Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

گزارش بازار مسکن (آوریل): بدترین رکود معاملات در ۳۶ سال اخیر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

معاملات بازار املاک کانادا در ماه قبل سقوط وحشتناکی را تجربه کرده و جو تردیدی که به خاطر کووید-۱۹ بر اقتصاد حاکم شده، خریداران و فروشندگان را از ورود به بازار باز داشته است.

آمار فروش خانه نسبت به ماه قبل ۵۶٪ کاهش یافته و به این شکل آوریل ۲۰۲۰ بدترین آوریل ۳۶ سال اخیر در بازار املاک مسکونی کانادا بوده است.

بازار مسکن کانادا ماهیت فصلی دارد و به خاطر سرمای اول سال اکثر مردم منتظر بهار و تابستان می‌شوند تا به بازدید و خرید خانه بپردازند اما امسال کروناویروس اکثریت را فراری داده است.

Cp monthly home sales apr 2020

آقای شان کاث‌کارت از CREA می‌گوید: «مثل دیگر بخش‌های زندگی، فعالیت در بازار مسکن هم با کُندی روبرو شده است.»

روند نزولی از مارس آغاز شد و شاهد کاهش ۱۵ درصدی نسبت به فوریه بودیم و حالا آمار فروش آوریل تقریبا ۶۰ درصد پایین‌تر از فوریه است.

میانگین قیمت‌ها، فعلا ثابت

با اینکه تعداد معاملات سقوط کرده اما هنوز میانگین قیمت‌ها کاهش محسوسی نیافته زیرا فروشندگان می‌خواهند صبر کنند تا تعطیلی اقتصاد به پایان برسد و ملک‌شان را زیر قیمت ندهند.

میانگین قیمت خانه‌های فروخته شده در این ماه ۴۸۸,۰۰۰ دلار بوده که نسبت به آوریل ۲۰۱۹ فقط ۱.۳٪ کمتر شده است.

البته میانگین قیمت‌ها می‌تواند گمراه کننده باشد زیرا وزن قیمتِ خانه‌های رده-بالای ونکوور و تورنتو در آن بیشتر است و از آنجا که این نوع خانه‌ها کاهش قیمت کمتری را تجربه کرده‌اند، متوسط قیمت‌ها نیز افت خاصی نداشته.

Screen Shot 1399 02 27 at 5 04 43 PM

اما همانطور که می‌بینید قیمت‌های خانه در برخی مناطق افزایش و در برخی دیگر کاهش یافته است که بعضا به ۸- و ۱۰+ درصد هم رسیده‌اند. پس نمی‌توان به میانگین قیمت، به عنوان شاخص تعیین کننده استناد کرد.

بعید است بازار به این زودی به روال قبل از کووید-۱۹ برگردد و انتظار تعمیق رکود در اینجا هم مثل سایر بخش‌های اقتصاد می‌رود. به هر حال باید مدتی بگذرد تا نیروهای عرضه و تقاضای بازار به تعادل برسند و سطح واقعی قیمت‌ها در مناطق مختلف مشخص شود.

منبع: CBC