Tuesday, March 19, 2024
6.2 C
Calgary

نورانی‌ترین بارش شهابی سال 2019 در راه است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شهروندان کانادایی هفته آینده می‌توانند درخشان‌ترین بارش شهابی سال را در آسمان کشور ببینند. قرار است بارش شهابی Geminid در شب‌ 13 و 14 دسامبر رخ دهد.

در این بارش‌ها که به گفته سایت Space.com پرنورترین بارش امسال خواهد بود، با وجود مهتابی بودن آسمان می‌توان هر ساعت بین 20 تا 30 شهاب‌سنگ را مشاهده کرد. اگر نور مهتاب در آسمان نبود این امکان وجود داشت که هر ساعت تا 120 شهاب را در آسمان دید.

بارش شهابی Geminid به سرعت بالا و درخشان بودن شهرت دارند. در طول این بارش معمولا می‌‌توان تعداد زیادی شهاب‌سنگ بزرگ و درخشان را در آسمان دید.

بااینحال اگر در محیط‌هایی با آلودگی نوری بالا زندگی می‌کنید قادر نخواهید بود از این پدیده نجومی لذت کافی را ببرید. بنابراین بهتر است برای تماشای بارش شهابی به یک فضای باز و نسبتا مرتفع با آسمان پاک و دور از منابع نوری مانند شهرها بروید. در ساعات پس از نیمه‌شب می‌توان بیشترین تعداد شهابسنگ‌ها را در آسمان مشاهده کرد.

بیل کوک که کارشناس شهاب‌سنگ در ناسا است می‌گوید: بارش شهابی Geminid با دیگر بارش‌ها تفاوت دارد و مانند آن‌هت یکنواخت نیست. به دلیل حجم شهاب‌ها در این بارش باید انتظار یک آتشبازی حسابی را داشته باشید. زمان به اوج رسیدن بارش شهابی ساعت 2 بامداد به وقت محلی است.

شهروندان کانادایی برای تماشای این بارش شهابی به هیچ نوع تجهیزات جانبی و یا مهارت خاص احتیاج ندارند. تنها کافیست بر روی یک زیرانداز راحت و گرم دراز کشیده و با آرامش به آسمان خیره شوید.

بارش شهابی Geminid تقریبا 200 سال قدمت دارد و بر اساس اطلاعات موجود اولین بار در سال 1833 و از روی یک قایق که در رودخانه میسیسیپی حرکت می‌کرد، مشاهده شده و تا به امروز همچنان یکی از بارش‌های مهم و پرنور به حساب می‌آید. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهند که این بارش از امروزه به نسبت گذشته قوی‌تر شده است. جاذبه سیاره مشتری باعث گردیده تا ذرات بجای مانده از سیارک 3200 Phaethon که منشا وقوع بارش Geminid است، در طول قرن‌ها به سمت جو کره زمین تغییر مسیر دهند و به این ترتیب شاهد بارش‌های چشمگیرتری باشیم. پس حتما هنگام تماشای بارش شهابی قدردان سیاره مشتری نیز باشید!

زمان به اوج رسیدن این بارش شهابی ساعت 2 بامداد به وقت محلی است. با اینحال به گفته سایت Space می‌توانید از حدود ساعت 9 شب این بارش را در آسمان مشاهده کنید.

علاوه بر این سایت Space یک نقشه تعاملی از بارش شهابی را ارائه کرده که به شما کمک خواهد کرد تا در بهترین زمان ممکن و در مناسب‌ترین نقطه جغرافیایی حضور یابید و در نتیجه تجربه بسیار بهتری از این پدیده نجومی برای شما خلق می‌کند.

کارشناسان نجومی به شهروندان کانادایی پیشنهاد کرده‌اند تا به یک مکان دور از شهر و آلودگی‌های نوری آن بروند. پس از رسیدن به مقصد باید بین 15 تا 20 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید تا به تاریکی محیط عادت کنند. در طول این مدت از نگاه کردن به صفحه گوشی و یا هر وسیله دیجیتال دیگر خودداری کنید. فراموش نکنید که پوشاک کافی و مناسب فصل نیز همراه ببرید تا بتوانید در کمال آرامش و آسودگی به تماشای بارش شهابی بنشینید.

پس از یافتن محل مناسب برای تماشای بارش شهابی بر روی زمین دراز کشیده و در جهت ورود شهاب‌ها به داخل جو به آسمان نگاه کنید. امیدواریم با رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه‌‎های بالا شبی خاطره‌انگیز برای خود بسازید!

منبع: Daily Hive