Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

پیشبینی کاهش قیمت مسکن کانادا در سال آینده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس ارزیابی‌های نهاد Fitch Ratings با ادامه روند کنونی در سال آینده تعداد بیشتری از شهروندان قادر به خرید خانه نخواهند بود. از طرفی کسانی که هنوز از شانس خرید خانه برخوردار باشند نیز قادر به دریافت وام موردنیاز خود نیستند.

Fitch روز سه‌شنبه گزارش پیشبینی بازار مسکن در سال 2020 خود را منتشر کرد. بنا به پیشبینی این گزارش بازار مسکن احتمالا شاهد افزایش 1 درصدی میانگین ارزش املاک خواهد بود، اما از آنجایی که نرخ تورم حدود 2 درصد برآورد شده می‌توان نتیجه گرفت که قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش می‌یابد.

سوزان هاسترمن که کارشناسان Fitch است می‌گوید: ما گمان می‌کنیم کاهش توان خرید مسکن بین شهروندان کانادایی مخصوصا در شهرهای تورنتو و ونکوور، همزمان با محدودتر شدن تعداد وام‌گیرندگان به دلیل سخت‌تر شدن شرایط دریافت وام سبب خواهد شد تا رشد قیمت مسکن آهسته‌تر از قبل گردد. این روند کاهشی در هر دو بازار مذکور به دلیل اعمال محدودیت‌های پرداخت وام و نیز کاهش توان خرید مسکن بین شهروندان، از هر زمان دیگری محسوس‌تر است.

Fitch در ادامه گزارش خود با بررسی ارقام رشد قیمت مسکن در بنگاه‌های املاک مختلف مانند Royal LePage یک پیشبینی دقیق‌تر نیز انجام داده است. بر اساس این نتایج سال آینده به دلیل مهاجرت ساکنین millennial در شهرهای مونتریال، اتاوا و تورنتو از آپارتمان‌های مرکز شهر به مناطق حاشیه‌ای شاهد رشد 3.1 درصدی قیمت خانه‌های دوطبقه detached خواهیم بود.

موضوع توان خرید یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های Fitch است. بر اساس بررسی‌های این نهاد میانگین بدهی صاحبان خانه امسال به 177 درصد درآمد خالص آن‌ها رسید. با اینحال Fitch انتظار دارد سال بعد بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را 1.75 درصد تعیین کند. در سال 2021 نیز این نرخ احتمالا با قدری افزایش به 2 درصد می‌رسد و به گفته  Fitch تعیین نرخ‌های بالاتر به معنی کم‌تر شدن توان پرداخت بدهی شهروندان کانادایی است.

در شهرهای تورنتو و ونکوور پایین بودن توان خرید بیش از هر جای دیگر حس می‌شود. به گفته Royal LePage میانگین قیمت یک خانه detached دوطبقه در این‌ شهرها سال آینده 1.46 میلیون دلار خواهد شد که بیش از هر بازار دیگر در کشور کانادا است.

هاسترمن می‌افزاید: قیمت مسکن در ونکوور از سال 2018 به این سو مدام کاهش پیدا کرده است. با اینحال قیمت خانه‌های تورنتو در سال گذشته تا ماه سپتامبر شاهد افزایش اندک 4 درصدی بود.

با تمامی این‌ها بر اساس پیشبینی Fitch میزان بدهی‌های معوقه شهروندان کانادایی همچنان ارقام بسیار پایینی را نشان می‌دهد که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده‌اند. پیشبینی می‌شود در سال بعد نیز این میزان 0.3 درصد باشد. علت این میزان پایین بدهی‌های معوقه پایین بودن نرخ بیکاری (5.7 درصد)، روند رو به رشد اشتغالزایی و نیز رشد دستمزدها عنوان شده است.

Fitch با مقایسه‌ای بازار مسکن کانادا با 23 کشور دیگر دنیا متوجه شده میزان پایین رشد قیمت خانه در کشور بسیار پایین است. این مقایسه کانادا را در انتهای لیست و تنها بالاتر از ایتالیا با رشد 0.5 درصدی جای می‌دهد. در این بین کشور کلمبیا با بالاترین نرخ (7 درصد) و ایالات‌متحده با نرخ رشد 3 درصدی برای سال بعد، جای گرفته‌اند. کانادا و بریتانیا در این بین تنها کشورهایی هستند که ارزیابی‌های کلی بازار مسکن آن‌ها برای سال آبنده ثابت/منفی بوده و سایر کشورهای بررسی شده از وضعیتی کاملا پایدار برخوردارند.

به گفته Fitch میزان رشد وام در سال آینده نیز نسبتا کم و با نرخ 1 درصد پیشبینی می‌شود. سختگیری‌ها برای پرداخت وام نیز در این میان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر بر اساس ارزیابی‌های این نهاد احتمالا به دلیل افت سرمایه‌گذاری‌ها در بازار مسکن شاهد کاهش 5 درصدی در میزان اعطا وام به خریداران مسکن خواهیم بود.

در ادامه این گزارش به فعالیت‌های شرکت Mortgage and Housing کانادا که بزرگترین نهاد عمومی حمایت‌کننده از خریداران است اشاره شده است. این گزارش تاکید می‌کند که سیاست‌گذاری‌های کنونی تنها شرایط دریافت وام را سخت‌تر خواهند کرد و بر اساس ارزیابی‌ها سال آینده کم شدن وام‌های اعطایی از طرف این نهاد، نقش آن نیز در بازار مسکن تا حدود 20 درصد کم می‌شود. بنا به پیشبینی‌ها برنامه CMHC که برای کمک به خریداران با هدف کسب الزامات دریافت وام راه‌اندازی شده ممکن است تا حدی به رشد بازار کمک کند.

گزارش Fitch در اینباره می‌گوید: هرچند این برنامه ممکن است به افزایش توان خریداران کمک کند، اما همچنان استانداردهای سختی که از طرف دولت وضع شده‌اند گریبان‌گیر شهروندان خواهند بود.

منبع: Financial Post