Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

استفاده یک میلیون نفر از ابزار غربالگری آنلاین اداره سلامت آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اداره‌های سلامت در سرتاسر کشور با فشار عملیاتی زیادی روبرو هستند، فشاری که به دنبال نفوذ کروناویروس جدید به کانادا از اوایل این ماه شروع شد.

خانم آمنه عظیم، مدیر بخش طراحی تجربه کاربری در اداره سلامت آلبرتا (AHS)، می‌گوید که ابزارهای آنلاین برای غربالگری، آموزش و راهنمایی مردم، نقشی کلیدی در هدایت این فشار به کانال‌های مناسب دارند.

او و تیمش با جستجویی سریع و فراگیر، فهمیدند که اداره ملی سلامتِ انگلیس یک ابزار غربالگری آنلاین دارد. مسئولان استان آلبرتا هم چنین چیزی را می‌خواستند: یک سیستم آنلاین غربالگری با سوالات مناسب که مردم با پاسخ به آنها وضعیت خود را بسنجند و فشار از روی تیم پاسخگویی تلفنی AHS برداشته شود.

به گفتهٔ آقای رفیح، مدیر ارشد نوآوری و راهکارهای دیجیتالِ AHS، آنها سپس به سرعت وارد عمل شدند و ظرف دو روز این ابزار آنلاین را ساختند.

تقاضای مشهودی برای دریافت اطلاعات مرتبط با بیماری COVID-19 وجود داشت. این ابزار آنلاین ساعت ۵ عصر جمعه راه‌اندازی شد. ۲۴ ساعت بعد، ۴۰۰,۰۰۰ بار از آن استفاده شده بود و تا سه‌شنبه این آمار به ۱ میلیون استفادهٔ یکتا رسید.

بیشتر کاربران از آلبرتا هستند و البته تعدادی هم از بقیه استان‌های کانادا، و حتی ایالات متحده و بقیه کشورهایند. آنها با پاسخگویی به سوالات ساده‌ای درباره علایم بیماری، پی می‌برند که آیا نیازی به آزمایش حضوری دارند یا خیر.

سپس آلبرتا کدهای این پروژه را به دیگر استان‌ها داد و یکشنبه صبح ساسکاچوان نیز ابزار آنلاین خودش را با کمک استان همسایه راه‌اندازی کرد. بریتیش کلمبیا هم همین‌طور.

در ۳ روز گذشته AHS اطلاعات زیادی را با اداره سلامت در یوکان، نانووت، پرینس ادوارد، اونتاریو و ارتش کانادا در میان گذاشته است.

کِری ویلیامسون، مدیر اجرایی بخش مدیریت مشکلات در AHS می‌گوید: «ما تقاضاهایی از خارج از کانادا هم داریم و می‌دانیم که بقیه سازمان‌های بهداشت و سلامت در دنیا به دنبال استفاده از این ابزارند.»

ابزار غربالگری آنلاین آلبرتا نظرات مثبت زیادی را جلب کرده و حتی در مقایسه با وبسایتی که Verily (از زیرشاخه‌های آلفابت، شرکتِ مادرِ گوگل) برای امریکاییان ساخته، رتبه بالاتری دریافت کرده است.

از آنجایی که وبسایت آلبرتا نیازی به لاگین کردن ندارد، مردم تمایل بیشتری به استفاده از آن نشان داده‌اند و آقای رفیح می‌گوید: «ما به دنبال نهایت سادگی بودیم.»

واکنش‌ها به غربالگرِ آنلاین آلبرتا در فضای مجازی هم چشمگیر بوده است. رفیح می‌گوید: «ما از مردم می‌شنویم که چقدر بابت آن سپاسگزارند. شخصا شب‌ها با خیال آسوده می‌خوابم [زیرا در این مورد تمام تلاشمان را کردیم.]»

AHS در حال بهبود این ابزار است و در روزهای آینده فُرم ارجاع بیماران احتمالی به مراکز درمانی را نیز راه‌اندازی کند. به این صورت که اگر شخصی علایم بیماری را در خود تشخیص دهد، آدرس مراکز درمانی نزدیک خود را دریافت می‌کند و نوبت می‌گیرد.

این تکنولوژی از قبل وجود داشته و به گفته آقای رفیح باعث آمادگی بیشتر کادر درمانی آلبرتا می‌شود:

«از جنبه عملیاتی، ما باید راه‌هایی پیدا کنیم تا نیروهای خط مقدم‌مان را یاری کنیم. دوست نداریم چیز ناپخته‌ای معرفی و به هرج و مرج اضافه کنیم.»

منبع: The Global and Mail