Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

تماشای نورانی‌ترین ستاره‌ دنباله‌دار دو دهه اخیر را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در ماه جاری ستاره‌ای دنباله‌دار بنام NEOWISE که اسم خود را از فضاپیمای کاشفش به عاریت گرفته از نزدیکی سیاره ما عبور خواهد کرد. به باور منجمان NEOWISE یکی از نورانی‌ترین ستاره‌های دنباله‌دار در چند دهه گذشته است.

هم‌اکنون NEOWISE به اندازه‌ای درخشان شده که می‌توان آن را با چشم غیرمسلح نیز دید.

بگفته کریس شور عکاس نجومی طول دنباله NEOWISE حدود ده برابر ماه کامل می‌باشد و در روزهای آتی احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

در اوایل ماه برای تماشای این ستاره دنباله‌دار باید پیش از طلوع آفتاب (حداقل 45 دقیقه قبل از بالا آمدن خورشید) به افق شمال‌شرقی چشم می‌دوختید تا NEOWISE را در زیر ستاره پرنور Capella ببینید اما زمان عبور بتدریج به عصرگاه تغییر کرده تا در نتیجه افراد بیشتری بتوانند به تماشایش بنشینند. از اواسط ماه جولای NEOWISE پس از غروب خورشید  در افق شمال‌غربی و از زیر ستاره‌های Big Dipper عبور خواهد کرد.

داشتن دوربین دوچشمی می‌تواند در این رصد به شما کمک کند.

عکس‌های منتشر شده از NEOWISE در روزهای اخیر زیبایی خیره‌کننده آن را به تصویر کشیده‌اند. به جرات می‌توان گفت پرنورترین ستاره‌ دنباله‌دار از سال 1997 به این سو (پس از عبور Hale-Bopp) میهمان ماست. البته ستاره دنباله‌‍دار McNaught در سال 2007 از NEOWISE پرنورتر بود اما تنها ساکنین نیمکره جنوبی می‌توانستند آن را ببینند.

هنوز مشخص نیست این ستاره دنباله‌دار تا چه زمان در منظومه ما حضور دارد اما بگفته ناسا احتمالا تا اواخر ماه جولای می‌توانید عبور آن را تماشا کنید.

منبع: National Geographic