Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

مبارزه دولت آلبرتا با مالیات کربن ادامه دارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از روز چهارشنبه مالیات کربن فدرال برای استان آلبرتا اجرایی شد. با اینحال دولت استانی همچنان اصرار دارد که به مبارزه خود با تلاش‌ جمهوری‌خواهان برای کاهش آلاینده‌ها ادامه خواهد داد. دولت کنی می‌گوید که رای شهروندان آلبرتا در انتخابات بهار گذشته به معنی مخالفت آن‌ها با این مالیات بوده است.

داگ شوایتزر وزیر دادگستری آلبرتا روز سه‌شنبه به خبرگزاری National Post گفت که دولت تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا در دادگاه با مالیات کربن بجنگد. او افزود: با توجه به اختلاف‌های کنونی در کشور، دادگاه‌ها نیز از آگاهی کافی برخوردار هستند و اتفاقاتی که در سرتاسر کانادا رخ می‌دهند را زیر نظر دارند. دادگاه‌ها به خوبی شاهد دودستگی‌های بوجود آمده هستند. ما امیدواریم دادگاه پس از شنیدن اظهارات ما با رای خود به ایجاد اتحاد در کشور کمک کند.

بر اساس این مالیات در ابتدا به ازای تولید هر تن آلاینده 20 دلار مالیات اخذ می‌شود، اما از ماه آوریل این میزان به 30 دلار افزایش خواهد یافت. مالیات کنونی جایگزین مالیات کربن وضع شده در دولت ریچل ناتلی شده است. این مالیات از ماه ژانویه 2017 به اجرا درآمد اما پس از پیروزی جیسون کنی و حزب United Conservative در انتخابات استانی لغو گردید.

دولت فدرال قول داده در صورت عمل نکردن و بی‌توجهی استان‌ها به مالیات‌هایی که خودشان وضع کرده‌اند، مالیات کربن فدرال را برای آن‌ها به اجرا بگذارد. این مالیات پیش از این برای استان‌های ساسکاچوان، اونتاریو، مانیتوبا و New Brunswick اجرایی شده بود و از روز چهارشنبه در آلبرتا نیز آغاز گردید.

موضوع مالیات کربن بارها به دادگاه‌های گوناگون راه یافته است. دولت‌های استانی آلبرتا، ساسکاچوان و اونتاریو پیش از این در مخالفت با وضع مالیات کربن در استان خود به دعوای حقوقی با دولت فدرال پرداخته‌اند.

هر دو استان و ساسکاچوان پرونده خود در دادگاه‌ها را برای تجدیدنظر به دادگاه عالی کانادا ارجاع داده‌اند. پرونده آلبرتا نیز ماه گذشته در دادگاه تجدیدنظر آلبرتا مطرح شد، اما هنوز هیچ تصمیمی برای آن گرفته نشده است. هرچند شوایتزر عدد دقیقی از هزینه‌های پیگیری قضایی این پرونده نداد، اما او می‌گوید هزینه‌های قانونی برای به اجرا افتادن چنین مضوعی صدها هزار دلار برآورد شده است.

شواتزر می‌گوید: من گمان می‌کنم که دادگاه به خوبی پیش رفت. سوالاتی که قاضی‌ها می‌پرسیدند این باور را در من به وجود آورد که با دیدگاه ما درباره این پرونده موافق‌تر هستند.

به گفته شوایتزر استان آلبرتا در حال عمل به وظایف اقلیمی خودش است و در این مدت توانسته میزان زیادی از از آلاینده‌های تولیدی به ازای هر بشکه نفت را کاهش دهد. دولت آلبرتا در ماه اکتبر سیاست جدید خود برای آلاینده‌های صنعتی و همینطور برنامه نوآوری تکنولوژی و کاهش الاینده خودش را اعلام کرد. این اقدام در راستای کم کردن تاثیرات ناشی از آلاینده‌های صنعتی انجام می‌گیرد. دولت فدرال نیز در اوایل ماه سپتامبر این گام‌های برداشته شده توسط آلبرتا را تایید نمود.

سابرینا کیم که دبیر مطبوعاتی دفتر وزارت محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی کانادا است طی اظهارنظری ایمیلی در اینباره گفت: ما از دریافت و تایید پیشنهاد دولت آلبرتا به منظور قیمت‌گذاری بر آلاینده‌های تولید شده توسط تولیدکنندگان بزرگ بسیار خرسند شدیم. با اینحال باید پذیرفت که دیگر تولید آلاینده در هیچ کجای کشور کانادا رایگان نیست.

دولت محافظه‌کار آلبرتا که یک سوم از درآمد ناخالص خود را از طریق صنعت معدن و همینطور نفت و گاز تامین می‌کند معتقد است مالیات کربن در نهایت به ضرر زنان سالمندی که منزل خودشان را گرم می‌کنند یا مادرانی که فرزندان خود را با اتومبیل به مدرسه یا زمین ورزشی می‌برند خواهد بود. با این همه برخی تحقیقات از جمله گزارش اداره بودجه پارلمان ثابت کرده که این مالیات در کل تاثیر مثبتی بر وضعیت اقتصادی افراد خانه‌دار می‌گذارد. آن‌ها می‌گویند که وضعیت مالی این گروه‌ها با اجرای برنامه‌ دولت فدرال به منظور اعمال تخفیف‌‎های گسترده در زمان دریافت مالیات بهبود بسیار پیدا می‌کند (برخلاف برنامه مالیات کربن دولت NDP). با اینحال حزب محافظه‌کار و تعدادی از دولت‌های استانی تحت اداره آن‌ها معتقد هستند این موضوع حقیقت ندارد و در نهایت وضع چنین مالیاتی باعث بدتر شدن شرایط اقتصادی و کاهش توان مالی شهروندان خواهد شد.

شوایتزر با اشاره به این‌که برای بهبود شرایط باید از تکنولوژی استفاده کرد گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی ما در آلبرتا وضعیت بازار کار و مشاغل است.

بر اساس برنامه دولت فدرال این تخفیف‎‌ها برای افراد مجرد 444 دلار، برای زوج‌ها 444 دلار برای فرد اول، 222 دلار برای فرد بالغ دوم و 111 دلار برای هر فرزند است. در صورتی که خانواده تنها دارای یک سرپرست باشد نیز برای فرزند اول 222 دلار و برای هر فرزند دیگر 111 دلار تخفیف در نظر گرفته شده است.

به گفته کیم در نهایت اکثر خانواده‌ها بیشتر از آن‌چه پرداخت می‌کنند دریافت خواهند کرد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها خانواده‌های با درآمد کمتر بیش از سایرین سود خواهند کرد.

در ماه نوامبر یک گزارش دولتی درباره مالیات کربن دولت NDP منتشر شد. در این گزارش گفته شده که استان آلبرتا با اجرای این برنامه مالیاتی بین 10،000 تا 16،000 شغل خود را از دست خواهد داد و درآمد ناخالص آن نیز تا 2 میلیارد دلار در سال 2020 کاهش می‌یابد.

شوایتزر می‌گوید: شهروندان استان به سه دلیل ما را انتخاب کردند: شغل، اقتصاد، خط لوله. ما باید مطمئن شویم که استان از قدرت قضایی کافی برخوردار است. در حال حاضر وظیفه ما این است که شرایط کار کردن شهروندان در استان خودشان را مجددا فراهم و تسهیل کنیم.

دولت فدرال درباره نافرمانی‌های احتمالی می‌گوید: هرچند ما ترجیح می‌دهیم این مسائل را در دادگاه حل نکنیم، اما نمی‌توان محافظت از محیط‌زیست را به دلیل سنگ‌اندازی استان‌ها و تعلیق برنامه مالیات از طرفشان به عقب انداخت.

منبع: National Post