Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

شکست دولت آلبرتا در توافق با پزشکان و شروع قوانین جدید از ۱ آوریل ۲۰۲۰

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آلبرتا، بلافاصله پس از شکست مذاکراتش با پزشکان این استان، توافقنامه اصلی با آنها را که از دیرباز برقرار بوده، لغو کرد تا قوانین جدیدش را از ۱ آوریل ۲۰۲۰ به اجرا در آورد.

این تغییرات شامل مقرراتی جدید در مورد ویزیت‌های طولانی بیماران است که پزشکان از قبل گفته‌اند باعث تخریب حمایت‌های حداقلی از خانواده‌های شهری و روستایی می‌شود.

وزیر بهداشت آلبرتا، آقای تایلر شاندرو می‌گوید که لغو توافق قبلی یک کار سخت ولی لازم است، زیرا دولت در مذاکره با پزشکان برای کاهش هزینه‌ها در سیستم بهداشتیِ ۲۰.۶ میلیارد دلاریِ آلبرتا به بن‌بست رسیده بود.

«این تصمیمی نیست که آسان گرفته باشیم، ما از ماه مِی در حال مذاکره با سازمان پزشکی آلبرتا برای بودجه سالانه بودیم که متاسفانه نتوانستیم توافق آنها برای همکاری با خود را جلب کنیم.»

پایان توافق قبلی در ۳۱ مارس

هر دو طرف در مذاکراتی که از نوامبر گذشته در جریان بود، شکست خوردند و توافق جدیدی به دست نیامد.

پاییز گذشته بود که حزب محافظه‌کار و نخست وزیر آلبرتا، آقای جیسون کِنی، لایحه ۲۱ را تصویب کردند که به دولت اجازهٔ لغو بدون محدودیت توافق قبلی با پزشکان را می‌داد.

به این صورت از ۱ آوریل بودجه جبران خدمات پزشکی در سطح فعلی (سالانه ۵.۴ میلیارد دلار) باقی می‌ماند. اما با تغییرات جدید، ۲ میلیارد دلاری که قرار بود به عنوان بودجهٔ هزینه‌های جدید در اختیار این بخش قرار بگیرد، هم برای امسال و هم سه سال آینده، لغو می‌شود.

هزینه ویزیت‌های پیچیده

مورد مهم دیگر، که درگیری اصلی پزشکان و دولت در مذاکرات اخیر هم بود، روش محاسبه هزینه ویزیت‌های طولانی‌تر است که به هزینهٔ جبرانی ویزیت‌های پیچیده (complex modifiers) معروف است.

در مدل فعلی، پزشکان هزینهٔ پایهٔ ۳۱ دلاری را در هر ویزیت از بیمار می‌گیرند، چه زمان ویزیت کوتاه باشد و چه طولانی.

اما آلبرتا یک دهه قبل یک هزینهٔ اضافه (complex modifiers) را تصویب کرد که چنانچه برخی بیماران دو یا چند مشکل یا مشکلی پیچیده داشته باشند، پزشکان می‌توانند بابت وقت بیشتری که صرف آن بیمار می‌شود، هزینهٔ اضافه‌ای دریافت کنند.

چنانچه یک ویزیت بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد، پزشک می‌تواند با تمدید ۱۰ دقیقه‌ای وقت ملاقات، ۱۸ دلار اضافه هم بگیرد که جمع صورتحساب را به ۵۹ دلار می‌رساند.

اما از ۱ آوریل اضافهٔ هزینه بابت ویزیت‌های پیچیده از ۱۸ به ۹ دلار کاهش می‌یابد.

در ۱ آوریل ۲۰۲۱ (یک سال دیگر) دوباره نرخ ویزیت‌های پیچیده به ۱۸ دلار افزایش می‌یابد ولی پزشکان فقط زمانی مجاز به دریافت آن هستند که مدت ویزیت اولیه از ۲۵ دقیقه فراتر رود.

هشدار پزشکان درباره کاهش زمان ویزیت

وزارتخانهٔ آقای شاندرو می‌گوید که این تغییر به ۲ دلیل لازم است: یکی اینکه بسیاری از مشکلات پیچیدهٔ پزشکی به زمانی بیش از ۱۵ دقیقه نیاز دارند و دوم اینکه برخی پزشکان در حال سوءاستفاده از این محدودیت ۱۵ دقیقه‌ای هستند.

شاندرو می‌گوید اکنون بیش از نصف ویزیت‌های آلبرتا بالای ۱۵ دقیقه طول می‌کشند که این وضعیت نرمالی نیست.

در مقابل سازمان پزشکی آلبرتا می‌گوید که با افزایش زمان اولیه ویزیت به ۲۵ دقیقه، عملا سالی ۲۰۰ میلیون دلار از درآمد پزشکان کم می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را برای ادامه کار آنها پیش بیاورد و باعث افت کیفیت خدمات پزشکی به مردم آلبرتا شود.

این مشکل برخی از پزشکان را واداشته که تابلوهای هشدار در مطب بگذارند و به بیماران بگویند که برای ادامه کسب‌و‌کار خود شاید مجبور به کاهش مدت هر ویزیت در مراجعات بعدی باشند.

پاسخ سازمان پزشکی آلبرتا

دکتر کریستین مولنار، رئیس سازمان پزشکان آلبرتا (AMA) می‌گوید که این تغییر، روز بدی برای آلبرتا است.

«معلوم شد که دولت تمایلی به همکاری ندارد. ادامه کار سخت شده و من نگران بیماران هستم. این حمله به پزشکان آلبرتا —به خصوص حملهٔ نامتوازن به پزشکان خانواده— خیلی ناراحت‌کننده است.»

AMA در طول مذاکرات چندین پیشنهاد جلوی دولت آلبرتا گذاشت، از جمله صرفه‌جویی‌های کوتاه‌مدت اساسی که تقریبا سالی ۱۵۰ میلیون دلار را جبران می‌کرد.

«ما به وزیر اطلاع دادیم که در ادامه پیشنهادهای دیگری هم ارائه خواهیم کرد. همزمان گفته‌ایم که به احتمال زیاد به دنبال یک میانجی برای رفع اختلاف دولت و AMA خواهیم بود.»

فعالان سیاسی مثل حزب NDP این مذاکرات را شکست‌خورده توصیف کرده‌اند و بیشتر آنها نگران وضعیت کلی سلامت خانواده‌ها در آینده‌اند.

دیگر تغییرات

اما تغییرهای دیگری هم وجود دارند: پایان دادن به صورتحساب دوبرابر برای سربار، حذف حق ویزیت برای تصویربرداری تشخیصی، و محدود شدن تعداد مراجعان هر پزشک به ۶۵ نفر در روز.

همچنین از تابستان ۲۰۲۰ دولت آلبرتا یک برنامه جدید را معرفی می‌کند که مزایایی در استفاده از آن هست، تا پزشکان به بستن قراردادهای ۳ ساله به جای دریافت هزینه بابت هر ویزیت تشویق شوند.

از جمله پیشنهاد شده که پزشکان بابت حضور در مکان مشخص، ارائه خدمات خاص، و مدت زمان حضور در مطب، حقوق دریافت کنند نه اینکه برای هر ویزیت یا خدمتی صورتحساب جدا بنویسند.

آقای شاندرو می‌گوید با این روش جدید برخی دغدغه‌های پزشکان درباره کاهش هزینه ویزیت‌های پیچیده برطرف می‌شود.

در مجموع، این تغییرات به خاطر دو گزارشی انجام گرفت که در آنها هزینهٔ خدمات پزشکی در آلبرتا بالاتر از دیگر استان‌ها و کیفیت‌ها آنها پایین‌تر توصیف شده است.

طبق این گزارش‌ها، یک پزشک در آلبرتا سالی ۳۹۰,۰۰۰ دلار درآمد دارد که ۹۰,۰۰۰ دلار بیشتر از همکار او در اونتاریو ست.

اما AMA می‌گوید که موضع دولت بر اساس اطلاعات نادرست گرفته شده و تفاوت‌های آشکار بین قوانین استان‌ها در آن لحاظ نشده است.

منبع: CBC News