Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

کمپانی تشخیص‌چهرهٔ جنجالی Clearview AI از کانادا می‌رود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پس از اینکه استفادهٔ پلیس سواره نظام کانادا (RCMP) و پلیس تورنتو از نرم‌افزار تشخیص چهره Clearview AI افشا شد و جنجال ساخت، این کمپانی اعلام کرد که به خاطر پرونده‌ها و تحقیقات فدرال و استانی، محصولاتش را از بازار کانادا بیرون می‌برد.

طبق اعلام دفتر بازپرس حریم خصوصی کانادا، کمپانی امریکایی Clearview AI به مقامات کانادا گفته که فروش خدمات تشخیص چهره‌اش را در این کشور متوقف می‌کند.

دلیل اصلی این حرکت «بازرسی مشترک» توسط بازپرس‌های حریم خصوصی در استان‌های اونتاریو، کبک، آلبرتا و بریتیش کلمبیا، و نیز بازپرس فدرال مربوطه است.

نگرانی اصلی درباره Clearview AI به نگهداری داده‌ها برمی‌گردد. فناوری‌اش به نیروهای پلیس و امنیتی کمک کرده تا عکس‌های افراد ناشناخته را با عکس‌های موجود در اینترنت تطبیق دهند و برای این کار به ۳ میلیارد عکس موجود در شبکه‌های اجتماعی و دیگر وبسایت‌ها، دسترسی داشته است.

RCMP در ماه فوریه گفت که فناوری این کمپانی توسط مرکز ملی جرایم استثمار کودکان (NCECC) در ۱۵ پرونده استفاده شده و نتایج مثبتی در نجات دو کودک داشته است.

همزمان با اعلام خبر خروج سرویس تشخیص چهرهٔ Clearview AI از کانادا، تعلیق نامحدود قرارداد آن با RCMP نیز اعلام شده است.

اما با وجود این عقب‌نشینی، مقامات کانادا همچنان پرونده و تحقیق درباره این شرکت را باز نگه می‌دارند. همچنین همکاری آن با RCMP نیز جداگانه در دست بررسی است.

به خصوص بازپرس‌ها می‌خواهند سرنوشت داده‌های شخصی و مردمیِ گردآوری شده توسط Clearview AI را مشخص کنند. به گفته آنها، این کمپانی در حال همکاری با درخواست‌های قانونی است.

غیر از RCMP، پلیس تورنتو نیز از خدمات این شرکت استفاده می‌کرده، البته صرفا با کاربرد «کسب اطلاعات».

منبع: Daily Hive