Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

ترودو و اعلام «بودجه ۱ میلیارد دلاری واکنش به کرونا» برای استان‌ها و قلمروها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت کانادا در حال راه‌اندازی یک صندوق ۱ میلیارد دلاری برای واکنش سریع داخلی و جهانی به کروناویروس جدید (معروف به Covid-19) است.

نخست وزیر کانادا، آقای جاستین ترودو روز چهارشنبه ضمن اعلام این بستهٔ حمایتی در یک کنفرانس خبری در اوتاوا، گفت که این بودجه فدرال قرار است به کمک نظام سلامت در استان‌ها بیاید تا بیمارانِ رو به افزایش کرونا را درمان کنند، و همزمان از کارگران کانادایی که مجبور به قرنطینه‌اند نیز حمایت کند.

ترودو گفت: «واقعیت این است که تعداد افرادی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند در سرتاسر دنیا رو به افزایش است. تا اینجا بخت با کانادا یار بوده است…اما من می‌دانم که مردم در سرتاسر کشورمان نگرانند.»

«ما تمام موانع موجود بر سر بهبود وضعیت را بر می‌داریم تا مطمئن شویم که کانادایی‌ها ایمن و سالم خواهند بود.»

این برنامهٔ حمایتی شامل یک بسته ۵۰۰ میلیون دلاری برای استان‌ها و قلمروها ست، از جمله برای خرید اقلام محافظتی مثل ماسک‌های تنفسی.

۲۷۵ میلیون دلار نیز برای پژوهش دارویی اختصاص می‌یابد، از جمله بودجه‌ای برای ساخت واکسن و انجام تست‌های لازم در این زمینه. (قبلا نیز ۲۷ میلیون دلار بودجه پژوهشی دیگر به این منظور اعلام شده بود.)

در بخشی از این برنامه، قرار است وقفهٔ یک‌هفته‌ایِ ثبت نام برای بیمه بیکاری حذف شود تا نیروی کار بتواند بی‌درنگ درخواستش را ثبت کند.

همچنین قوانین Work-Sharing تغییر می‌یابد تا شرکت‌ها بتوانند بهتر با کارمندانی که در خانه می‌مانند، همکاری کنند.

کانادا بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری هم برای دیگر کشورهای درگیر با Covid-19 در نظر گرفته تا جلوی شیوع بیشتر این ویروس گرفته شود.

ترودو در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات دولت برای جلوگیری از سواستفاده از این تغییرات، پاسخ روشنی نداشت و تنها گفت: «ما به کانادایی‌ها اعتماد داریم. می‌دانیم که تمام فکر و ذکر مردم این کشور در این روزها، کاهش نرخ شیوع است. ما باید مطمئن شویم که همه با دست‌های باز و ابزار کافی به زندگی می‌پردازند.»

تا کنون تنها چند مورد از انتقال Covid-19 در محیط‌های عمومی در کانادا گزارش شده ولی تعداد مبتلایان رو به افزایش است. تا ۱۰ مارس ۹۳ مورد ابتلای قطعی به Covid-19 در کانادا گزارش شده است.

اولین فوت در اثر این ویروس هم دوشنبه به مردم و رسانه‌ها اعلام شد. فرد متوفی در یک خانه سالمندان در بریتیش کلمبیا بود.

پیش از این جلسه خبری، دو نفر از اعضای لیبرال‌ها در مجلس خودشان را قرنطینه کرده بودند زیرا در دو کنفرانس جداگانه با افراد مبتلا به Covid-19 تماس داشته‌اند.

آقای آنتونی هاوس‌فادر از مونترال یکی از این دو نفر است که چند روز قبل به کمیتهٔ روابط عمومی امریکا-اسرائیل در واشینگتن دی.سی رفته بود. تست Covid-19 یک کانادایی دیگر هم که به این اجلاس رفته بود، مثبت اعلام شده است.

وزیر منابع طبیعی، سیموس اوریگان نیز به خاطر سرماخوردگی مزمن در خانه بستری شده است. او نیز تست Covid-19 داده ولی هنوز نتیجه آزمایشش نیامده است.

او به همراه آقای ترودو از حاضران در یک کنفرانس مربوط به معدن‌کاوی جهانی بود که هفته قبل در تورنتو برگزار شد و پزشکان به هر دو توصیه کرده‌اند که مراقب بروز عوارضی شبیه کرونا باشند.

ترودو در پاسخ به سوالی درباره رعایت محدودیت‌هایی برای حفظ سلامتی‌اشت گفت: «من تست نداده‌ام ولی توصیه‌های دکتر تام را برای حفاظت از خودم و خانواده‌ام دنبال می‌کنم.»

دکتر تریسا تام، رئیس سازمان سلامت کانادا می‌گوید که تمام افراد دولت را زیر نظر دارد و از همه خواست به محض بروز کوچکترین علایمی از کرونا، در خانه بمانند و با پزشکی در نزدیکی خود تماس بگیرند.

منبع: Global News