Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

معرفی برنامه‌ای جدید برای ارایهٔ خدمات کامل روانی به مهاجران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان CMHA-YRSS که در اونتاریو قرار دارد، برنامهٔ جامع خدماتِ سلامت روان را در قلب فرآیند پذیرش تازه‌واردین به کانادا قرار داده و به دنبال اجرای آن است.

این برنامه که «برنامهٔ بهداشت و سلامت تازه‌واردین» نام دارد و بودجه‌ای ۲.۲ میلیون دلاری از اداره شهروندی، پناهندگی و مهاجرت کانادا (IRCC) دریافت کرده، طوری طراحی شده که نیازهای هر فرد تازه‌وارد به کانادا را به طور جامع و اختصاصی برآورده کند.

CMHA-YRSS شعبه‌ای از یک سازمان کشوری است که خود در منطقه York در ناحیه Greater Toronto فعالیت می‌کند و این طرح را با تمرکز بر بهبود وضعیت روانی مهاجرین ۱۲ سال و بالاتر ارایه داده است.

بیشتر تحقیقات درباره سلامت مهاجرینِ جدید نشان می‌دهد که آنها به شدت در برابر مشکلات روانی آسیب‌پذیرند و پژوهش جدید اداره آمار کانادا و IRCC نیز می‌گوید که در ابتدای ورود به کانادا، مهاجرینْ سالم‌تر از افراد متولد در کانادا هستند. این پدیده به «اثر مهاجرین سالم» معروف است.

با این حال به خاطر استرس و تفاوت‌های فرهنگی، موانع زبانی و سختی‌های فرآیند جا افتادن در جامعه جدید، این مزیت به مرور در اکثر مهاجرین محو می‌شود.

جون مارانان، از مدیران CMHA-YRSS در حوزهٔ خدماتِ تازه‌واردین، می‌گوید: «برخی از نگرانی‌ها درباره سلامت روانی که در میان تازه‌واردین می‌بینیم شامل اختلال‌های به جا مانده از تجربیات‌شان در وطن اولیه، استرس مهاجرت، غم و دلتنگی است.»

«تحقیق‌ها نشان داده که پناهندگان و مهاجرین با افزایش حوادث ناشی از پریشانی، افسردگی، اضطراب و آسیب روانی روبرویند.»

با اینکه آژانس‌های پذیرش مهاجرین و مراکز خدمات روانشناسی حمایت خوبی از تازه‌واردین انجام می‌دهند ولی منابع موجود در اختیار آنها آنقدر نیست که بتوانند همه مهاجرین را حمایت کنند.

ضمنا برخی از تازه‌واردین اطلاعی از این خدمات ندارند و برخی دیگر هم از پذیرش کمک فرار می‌کنند.

برنامهٔ CMHA-YRSS برای پر کردن این شکاف‌ها طراحی شده و از آگوست قبلی به اجرا در آمده است. این برنامه شامل کمک‌های روانی و فیزیکی، مشاوره و روان درمانی، بهبود سلامت و آمادگی، ورزش، مشاوره خانوادگی، و خدمات اختصاصی برای درمان ضربه‌های روحی است.

بخش مهمی از برنامه نیز به ایجاد فضایی امن و آرام برای ارایهٔ خدمات اختصاص یافته است. برای مثال خدمات با کمک مترجم به زبان مادری افراد ارایه می‌شود، خدمات برای هر فرد اختصاصی‌سازی می‌شوند، و …

انتظار می‌رود که جمعیت ۷.۵ میلیون نفری مهاجرین کانادا تا سال ۲۰۳۶ به دو برابر افزایش یابد. بنابراین شناخت نیازهای روانی و فیزیکی تازه‌واردین از اهمیت روزافزونی برخوردار است.

معرفی «برنامهٔ بهداشت و سلامت تازه‌واردین» نشان می‌دهد که دولت‌ها و سازمان‌های کانادا به دنبال اطمینان از زمینه‌سازی مناسب برای پذیرش جمعیت خارجی جدید هستند.

منبع: CIC News