Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

اقدامات جدید دولت ترودو برای مقابله با کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

جاستین ترودو دیروز جمعه ۱۳ مارچ در حالی که از قرنطینه خانگی صحبت می‌کرد خطاب به شهروندان کانادا گفت که آرامش خود را حفظ کنند. همزمان دولت فدرال اقدامات جدیدی همچون تعطیل کردن پارلمان و انتشار هشدارهایی برای انجام سفرهای خارجی را انجام داده است.

جاستین ترودو که از روز پنجشنبه و پس از مثبت اعلام شدن ابتلای همسرش به کروناویروس در قرنطینه خانگی به سر می‌برد گفت: ما دارای کارکنان بهداشتی و درمانی برجسته‌ای هستیم که مشغول انجام کارهای بزرگی هستند. مطمئنا شرایط کنونی تا حدود زیادی ناامیدکننده و ناراحت‌کننده است اما باید همچنان در قرنطینه ماند. ما به عنوان یک جامعه به منظور حفاظت از جان همسایه‌ها و دوستان خود، مخصوصا افراد سالمند و گروه‌های در معرض خطر باید در قرنطینه خانگی بمانیم.

مسئولان دولت فدرال مجموعه‌ای از اقدامات جدید را اجرا کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به تعطیل شدن پارلمان به مدت پنج هفته و تعیین تعداد محدودی فرودگاه در سرتاسر کانادا برای نشستن پروازهای بین‌المللی اشاره کرد. علاوه بر این دولت اعلام کرده که تا تاریخ 1 جولای از پهلو گرفتن کشتی‌های کروزی که بیش از 500 نفر مسافر داشته باشند در تمام بنادر کشور جلوگیری خواهد کرد. با اینحال مرزهای کانادا همچنان باز می‌ماند.

پتی هایدو وزیر بهداشت دولت فدرال گفت: مسافران می‌توانند از مرزهای کانادا وارد کشور شوند. در صورتی که ممنوعیت ورود مسافر را در مرزها وضع کنیم مسافران به روش‌های دیگری خود را به کانادا می‌رسانند که خطر بیشتری را برای ما ایجاد می‌کند. رویکرد دولت کانادا از روز اول آغاز بحران کرونا استفاده از دانش علمی و مشاهدات بوده است.

با اینحال دولت از شهروندان می‌خواهد که از انجام هرگونه سفر غیرضروری به خارج از کشور خودداری کنند و تا جای ممکن از حضور در اماکن شلوغ بپرهیزند.

ترزا تام مدیر ارشد بهداشت عمومی کانادا در اینباره گفت: خودداری کردن از حضور در سطح شهر و مکان‌های عمومی یکی از موثرترین اقدامات به منظور کنترل شیوع بیماری است. به این ترتیب باید از رفتن به اماکن شلوغ و تجمعات غیرضروری  خودداری کرد. تا جای ممکن از رفتن به فروشگاه‌ها و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی خودداری کنید یا در ساعات خلوت‌تر سوار آن‌ها شوید. همچنین به جای دست دادن با دیگران از تکان دادن دست و یا روش‌های دیگری که تماس شما را به صفر می‌رسانند استفاده کنید.

تاکنون از بیش از 15،000 شهروند کانادایی آزمایش کرونا گرفته شده که نتایج 196 مورد مثبت بوده است. به گفته خانم تام دو استان اونتاریو و بریتیش‌کلمبیا بیشترین موارد ابتلا را در سطح کشور داشته‌اند.

با وجود پایین بودن نسبی موارد تایید شده ابتلا به COVID-19، در روزهای اخیر اقدامات سختگیرانه‌ای از سوی دولت فدرال و دولت‌های استانی با هدف مقابله با شیوع کروناویروس انجام شده است.

مسئولان استان‌های بریتیش‌کلمبیا، آلبرتا و کبک برگزاری رویدادهایی با بیش از 250 شرکت‌کننده را ممنوع اعلام کرده‌اند. اونتاریو، پرجمعیت‌ترین استان کانادا، و کبک نیز مدارس خود را تا دو هفته پس از پایان تعطیلات بهار تعطیل اعلام کرده‌اند.

اواخر روز جمعه مسئولان شهر تورنتو اعلام کردند که تمام مراکز مراقبت از کودکان، کتابخانه‌های عمومی و مراکز اجتماعی شهر را تعطیل کرده‌اند. علاوه بر این اعلام شد که تمام کمپ‌های تعطیلات بهاری نیز بسته خواهند شد و از شهروندان خواستند تا جای ممکن از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنند.

هایدو گفت: اقداماتی که امروز انجام می‌شوند می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. ما با یک تهدید جدی برای سلامت عمومی روبرو هستیم و شرایط کاملا اضطراری است.

به گفته کارشناسان تاکنون شواهد مشخصی در مورد نحوه انتشار ویروس منتشر نشده اما تجربه نشان داده که انجام چنین اقداماتی نتایج موفقیت‌آمیزی در پی خواهند داشت.

دکتر سوزی هودا متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر پزشکی پیشگیری و کنترل بیماری در دانشگاه تورنتو در اینباره گفت: هیچ نوع شواهد علمی وجود ندارد که تایید کنند چنین اقداماتی نتیجه‌بخش خواهند بود اما باید از تمام توان و امکانات خود برای کنترل شرایط استفاده کنیم. از اینرو کاهش دادن میزان تماس شهروندان در شهرها در صورتی که سریعا اجرا شود می‌تواند میزان انتقال بیماری در میان شهروندان را کاهش دهد.

در شرایطی که کانادا خود را برای کاهش رشد اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و افت شدید قیمت نفت آماده می‌کند جاستین ترودو اعلام کرده که در روزهای آتی از برنامه بزرگ محرکه اقتصادی دولت رونمایی می‌کند.

او در اینباره گفت: موقعیت کنونی ما بسیار قابل توجه است و دارای قدرت مالی چشمگیری هستیم.

جیسون کنی نخست‌وزیر آلبرتا از دولت فدرال درخواست کرده تا با تزریق حداقل 20 میلیارد دلار (تقریبا 1 درصد از تولید ناخالص داخلی) جلوی آثار مخرب اقتصادی شیوع کروناویروس را بگیرد.

جیسون کنی روز پنجشنبه گفت: ما باید هرچه سریع‌تر سیاست‌هایی را وضع کنیم که به تسهیل جریان پول به منظور انجام ساده‌تر معاملات تجاری بیانجامند، زیرا در حال حاضر این بخش به شدت آسیب دیده‌ است.

جاستین ترودو هنوز جزئیاتی درباره برنامه اقتصادی دولت فاش نکرده اما تاکید دارد که این اقدامات با هدف کمک به آسیب‌پذیرترین اقشار کانادا طراحی خواهند شد.

او افزود: هیچ شهروند کانادایی نباید به دلیل شیوع COVID-19 برای پرداخت اجاره بهای منزل، خرید مواد غذایی یا هزینه‌های فرزندان خود نگرانی داشته باشد. ما به شهروندان خود از نظر مالی کمک خواهیم کرد.

منبع: The Guardian