات دانشگاهی استقبال کمتری کند. تمام افرادی که این نامه را امضا کرده‌اند از شما، اعضای دولت و تمامی کسانی که با اکثریت آرای مردم انتخاب شده‌اند تقاضا دارند تا با پیش گرفتن مسیر درست، زمینه را برای مشارکت و حضور سازنده ما به منظور پیگیری مسائل مهم و همین‌طور مباحث گوناگون در سطح ملی که پیش روی شما هستند، ایجاد کنید.

با تشکر،

منبع: Daily Hive