Thursday, April 18, 2024
1.2 C
Calgary

بازار مسکن کلگری و اثر شیوع ویروس در ماه اپریل ۲۰۲۰

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

بعد از یک ماه از شروع فاصله‌گذاری اجتماعی، بازار مسکن هم اثر سو آن را تجربه کرد.

تعداد کل معاملات در ماه اپریل ۵۷۳ واحد بود که نمایان‌گر افت ۶۳ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاورین املاک کلگری: “افت پیش آمده غافلگیرکننده نبود. شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با افت قیمت‌ نفت باعث شد که تقاضا در بازار افت زیادی داشته باشد.
افت تقاضا از کاهش عرضه سرعت بیشتری دارد و در نتیجه بازار را به بازار خریداران تبدیل کرده است.”

افت معاملات برای همه بازه‌های قیمتی بوده است اما بیشترین افت برای خانه‌های گران‌تر از ۶۰۰ هزار دلار بود.

تعداد خانه‌های جدید برای فروش در این ماه ۱۴۲۵ واحد بود که ۵۴٪ کمتر از سال پیش ماه مشابه است. تعداد کل خانه‌ها در بازار هم افت داشت و به ۵۵۶۵ واحد رسید. البته این تعداد تا حدی زیاد است که بازار را به سمت خریدارن ببرد.

حال و روز اقتصاد عامل اصلی در تعیین سمت و سو بازار است. اقدامات حمایتی دولت هر چند در کاهش آثار مخرب اوضاع کنونی تاثیر گذار است، اما چالش در بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال ادامه خواهد داشت.

آمار بازار

خانه‌های مستقل

تعداد معاملات این نوع از خانه ۶۳٪ کاهش داشت. با بیشترین کاهش در منطقه غرب که خانه‌های گران‌تری برای فروش دارد.
کاهش معاملات با کاهش ۵۷٪ تعداد خانه‌های جدید برای فروش همراه بود. در کل هم نسبت به سال قبل ماه مشابه تعداد کل خانه‌های مستقل برای فروش ۲۵٪ کاهش داشته است.

شاخص قیمت خانه‌های مستقل با کاهش ۱٪ نسبت به سال قبل به ۴۹۷،۱۰۰ دلار رسید. قیمت‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرقی بی‌تغییر اما با کاهش ۳٪ نسبت به سال قبل در منطقه مرکز شهر همراه بود.

آپارتمان

تعداد معاملات آپارتمان‌ها به ۹۵ واحد رسید که نسبت به سال قبل ۶۲٪ کمتر است. عرضه هم کم شده است ولی همچنان بازار به شدت به نفع خریدارن است.

همچنان هم، قیمت‌ها در حال کاهش هستند. قیمت‌ها نسبت به سال قبل ۲٪ افت کردند. از بحران انرژی در سال ۲۰۱۴ تا کنون قیمت‌ آپارتمان‌ها ۱۹٪ کاهش داشته است.
تا به اینجا سال در همه مناطق کاهش قیمت‌ها رخ داده است اما در منطقه جنوب شرقی این افت از همه بیشتر بوده است با ۶٪ کاهش.

خانه‌های متصل

برای این بخش افت تعداد معاملات همراه بود با افت شدید عرضه خانه و در نتیجه تعداد کل خانه برای فروش ۲۰٪ کمتر از سال قبل است.

شاخص قیمت‌ها برای خانه‌های نیمه مستقل حدود ۳٪ کم شد که بیشترین افت مربوط به خانه‌های مرکز شهر است با افت ۴٪ نسبت به سال قبل. برای تاون‌هاس‌ها هم قیمت‌ها افت ۲٪ را نسبت به سال قبل نشان ‌می‌دهد.

منبع: CREB