Sunday, May 19, 2024
3.2 C
Calgary

تصاویر شگفت‌انگیز تلسکوپ جیمز وب

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تلسکوپ فضایی جیمز وب سال 2016 با هدف رصد دورترین نقاط هستی به فضا پرتاب شد تا جایگزین تلسکوپ هابل شود. فناوری ثبت تصاویر مادون قرمز به دانشمندان کمک می‌کند تا با این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری دقیق‌ترین اطلاعات ممکن را ثبت کنند. طی این مدت جیمز وب به کشف پدیده‌های شگفت‌انگیز بسیار کمک کرده است که در این مطلب با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

سحابی Horsehead

این تصویر بخش کوچکی از سحابی حیرت‌انگیز Horsehead را نشان می‌دهد. ابرهای خطی سفید، خاکستری و آبی‌رنگ به امواج کف‌آلود در ساحل دریا شباهت دارند.

کهکشان M82

تصویر بی‌نظیر مرکز کهکشان M82 با کمک دوربین NIRCam جیمز وب ثبت شده است و می‌توان ستاره‌های بی‌شمار را درون آن مشاهده کرد.

سحابی سرخ‌رنگ

در مرکز این تصویر می‌توان یک سحابی بی‌نظیر را مشاهده کرد. ابرهای قرمز و توده‌ای سحابی در کنار تعدادی ستاره‌ قرمز و کوچک‌تر و چند کهکشان دیسکی شگفت‌انگیز قابل مشاهده است.

کهکشان مارپیچی میله‌ای

کهکشان مارچیپی و حیرت‌انگیز که در این تصویر مشاهده می‌کنید در یک فضای خالی و سیاه‌رنگ قرار دارد. کل کهکشان با نور آبی کم‌رنگ قابل مشاهده بوده و میزان درخشش کهکشان در مرکز آن بیشتر است. شما می‌توانید تعداد زیادی ستاره کوچک را در آن پیدا کنید.

خوشه ستاره‌ای

در این تصویر بی‌نظیر تعداد زیادی ستاره در یک محدوده کروی قابل مشاهده هستند. این خوشه از یک مرکز بسیار درخشان و سفیدرنگ تشکل شده که با چند ستاره بزرگ و زرد رنگ در نقاط مختلف تکمیل می‌شود.

ابرنواختر Cassiopeia A

این دیسک نوری الکتریکی با ابرهای قرمز‌رنگ ابرنواختر Cassiopeia A است. در این تصویر شگفت‌آور می‌توان رگه‌های سفید درخشان، شعله‌های قرمز و نارنجی و یک دایره سبز رنگ را در مرکز مشاهده کرد.

دو ستاره تازه‌متولد شده

یکی از جدیدترین تصاویر تلسکوپ جیمز وب از دو ستاره تازه‌متولد شده ثبت شده است. بررسی‌ داده‌ها نشان می‌دهد که مولکول‌های یخی حاوی کربن در اطراف دو ستاره کوچک (که هنوز سیاره ندارند) وجود دارند. یافته‌های اینچنین به ما نشان می‌دهند که چگونه مولکول‌ها می‌توانند موجب تشکیل جهان‌های جدید و قابل سکونت شوند.

کهکشان NGC 5468

این تصویر کهکشان NGC 5468 در فاصله 130 میلیون سال نوری از ما را نشان می‌دهد که با ترکیب داده‌های تلسکوپ هابل و جیمز وب بدست آمده است. این دورترین کهکشانی است که تلسکوپ هابل توانسته ستاره‌های متغیر قیفاووس آن را شناسایی کند.

کهکشانی Messier 74

در این تصویر کهکشان مارپیچ Messier 74 که شباهت زیادی به راه شیری دارد، قابل مشاهده است. بازوهای درخشان این کهکشان از یک هسته سفید و درخشان خارج می‌شوند و نور آبی کم‌رنگ و بنفش تصویری بسیار جادویی را پدید می‌آورد.

سحابی Ring

تصویر مادون قرمز سحابی Ring رنگ‌های بسیار هیجان‌انگیز و شبیه به نقاشی را نشان می‌دهد. شما می‌توانید حفره داخل سحابی با رنگ‌های آبی و سبز را مشاهده کنید که اطراف آن را سایه‌های نارنجی و صورتی احاطه کرده است. ستاره‌های متعدد با هشت سنبله تماشایی نیز در گوشه بالا سمت راست دیده می‌شود.

ستاره‌های در حال تولد

این تصویر دو جت سرخ و در حال خروج از ستاره‌های جوان را در بالا نشان می‌دهد. در بخش پایین تصویر نیز می‌توان بخش‌هایی را به رنگ زرد کم‌رنگ دید که یک ستاره تماشایی در مرکز آن می‌درخشد. در بالای آن ستاره‌هایی درون خوشه‌ها دیده می‌شوند و غبارهای درخشان و در حال پیچش نیز قابل مشاهده هستند.

منبع: CTV News