Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

بازطراحی فرم بازپرداخت مالیات بر درآمد شخصی T1

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بسته مالیات بر درآمد امسال چهره جدیدی به خود گرفته است. اداره Canada Revenue Agency امسال تصمیم گرفته تا فرم بازپرداخت مالیات بر درآمد شخصی که T1 نام دارد را مجددا طراحی کند.

فرم عمومی T1 که فرم بازپرداخت مالیات بر درآمد و بزگشت سود نیز نامیده می‌شود به عنوان اصلی‌ترین فرم برای وارد کردن اطلاعات مالیات بر درآمد شخصی افراد شناخته می‌شود. در این فرم تمامی اطلاعات وارد شده در فرم‌های دیگر مربوط به مالیات‌های بر درآمد، به صورت خلاصه وارد می‌شوند.

مطمئنا اگر در سال‌های گذشته اقدام به پرداخت مالیات بر درآمد خود کرده‌ باشید با ظاهر کلی این فرم آشنایی دارید.

حال بنا بر اطلاعیه منتشر شده قرار است در فصل مالیاتی 2020 تغییراتی در این فرم اعمال شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

فرم کلی T1 چیست؟

فرم T1 برای ورود خلاصه‌ای از تمام اطلاعات وارد شده در سایر فرم‌های مربوط به مالیات‌ بر درآمد طراحی شده است.

در این فرم مالیات استانی (بجز ساکنین استان کبک)، مجموع درآمد، درآمد خالص، مالیات قابل پرداخت، مبالغ کسر شده و نیز اعتبارهای پرداخت نشده شما نشان داده خواهد شد.

زمانی که پرونده‌های مالیاتی خود را تهیه می‌کنید این فرم برای ارسال برخی درخواست‌ها مانند Canada Child Benefit یا اعتبار GST/HST نیز استفاده می‌شود.

در صورتی که ایجاد پرونده مالیاتی را به صورت آنلاین و با استفاده از نرم‌افزار مالیات انجام داده‌اید احتمال دارد هیچگاه فرم T1 را ندیده باشید، زیرا این نرم‌افزار به صورت خودکار اطلاعات شما را در T1 وارد می‌کند.

لایزا گیتنز مامور ارشد مالیاتی H&R Block در اینباره می‌گوید: در صورتی که تاکنون از نرم‌افزار مالیات استفاده کرده‌اید یا برای انجام کارهای مالیاتی به دفاتر حرفه‌ای مراجعه داشتید تمامی مراحل مربوط به ورود اطلاعات شما در فرم T1 به صورت خودکار و بدون اطلاع شما انجام شده است. هدف از بازطراحی این فرم ساده‌سازی آن بوده است. اگر شما از نرم‌‎افزار آنلاین استفاده می‌کنید مطمئنا متوجه این ساده‌سازی‌ها شده‌اید.

به بیان دیگر شما تنها در صورتی که پر کردن فرم‌های کاغذی مالیات را شخصا و با خودکار انجام داده باشید می‌توانید متوجه تغییرات جدید شوید.

این تغییرات شامل چه مواردی می‌شود؟

به گفته CRA ظاهر بسته مالیات شما کاملا جدید شده است.

اولین نکته‌ای که متوجه آن خواهید شد دو برابر شدن تعداد برگه‌های فرم از چهار به هشت عدد است. بعلاوه نحوه شماره‌‌گذاری خطوط نیز که پیش از این سه یا چهار رقمی بودند حال به پنج رقم افزایش یافته است.

CRA به این نکته نیز اشاره دارد که یکی از دلایل اصلی بازطراحی فرم ساده‌سازی آن بوده تا در صورت لزوم بتوان تعداد فرم‌ها را کاهش داد، فرم‌ها را برای ساده‌سازی محاسبات خاص بروزرسانی کرد و اندازه فونت و نیز فضای سفید موجود در فرم را افزایش داد.

علاوه بر این در فرم جدید محاسبات مالیات فدرال نیز گنجانده شده است.

آرماندو مینیکوچی متخصص امور مالیاتی در Grant Thornton در مصاحبه خود با CTVNews.ca گفت: بدون شک اکثر شهروندان کانادایی متوجه بروز تغییرات در این فرم نخواهند شد و تنها افزایش تعداد صفحات و شیوه جدید شماره‌گذاری خطوط توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد. دو صفحه جدیدی که به فرم افزوده شده نیز برای وارد کردن برنامه مالیات غیرقابل استرداد در آن است.

صفحه اول فرم همچنان اطلاعات شناسایی افراد مانند نام، آدرس پستی، آدرس ایمیل، استان محل سکونت، وضعیت تاهل و اطلاعات مربوط به همسر یا شریک زندگی را شامل می‌شود.

در صفحه دوم فرم جدید از شما پرسیده می‌شود که آیا درآمدی دارید که بر اساس قانون Indian از پرداخت مالیات معاف باشد یا خیر. در صورتی که چنین درآمدی داشته باشید باید فرم T90 که “فرم درآمدهای معاف از مالیات بر اساس قانون Indian” است را باید پر کنید.

مابقی فرم T1 شامل همان اطلاعاتی می‌شود که در سال‌های پیش باید در آن وارد می‌کردید که کسرهای مالیاتی گوناگون همچون کمک‌های RRSP و هزینه‌های مراقبت از کودک، محاسبه درآمد خالص و درآمد مشمول بر مالیات شما را شامل می‌شوند.

گیتنز به این نکته نیز اشاره کرده که محاسبه این نوع کسرها مهمترین بخش فرم T1 هستند و نسبت به سال‌های گذشته هیچگونه تغییری در نحوه انجام آن‌ها رخ نداده است.

باقی فرم نیز به محاسبه مالیات فدرال اختصاص پیدا کرده است.

تاریخ 30 آوریل آخرین مهلت برای تکمیل پرونده بازپرداخت مالیات بر درآمد سال 2019 است. در صورتی که شما به Canada Revenue Agency بدهکار هستید باید تا این تاریخ بدهی خود را بپردازید. در غیر اینصورت یک جریمه بابت دیرکرد و یک جریمه روزانه و افزایشی نیز بابت هر روز تاخیر در پرداخت خود (متناسب با میزان بدهی که دارید) را علاوه بر بدهی خود پرداخت کنید.

از دیگر تغییرات خدمات CRA در سال جدید افزوده شدن یک ابزار آنلاین جدید است که به شما اجازه می‌دهد تا زمان تقریبی فرایند بررسی و پرداخت بازپرداخت مالیاتی و دیگر درخواست‌های مرتبط با مالیات را محاسبه کنید. همچنین ابزار جدید به شما این امکان را می‌دهد تا بدهی مالیاتی خود را از طریق PayPal بپردازید.

منبع: CTVNews