Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

آشوب در بازارهای مالی دنیا بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، که بامداد جمعه ۳ ژانویه به وقت محلی در بغداد هدف حملهٔ پهپادیِ ارتش امریکا قرار گرفت، بازارهای جهانی با آشوب روبرو شدند.

آقای سلیمانی که توسط رسانه‌ها دومین فرد قدرتمند در نظام سیاسی ایران توصیف می‌شد، در حالی که مورد استقبال فرماندهان حشدالشعبی در عراق قرار گرفته و با خودرو از فرودگاه بغداد خارج می‌شد، هدف حمله‌ای قرار گرفت که ساعاتی بعد وزیر دفاع امریکا اعلام کرد «با دستور مستقیم پرزیدنت ترامپ» انجام شده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجهٔ ایالات متحده هم اعلام کرد که این حمله به خاطر «دفع تهدیدهای قریب الوقوعی» بوده که از جانب این ژنرال ایرانی متوجه نظامیان و دیپلمات‌های امریکا در منطقه بوده است.

به دنبال اعلام رسمی کشته‌شدن ژنرال سلیمانی در رسانه‌های رسمی ایران، مسئولین مختلف از جمله رهبر ایران، با صدایی واحد از «انتقام سخت» به خاطر این عملیات نظامی خبر دادند، در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شد و شورای عالی امنیت ملی ایران جلسه‌ای را با حضور—تاییدنشدهٔ—رهبر کشور تشکیل داد که هنوز تصمیم‌ها و جزئیات آن اعلام نشده‌اند.

اما در بازارهای جهانی نفت با افزایش تقریبا ۴ درصدی معامله می‌شود. نفت برنت با ۴.۲٪ افزایش به ۶۹ دلار رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳.۷٪ رشد به ۶۳.۴۵ دلار رسید.

دارایی‌های ریسک‌گریز نیز با افزایش قیمت همراه شدند. اونس طلا با افزایش ۱.۳ درصدی به مرز ۱,۵۵۰ دلار رسید و نرخ اوراق خزانه‌داری امریکا با سررسید ۱۰ ساله نیز که برخلاف قیمت آن تغییر می‌کند، با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱.۸۱٪ رسید.

اما بازارهای بورس جهان واکنشی منفی به این خبر نشان دادند و از ترس افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و وقوع جنگ مستقیم بین ایران و امریکا، با کاهش روبرو شدند. شاخص اروپایی Stoxx حدود ۰.۹٪ کاهش یافت که عامل اصلی نزول آن افت ۱.۷ درصدی شاخص Dax آلمان بود. شاخص FTSE انگلیس هم افت ۰.۵ درصدی را تجربه کرد. معاملات آتی بازار بورس S&P در امریکا نیز کاهش ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

اما در بازار ارزها، یِن ژاپن که در مواقع بحرانی تقویت می‌شود با افزایش ۰.۵ درصدی همراه بود.

هم‌اکنون سکوت نسبی بعد از این واقعهٔ تنش‌زا در صحنهٔ سیاست بین‌المللی دیده می‌شود و کشورهای بزرگ دنیا مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، ژاپن، چین، و روسیه از طرفین ماجرا خواسته‌اند که خویشتن‌داری نشان دهند.

پرزیدنت ترامپ هم بعد از این عملیات نظامی دو توییت منتشر کرده که یکی از آنها تصویر پرچم امریکا ست و در دومی چنین نوشته شده: «ایران هرگز پیروزِ یک جنگ نبوده، ولی در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است!»

photo_2020-01-03_17-12-33.jpg

منبع: Financial Times