Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

تهدید ترامپ به خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پرزیدنت ترامپ دیروز گفت که با مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تماس بوده و به او خبرهای بدی داده است. ترامپ که پیش از این کمک‌های امریکا به WHO را تعلیق کرده بود، تهدید کرده که برای همیشه این بودجه را قطع خواهد کرد مگر اینکه «پیشرفت‌های اساسی» در کار این سازمان ببیند.

او در نامه‌ای به مدیر کل WHO، «آقای تدروس گیبریه‌سوس» نوشته که اگر ظرف ۳۰ روز تغییرات کافی انجام نشوند، حتی عضویت امریکا در این سازمان را هم تعلیق خواهد کرد.

مشخصا ترامپ می‌خواهد که WHO از زیر سایه چین در آید و تاثیرپذیری‌اش از این کشور را کاهش دهد. او در نامه‌اش نوشته: «اجازه نمی‌دهم پول مالیات شهروندان امریکا صرف سازمانی شود که در وضعیت فعلی‌اش هیچ یک از منافع امریکا را بر آورده نمی‌کند.»

ترامپ این نامه را در حساب توییترش هم منتشر کرده و نوشته «بدون شرح!»

در این نامه چندین اتهام متوجه WHO شده که بیشتر آنها به نادیده گرفتن هشدارهای مستقل پزشکان چینی در روزهای نخست اپیدمی، و اتکای کورکورانه بر توضیحات «گمراه‌کننده و غلطِ» دولت چین اشاره شده است.

ترامپ به واکنش WHO زیر نظر مدیر سابقش «گرو هارلم براندلند» در اپیدمی سارس به سال ۲۰۰۳ هم اشاره‌ای کرده و آن را نمونه‌ای درست از مدیریت بحران و مدرکی بر ضعف مدیریت فعلی WHO خوانده است.

با این شرایط به نظر می‌رسد دوران مدیریتِ رییس فعلی WHO به پایان خود نزدیک شده باشد و امریکا احتمالا خواهان انتصاب یک مدیر نزدیک به خود در WHO خواهد بود.

منبع: Global News