Tuesday, March 19, 2024
8.4 C
Calgary

درخواست سازمان ملل برای تعلیق برخی پروژه‌های انرژی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وزیر انرژی آلبرتا اخیرا در واکنش به درخواست‌‎های کمیته نژادپرستی سازمان ملل برای تعلیق سه پروژه مهم انرژی در کانادا واکنش نشان داده است.

این کمیته سازمان ملل که برای رفع تبعیض‌های نژادی تلاش می‌کند ماه پیش طی بیانیه‌‎ای مراتب هشدار اولیه و درخواست برای اقدام فوری را در رابطه با ادامه فعالیت پروژه‌های توسعه خط‌ لوله Trans Mountain، خط‌ لوله Link Coastal Gas و ساخت سد Site C اعلام کرده است.

این کمیته از دولت کانادا خواسته‌ تا عملیات عمرانی و تمامی مجوزهای پروژه توسعه خط لوله Trans Mountain را تا زمانی که رضایت کل اعضای قبیله Secwepemc به شکل آزادانه و آگاهانه کسب نکرده، متوقف کند. درخواستی نیز برای تعلیق عملیات ساخت و ساز سد Site C تا زمان کسب رضایت غیراجباری و آگاهانه‌ از تمام اعضای قبیله‌های West Moberly و Prophet River ارسال شده است. در انتها این کمیته از دولت کانادا می‌خواهد تمام مجوزها، تاییدیه‌ها و عملیات عمرانی در پروژه خط لوله Coastal GasLink در سرزمین‌های باستانی و کهن قلمرو قبیله Wet’suwet’en را نیز تا زمانی کسب رضایت آزادانه و آگاهانه از تمام اعضا به حال تعلیق در آورد.

خانم سونیا سویج وزیر انرژی آلبرتا در واکنش به این درخواست با انتشار بیانیه‌ای از کمیته مربوطه به خاطر اظهاراتش انتقاد کرده است.

در بیانیه او آمده: بسیار عجیب است که سازمان ملل به عنوان نهادی که اعضای آن غیرقابل انتخاب و ارزیابی هستند با وجود تمام بی‌عدالتی‌ها در دنیا، کشور کانادا را که یکی از پیشروان رعایت حقوق انسانی، دموکراسی و قانونمندی است برای انجام چنین بررسی انتخاب کرده است. ما امید داشتیم که سازمان ملل در ارزیابی خود به جمعیت قابل ‌توجه از گروه‌های بومی کانادایی که از پروژه‌های مهم انرژی مانند Trans Mountain و Coastal GasLink حمایت می‌کنند نیز توجه کند.

خانم سویج در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره دارد که نمایندگان قانونی و انتخاب شده از سوی مردم کانادا مسئول آن هستند که تصمیمات مربوط به این کشور را بگیرند و سازمان ملل در جایگاه تصمیمگیری برای کانادا نیست.

او در ادامه افزود: هرچه می‌گذرد تعداد بیشتری از رهبران بومی به این نتیجه می‌رسند که توسعه مسئولانه و صحیح منابع طبیعی برای از بین بردن فقر و افزایش رفاه مردم قبیله آن‌ها ضروری است. با اینحال این کمیته سازمان ملل ترجیح می‌دهد صدای این دسته را نشنود.

این کمیته سازمان ملل از 18 کارشناس مستقل تشکیل شده که برای یک دوره چهارساله انتخاب شده‌اند. آن‌ها معتقد هستند که مواردی همچون کوچ اجباری، استفاده نامتناسب از زور، آزار و اذیت‌ ماموران قانون در مثابله با مردم بومی که به شکل صلح‌آمیز و متحد در مخالفت با توسعه این پروژه‌ها در قلمروهای کهن خود دست به اعتراض زده‌اند و نیز خطر اعمال خشونت علیه مردم بومی باعث شده آن‌ها چنین اظهاراتی داشته باشند.

علاوه بر این سازمان ملل از RCMP نیز می‌خواهد تا اطمینان دهد به هیچ عنوان از زور و قدرت خود برای مقابله با قبایل Secwepemc و Wet’suwet’en استفاده نکند. مواردی همچون استفاده از سلاح‌های کشنده و دادن دستور به عقب‌نشینی از سرزمین‌های کهن جزو چنین رفتارهای نادرستی هستند. همین یکسال پیش تعدادی از معترضان که در مخالفت با اجرای پروژه‌ها دست به اعتراض زده بودند توسط ماموران مسلح RCMP در قلمرو Wet’suwet’en بریتیش‌کلمبیا دستگیر شدند.

سازمان ملل از دولت کانادا نیز خواسته تا برای رسیدگی به حقوق مردمان بومی خود از مکانیزم پیشرفته سازمان ملل برای دریافت مشاوره‌های تکنیکی کمک بگیرد.

از ماه گذشته عملیات عمرانی پروژه توسعه خط لوله Trans Mountain مجددا شروع شده است.

منبع: Daily Hive