Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

قطعه‌ای بزرگتر از شهر منهتن از آخرین صفحه یخی دست‌نخورده کانادا جدا شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در دو روز پایانی ماه جولای حدود 40 درصد از صفحه یخی Milne در حاشیه جزیره Ellesmere واقع در Nunavut متلاشی و جدا شد.

Canadian Ice Service در صفحه توییتر خود دماهای بالاتر از نرمال، بادهای شدید و جریان‌های‌ دریایی را ازجمله علل شکسته شدن 80 کیلومتر مربع از Milne اعلام کرد (در مقام مقایسه مساحت منهتن نیویورک 60 کیلومتر مربع است).

لوک کاپلند متخصص یخچال‌‌های قطبی در دانشگاه اتاوا و عضو تیم مطالعه Milne Ice Shelf این صفحه را بزرگترین پهنه یخی دست‌نخورده کانادا توصیف کرده که بسرعت در حال نابودیست.

در 30 سال گذشته روند گرمایش نواحی قطب شمال به دلیل پدیده‌ای بنام Arctic amplification دو برابر سریع‌تر از دیگر نقاط جهان بوده اما شرایط امسال به مراتب بدتر است. هم‌اکنون کمترین توده‌های یخی دریایی 40 سال اخیر در قطب شمال وجود دارد و شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ در جنگل‌های سیبری هستیم.

بگفته کاپلند دمای تابستان امسال در نواحی قطبی کانادا حدودا 5 درجه سانتی‌گراد بیشتر از گذشته است که در نتیجه‌ آن قطعات یخی کوچکتر سریعا نابود می‌شوند. با از بین رفتن یخ‌ها لایه‌های سنگی زیرین تحت تابش نور خورشید قرار می‌گیرند و جذب حرارت روند آب شدن یخچال‌ها را سریع‌تر می‌کند.

نابودی Milner Ice Shelf بمعنای از بین رفتن آخرین دریاچه epishelf در نیمکره شمالی نیز هست. این نوع دریاچه‌های آب شیرین در پشت صفحات‌ یخی ایجاد می‌شوند.

بعلاوه از هم پاشیده شدن این توده یخی نابود شدن یک کمپ تحقیقاتی که تجهیزات اندازه‌گیری جریان آب در آن نصب شده بود را نیز بهمراه داشت. خوشبختانه محققان در زمان بروز حادثه در محل نبوده‌اند.

امسال دو توده یخی دیگر نیز در خلیج St Patrick جزیره Ellesmere از بین رفتند. تصاویر ماه گذشته ناسا کاهش شدید برف و یخ در منطقه را نشان می‌دهد.

بنا بر پیشبینی‌ها دو قطعه یخی بزرگ دیگر بنام‌های Murray و Simmons که در Ellesmere قرار دارند نیز تا 10 سال آینده بکلی از بین خواهند رفت.

منبع: The Guardian