Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

نخست وزیر آلبرتا: آمار کووید-۱۹ بسیار نگران‌کننده است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رشد آمار مبتلایان جدید در چند روز اخیر، باعث نگرانی نخست وزیر آلبرتا و ارسال پیامی مهم برای افرادی شده که دیگر معیارهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

آقای کنی در کنفرانس خبری‌اش با اعلام ۲ فوت و ۱۴۱ بیمار جدید، گفت: «همه ما باید نگران رشد مبتلایان و بستری‌شده‌‌ها باشیم. اصلا جای شوخی نیست!»

او که خبر از بازگشت ۷۵۰,۰۰۰ محصل K-12 به کلاس‌های درس در پایان تابستان را می‌داد، از افرادی تشکر کرد که با «فداکاری‌های بی‌پایان خود» مانع از انتقال ویروس به دیگران، به خصوص اقشار آسیب‌پذیر، شده‌اند. سپس افزود:

«اما به نظر می‌رسد برخی از مردم دیگر معیارهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. شاید به این خاطر که از وضع زندگی در سایهٔ کرونا خسته شده‌اند. همه ما این را درک می‌کنیم. اما قابل قبول نیست که خطر کووید-۱۹ را کوچک بشماریم. شاید جوان‌های سالم، نگران بیمار شدن خودشان نیستند ولی بقیه تاوانش را می‌دهند.»

«به هر دلیلی، آمارهای جدید نگران‌کننده‌اند. من امروز از مردم آلبرتا می‌خواهم که پیشرفت‌مان در سرکوب این ویروس را رها نکنند. اصلا دلمان نمی‌خواهد محدودیت‌های فراگیر قبلی را برگردانیم، زیرا اقتصاد و آزادی‌هایمان را نابود می‌کنند.»

«بگذارید صریح بگویم. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید دوباره در گروه‌های بزرگ فعالیت‌های اجتماعی کنید، بی‌خیالش شوید. اگر سالم و جوان هستید، فراموش نکنید که ممکن است ناقل ویروس به دیگران شوید و مرگ یک سالمند یا فردی با بیماری‌های قبلی، به گردنتان بیفتد.»

در این کنفرانس خبری، دکتر دینا هین‌شاور، مدیر کل بهداشت آلبرتا هم آمارهای جدید را بازگو کرد.

دو جان‌باختهٔ جدید، خانمی ۸۰ ساله از کلگری و خانم ۷۰ ساله دیگری در ادمونتون بوده‌اند. به این ترتیب تا اینجا کووید-۱۹ جان ۱۷۲ آلبرتایی را گرفته است.

در سرتاسر آلبرتا، مبتلایان فعال ۱,۱۹۳ نفرند که از این میان ۹۳ نفر در بیمارستان بستری‌اند و ۱۶ نفر نیز در ICU هستند. اکنون کلگری ۵۸۹ بیمار فعال دارد، و ادمونتون ۲۳۳ بیمار. منطقه سنترال با ۱۴۵ بیمار، منطقه جنوب با ۱۳۱ بیمار، و منطقه شمال نیز با ۸۹ بیمار در رتبه‌های بعدی‌اند.

از آغاز این بحران آزمایشگاه‌های آلبرتا ۵۹۸,۳۱۷ تست را اجرا کرده‌اند که معادل ۱۱۵,۰۰۰ تست در هر ۱ میلیون نفر است.

دکتر هین‌شاو می‌گوید که هر چه به بازگشایی مراکز آموزشی نزدیک‌تر می‌شویم، نگرانی بابت افزایش مبتلایان هم بالاتر می‌رود:

«کووید-۱۹ جایی نرفته است. وظیفه همه ما ست که معیارهای بهداشت عمومی را رعایت و همدیگر را محافظت کنیم. این آخر هفته، مردم در مناطق ساحلی نشان دادند که رعایت ضوابط، کار سختی نیست. اما دو هفته قبل، شاهد تجمعات نامناسب بدون فاصله‌گذاری اجتماعی بودیم که حالا داریم نتیجه‌اش را می‌بینیم.»

«خوشبختانه با هماهنگی‌های بیشتر بین نیروهای ساحلی، مسئولین و پلیس، توانستیم شرایط کنترل شده‌ای به وجود آوریم و این روند بایستی ادامه پیدا کند.»

منبع: CBC