Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

پاسخ به سوال‌های دوران کرونا: تمیزکاری دلیوری‌ها، زندگی با هم‌خانه، و غیره

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سبک زندگی جدید و تقریبا اجباری ما در دوران کرونا، سوال‌های زیادی به وجود آورده است. حالا نکاتی روی ذهنمان سنگینی می‌کنند که در روزگار قبل از کووید-۱۹ حتی به آنها فکر نمی‌کردیم، و باید هر طور شده جوابی مطمئن برای‌شان پیدا کنید.

آیا باید سطوح محصولات خریداری شده را تمیز کنیم؟ چه چیزهایی برای تمیزکاری استفاده کنیم؟ چطور میوه‌ها و سبزیجات را تمیز کنیم؟

طبق گزارش آژانس بازرسی مواد غذایی، تا امروز هیچ موردی درباره انتقال کویید-۱۹ به واسطه غذا‌ها یا بسته‌بندی مواد غذایی گزارش نشده است.

اما پژوهشی جدید نشان داده که ویروس می‌تواند روی سطوحی مثل مقوا تا مدتی باقی بماند. بر اساس نتایج این پژوهش، این مدت برای سطوح مختلف فرق دارد:

  • پلاستیک یا استیل، تا ۲ تا ۳ روز
  • مقوا، تا ۲۴ ساعت
  • مس، تا ۴ ساعت

اما این پژوهش نشان داده که مقدار ویروس باقی‌مانده روی سطوح، ممکن است آنقدر نباشد که منجر به انتقال ویروس شود. در این باره نیاز به تحقیقات بیشتری داریم. به هر حال محتاط باشید.

دکتر راما ناییر، اپیدمیولوژیست، درباره بسته‌بندی مواد غذایی توصیه‌هایی دارد: «بهتر است بسته‌ها را با صابون و آب تمیز کنید، یا لااقل از ضدعفونی‌کننده‌های مورد تایید استفاده کنید. بلافاصله بعد از آوردن میوه و سبزیجات به داخل خانه، آنها را شستشو دهید.»

«ما داده‌های کافی نداریم و مطمئن نیستیم ویروس چه مدتی روی غذاها باقی می‌ماند؛ بستگی به عوامل زیادی دارد. پس فعلا احتیاط کنید و آنها را بشویید…زیرا مطمئنیم که آب و صابون ویروس را نابود می‌کند.»

اگر تصمیم به تمیزکردن دِلیوری‌های خود گرفتید، آب و صابون بهترین گزینه است، و حتما دست‌هایتان را بعد از باز کردن بسته‌ها بشویید.

ما به تازگی به کانادا برگشته‌ایم. آیا می‌توانیم با رعایت توصیه‌های ایمنی، برای ورزش بیرون برویم؟

خیلی‌ها درباره خروج از خانه سوال می‌کنند. افرادی که از خارج برگشته‌اند، تا ۱۴ روز باید در خانه قرنطینه شوند، هیچ استثنایی هم نیست. نه پیاده‌روی، نه دوچرخه‌سواری. البته حیاط پشتی خانه را کسی از آنها نمی‌گیرد.

شاید این شرایط سخت باشد، ولی برای قطع زنجیره انتقال کووید-۱۹ لازم است.

آیا کووید-۱۹ در دوران بارداری برای مادر یا فرزند خطرناک است؟ آیا زنان باردار در گروه‌های پر-خطر هستند؟

هیچ نشانه‌ای از انتقال بیماری توسط مادر به جنین وجود ندارد. البته چند نوزاد به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند ولی به احتمال زیاد به خاطر تماس‌های صمیمانه بعد از تولد بوده است.

دکتر جان بارت از مرکز علوم سلامتِ سانی‌بروک در تورنتو می‌گوید: «زنان باردار در معرض خطر بیشتری نسبت به بقیه مردم نیستند، مگر اینکه اطلاعات جدیدی در این مورد به دست بیاید.»

زنانی که در سومین دوره سه‌ماهه بارداری‌اند بهتر است با متخصص خود صحبت کنند تا جدیدترین اطلاعات درباره شرایط زایمان در بیمارستان را به دست بیاورند.

چه کسانی مشمول کمک‌هزینه اجاره یا بازپرداخت وام می‌شوند؟

دولت فدرال هنوز بودجه‌ای برای مستاجرین اعلام نکرده است. اما آنها شاید مشمول برخی طرح‌های استانی شوند. برای اطلاعات بیشتر به این صفحه بروید.

بریتیش کلمبیا کمکی ۵۰۰ دلاری در نظر گرفته و هرگونه تخلیه یا افزایش اجاره را هم ممنوع اعلام کرده است. اونتاریو هم بیشتر تخلیه‌ها را متوقف کرده و کبک هم هیئت دعاوی تخلیه را تعطیل کرده است.

شش بانک بزرگ به صاحب‌خانه‌ها فرصت تعلیق اقساط وام تا ۶ ماه را داده‌اند و برای ثبت‌نام باید با بانک تماس گرفته شود. افرادی که به خاطر اپیدمی بیکار شده‌اند شانس بیشتری برای دریافت این مهلت دارند.

حتما قبل از امضای موافقت‌نامه شرایط آن را مطالعه کنید. بهره وام شما در مدت تعلیق انباشته می‌شود و در آینده اقساط بزرگتری باید بپردازید.

قرنطینه در یک خانهٔ پر: چطور فاصله‌گذاری اجتماعی را با هم‌اتاقی‌های خود را رعایت کنیم؟ 

برای سلامت خودتان و افرادی که با آنها هم‌خانه‌اید موارد زیر را رعایت کنید:

  • رعایت فاصله دو متری در تمام شرایط، و پوشیدن ماسک در صورت نیاز
  • عدم استفاده مشترک از ظروف، لیوان‌ها، و وسایل خانگی
  • تمیزکاری و ضدعفونی کردن مرتبط سطوح مختلفی که استفاده مشترک دارند
  • شستن دست‌ها به دفعات در شبانه‌روز

منبع: CBC