Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

کروناویروس مانعی بر سر راه جهانی‌سازی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در ماه‌های اخیر بسیاری از جوانان چینی که در کشور کانادا با ویزای تحصیلی حضور داشتند به کشور خود بازگشتند. به گفته جورج لی وکیل مهاجرت در برنابی آن‌‎ها احساس تنهایی و زندانی بودن می‎‌کردند و مشتاق بودند خانواده خود را ملاقات کنند. لی با اشاره به شیوع COVID-19 و خطراتی که کشورها از طرف مرزهای خود احساس می‌کنند گفت: شهروندان خارجی احساس امنیت نمی‌کنند. اعضای خانواده برخی از آن‌ها بیمار هستند و می‌خواهند در این شرایط سخت در کنارشان باشند.

خروج افرادی که با ویزای کاری، تحصیلی و مسافرتی در کانادا حضور دارند تنها یکی از نشانه‌های تضعیف جهانی‌سازی به دلیل شیوع کروناویروس بوده است. به طور کلی انتقال آزادانه کالاها و انجام سفرهای بین‌المللی در این هفته‌ها شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

همزمان مقامات سیاسی و دولت‌های دموکراتیک سرتاسر دنیا اقدامات سختگیرانه‌ای را با هدف کاهش جریان بین‌المللی کالاها و انجام سفرها اجرا کرده‌اند تا از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود. این دقیقا خلاف خواسته طرفداران جهانی‌سازی است که اعتقاد دارند در شرایط بحرانی باید تمام تلاش خود را بکار ببریم تا مرزها باز بمانند.

درحالی که دولت لیبرال کانادا در تاریخ 12 مارس اعلام کرد قصد دارد بار دیگر سهمیه مهاجران به کانادا را افزایش دهد اما تنها سه روز پس از آن مجبور شد خبر لغو کلیه برنامه‌های اعطای شهروندی، آزمون‌های دریافت تابعیت و آزمون‌های مجدد را منتشر کند.

جهانی‌سازی شکلگیری آنچه امروزه به عنوان کانادا می‌شناسیم بسیار تاثیرگذار بوده است. 22 درصد از جمعیت کانادا را افرادی تشکیل می‌دهند که در کشورهای خارجی متولد شده‌اند و این نرخ در مترو ونکوور 45 درصد است. از آنجایی که درصد بالای موارد ابتلا به COVID-19 در کانادا را بیمارانی تشکیل می‌دهند که از سفر به کشورهای خارجی بازگشته‌اند محدودیت‌های فراوان وضع شده در این مدت این دسته از شهروندان را بیشتر نشانه گرفته است.

تلاش‌های دولت کانادا و سایر کشورها برای جلوگیری از انتشار ویروس موجب ایجاد موانع بسیار بر سر راه تجارت و مهاجرت بین‌المللی شده است.

لی با اشاره به کشور چین که کروناویروس از آن‌جا آغاز شده و یکی از بزرگترین قدرت‌های تکنولوژی، اقتصادی و نیروی انسانی دنیا محسوب می‌شود گفت: در میان تمام تحولات موضوع بسیار جالب توصیه دولت چین به شهروندان خود برا بازگشت به کشور بوده است. آن‌ها معتقد هستند امنیت در مرزهای چین از کشورهایی مانند کانادا و ایالات‌متحده بیشتر است.

سم هیمن وکیل مهاجرت در ونکوور اما می‌گوید در این روزها برخی از افراد که با ویزاهای تحصیلی، کاری یا مسافرتی در کانادا حضور داشتند نیز برای تمدید مدت اقامت خود درخواست ارسال کرده‌اند. دولت کانادا نیز با توجه به شرایط موجود با درخواست آن‌ها موافقت کرده است.

فیلیپ لگرین اخیرا در یادداشتی درباره نقش کروناویروس در نابودی جهانی‌سازی گفت: شیوع COVID-19 هدیه‌ای به طرفداران ملی‌گرایی و مخالفان سیاست‌های جهانی‌سازی بوده و بنظر می‌رسد تاثیرات ناشی از انتشار ویروس بر سیاست‌های آینده جریان آزاد کالاها و مسافرت بین‌المللی شهروندان بسیار چشمگیر باشد.

اگرچه اقدامات سختگیرانه اخیر برای بستن مرزها و جلوگیری از ورود شهروندان کشورهای خارجی موقتی هستند اما بنظر می‌رسد این احساس در شهروندان ایجاد شده که وابستگی به چرخه اقتصاد جهانی خطرات زیادی دارد و آن‌ها را در برابر خطرات خارجی آسیب‌پذیرتر می‌کند. همین موضوع موجب نگرانی رهبران اقتصادی جهان و آغاز موج جدیدی از مخالفت‌ها با جهانی‌سازی شده است.

به گفته لگرین محدودیت‌های وضع شده اخیر توسط دولت‌‌های به ظاهر لیبرال باعث خوشحالی ملی‌گرایان شده و به کنترل بیشتر مرزها و وضع قوانین ضد مهاجرت انجامیده است.

بر اساس قوانین جدید اتاوا محدودیت‌هایی برای کارگران خارجی موقت وضع کرده و چنانچه آزمایش COVID-19 آن‌ها مثبت باشد اجازه اقامت نخواهند داشت و برنامه ورود خانواده آن‌ها به کشور نیز به حال تعلیق در خواهد آمد. روز جمعه نخست‌وزیر جاستین ترودو نیز با تغییر ناگهانی سیاست مهاجرتی خود اعلام کرد کسانی که با پای پیاده سعی در عبور از مرزهای کانادا دارند بهتر است از این کار منصرف شوند. هر روز حدود 20 تا 50 نفر از این طریق وارد کانادا می‌شوند و همین امر مشکلات زیادی برای تعیین محل قرنطینه آن‌ها بوجود آورده است.

در همین حال اتاوا اعلام کرده زمان بیشتری برای مشخص شدن وضعیت اقامت دائم مهاجران اختصاص می‌دهد و از اخراج آن‌ها به کشور مبدا خودداری خواهد کرد.

در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو ابعاد واقعی تاثیرات COVID-19 بر سیاست‌گذاری کشورها و رویکرد کانادا در قبال ورود مهاجران و جهانی‌سازی روشن‌تر خواهد شد. تا آن زمان باید صبر کرد و دید کروناویروس، که موجب ایجاد آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری در جهان شده، تا کجا پیش خواهد رفت.

منبع: Vancouver Sun