Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

اعتماد عمومی به واکسن کرونا تا چه حد است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

موج دوم با سوم کرونا همچنان در حال گسترش می‌باشد و در این بین نگرانی کارشناسان درباره بی‌اعتمادی عمومی نسبت به واکسن کرونا نیز افزایش یافته است.

برخی شهروندان واکسن را بسیار حیاتی می‌دانند اما در مقابل بسیاری برای دریافت آن عجله نداشته و منتظر خواهند ماند اثربخشی آن در درازمدت ثابت شود.

البته پروفسور استیون تایلر از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه بریتیش‌کلمبیا اکثریت جامعه با ایده دریافت واکسن مشکلی ندارند.

وزارت بهداشت کانادا از شهروندان کانادایی خواسته تا به فرایند تولید و عرضه واکسن کرونا اعتماد کنند. هم‌اکنون دولت فدرال قصد دارد با همکاری دولت‌های استانی دستورالعملی جامع بمنظور پاسخ به اطلاعات نادرست، ابهامات و پرسش‌های بدون پاسخ درباره واکسن کرونا، طراحی کند.

براساس نظرسنجی Global News که بین تاریخ 23 تا 26 اکتبر و توسط شرکت Ipsos انجام شده 54 درصد کانادایی‌ها بلافاصله پس از معرفی واکسن تمایل دارند آن را دریافت کنند اما تنها 22 درصد بی‌صبرانه منتظر واکسن هستند و سریعا این کار را انجام خواهند داد.

61 درصد از پاسخ‌دهندگان نیز با فرایند واکسیناسیون اجباری موافق هستند که در مقایسه با چهار ماه قبل کاهش 11 درصدی را نشان می‌دهد.

سرنا کراودر که ساکن آنتاریو و دارای چهار فرزند است میزان استقبال مردم از واکسن جدید را ابزاری مناسب برای سنجش اعتماد عمومی به پزشکان، دولت و سیاستمداران می‌داند.

هایدی لارسن کارمند سازمان ملل با اشاره به آنچه در نیجریه شمالی و هنگام عرضه واکسن فلج‌الطفال رخ داد می‌گوید اگر پاسخی مناسب به تردیدهای جامعه داده نشود شاهد پیامدهای بسیار ناگوار خواهیم بود. مقاومت شهروندان نیجریه در زمان واکسیناسیون سبب شیوع بیماری در 20 کشور و خسارت 500 میلیون دلاری شد.

کانادا یکی از قدرتمندترین سیستم‌های قانون‌گذاری جهان برای توسعه و تایید واکسن‌های جدید را دارد. طبق این سیستم سه تیم علمی واکسن جدید را پیش از تایید یا رد بررسی خواهند کرد.

سعد عمر مدیر انستیتو Global Health در دانشگاه Yale با اشاره به احتمال رد واکسن گفت: باور نادرستی وجود دارد که در فصل بهار تمام مردم برای دریافت واکسن اقدام می‌کنند اما حقیقت چیز دیگریست. او به تغییرات اقلیمی و تردید درصد قابل‌توجهی از جامعه با وجود شواهد محکم اشاره کرد.

در ماه سپتامبر مدیران عامل نه شرکت دارویی با امضای یک تعهدنامه موافقت کردند تا به استانداردهای علمی در تمام مراحل ساخت واکسن پایبند بمانند. آن‌ها قول دادند در این راه هرگز راه‌های کوتاه‌تر را طی نکنند و فرایند به دقت و کامل انجام شود.

متاسفانه رهبران پوپولیست و برخی سلبریتی‌ها اقدام به انتشار اطلاعات نادرست و ارائه انواع تئوری‌های توطئه می‌کنند. از طرفی بی‌اعتمادی به واکسن کرونا تنها به مردم عادی خلاصه نمی‌شود و شاهد شکل‌گیری تردیدها در میان جامعه پزشکی نیز هستیم.

لارسن معتقد است باید با انتشار اطلاعات درست و پاسخ دقیق و به موقع به پرسش‌ها و تردیدها، نشان دهیم که به جامعه اهمیت می‌دهیم و احساسات و باورهای آن‌ها برایمان اهمیت دارد. از طرفی باید به علت شکل‌گیری تردید پی برد زیرا می‌تواند در شرایط کنونی برایمان بسیار گران تمام شود.

با اینحال بسیاری باور دارند که واکسن کرونا با استقبال چشمگیر مردم مواجه خواهد شد و با ایمنی درصد قابل توجهی از جامعه ویروس نیز بتدریج ناپدید می‌شود.

منبع: Global NEWS