Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

بازار مسکن کانادا تا ۲۰۲۲ درگیر تاثیرات کووید-۱۹ خواهد بود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همچنان انتظار می‌رود که بازار مسکن کانادا تا ۲۰۲۲ درگیر مشکلات مختلف ناشی از پندمیِ کووید-۱۹ باشد؛ هم در بخش فروش، هم ساخت‌و‌ساز و هم قیمت‌ها.

چهارشنبه سازمان وام و خانه کانادا (CMHC) یک پیش‌بینی درباره وضع بازار مسکن کانادا برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ منتشر کرد.

باب دوگن، اقتصاددان ارشد CMHC در این گزارش نوشته است: «به دنبال افت شدید بازار در ۲۰۲۰، انتظار داریم که ساخت‌و‌ساز خانه‌های جدید، فروش و قیمت‌ها از نیمهٔ ۲۰۲۱ کم‌کم بهبود یابند و با برداشته شدن محدودیت‌ها، اوضاع اقتصادی بخش مسکن بهتر شود.»

«در سال ۲۰۲۲ فروش و قیمت‌ها همچنان زیر سطوح قبل از کووید-۱۹ باقی می‌ماند. تخمین سرعت و زمانِ بهبود بازار سخت است زیرا نمی‌توان مسیر این پندمی را با دقت پیش‌بینی کرد.»

پیش‌بینی CMHC نشان می‌دهد که قیمت خانه از اولین فصل ۲۰۲۰ تا قبل از شروع ترمیم بازار در ۲۰۲۱، بین ۹ تا ۱۸ درصد کاهش یابد.

در گزارش آمده است: «پیش‌بینی ما نشانگر سناریوهای بالقوهٔ ترمیم قیمت‌ها تا پایان ۲۰۲۲ است.»

البته سایر مولفه‌های اقتصادی هم تاثیرهای دیگری روی بازار دارند. برای مثال در استان‌های نفت‌خیز آلبرتا و ساسکاچوان، قیمت خانه می‌تواند تا ۲۵٪ کاهش را به خود ببیند.

علاوه بر کاهش تقاضا، محدودیت‌های اجباری کووید-۱۹ منجر به کاهش شدید ساخت‌و‌سازهای جدید هم شده است. به طوری که صدور مجوز ساخت در اولین فصل ۲۰۲۰ تا ۷۵٪ کمتر بوده و انتظار می‌رود که تازه در نیمه دوم ۲۰۲۱ بهبودش آغاز شود.

طبق این گزارش، تعداد واحد‌های فروخته شده تا ۲۹٪ کاهش می‌یابد و CMHC انتظار بهبودی کُند پس از سال ۲۰۲۲ را دارد.

طبق این گزارش، پندمی کووید-۱۹ باعث مشکلات شدید اقتصادی شده و فشاری بی‌سابقه روی اشتغال، درآمدزایی، مهاجرت، بازارهای مالی، و سایر عوامل وارد آورده است که همگی در پیش‌بینی CMHC لحاظ شده‌اند.

منبع: Daily Hive