Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

2020 با بارش شهابی از راه می‌رسد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر از آسمان شب و ‌شهاب‌های نورانی خوشتان می‌‌آید خبر خوشی برایتان داریم! سال 2020 خیلی زود با پدیده‌ای نجومی همراه خواهد بود. در شامگاه 3 و 4 ژانویه می‌توانید به تماشای بارش شهابی Quadrantid بنشینید.

امروزه بقایای بجای مانده از سیارک 2003 EH1 بارش شهابی Quadrantids را سبب می‌شوند. ستاره‌شناسان معتقد هستند این سیارک دیگر وجود خارجی ندارد و نابود شده است. سیارک‌های بوجود آورنده بارش‌های Quadrantids و Geminids (که عبور سیارک 3200 Phaethon آن را پدید آورده) از جنس سنگ هستند و همین موضوع آن‌ها را از دیگر بارش‌ها متمایز می‌سازد.

به گفته سایت Earth Sky در زمان وقوع این بارش خبری از ماه در آسمان نخواهد بود که همین موضوع شرایط را برای تماشاگران عالی کرده است. اوج بارش در آسمانی کاملا تاریک رخ می‌دهد و تا ساعات اولیه روز نیز ادامه خواهد داشت.

با توجه به تاریک بودن هوا پیشبینی می‌شود که در زمان بارش امسال هر ساعت بین 50 تا 100 شهاب در آسمان پدیدار شوند. این بارش را در سرتاسر دنیا می‌توان تماشا کرد. خبر خوب دیگر آن است که اگر نمی‌توانید مدت طولانی بیدار بمانید، در همان ساعات اولیه نیز حدود 20 شهاب در هر ساعت در آسمان قابل مشاهده است. پس می‌توانید به دیدن این پدیده زیبا و چشم‌نواز امید داشته باشید!

سایت Earth Sky می‌گوید: در ساعات اوج بارش در شب 4 ژانویه ساکنین آمریکای شمالی فرصت بسیار خوبی برای لذت بردن از این پدیده خیره‌کننده خواهند داشت.

بنا به اعلام International Meteor Organization این بارش شهابی در ساعت 8:00 به وقت جهانی به اوج خودش خواهد رسید.

این وبسایت سه توصیه مهم را به علاقه‌مندان گوشزد کرده تا پیش از برنامه‌ریزی مدنظر داشته باشند:

  • مشاهده وضعیت آب‌وهوا
  • دور شدن از آلودگی‌های نوری
  • صبور و حوصله

برای آن‌که بهترین تجربه از تماشای شهاب‌ها داشته باشید بهتر است به چشمان خود فرصت دهید تا به تاریکی محیط عادت کنند. معمولا این کار بین 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برد و بهتر است از تماشای صفحه نورانی لوازم دیجیتال خود مانند گوشی تلفن همراه نیز خودداری کنید.

برای تماشای این بارش بهتر است پس از غروب خورشید به محلی مناسب سفر کنید و در صورت امکان تا زمان به اوج رسیدن آن از این آتش‌بازی لذت ببرید!

منبع: Daily Hive