Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

بودجه 100 میلیارد دلاری دولت فدرال برای بازگشایی اقتصادی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز دوشنبه برنامه جدید دولت برای بازگشایی اقتصادی در دوران پس از کرونا اعلام شد. این برنامه جاه‌طلبانه شامل 100 میلیارد دلار کمک‌ مالی می‌باشد و به باور کارشناسان ممکن است کسری بودجه دولت را به بیش از 381 میلیارد دلار برساند.

کریستیا فریلند وزیر دارایی فدرال با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی توزیع این بودجه، آن را بزرگترین بسته کمک اقتصادی دولت کانادا از زمان جنگ جهانی دوم به این سو معرفی کرد.

فریلند گفت: این اقدامات هدفمند و تغییرپذیر هستند و کمک به افراد و بخش‌های آسیب‌دیده در دستور کار قرار گرفته است.

در اولین گام دولت فدرال مبلغ 1 میلیارد دلار را بصورت بلندمدت و برای ایمن‌سازی مراکز سالمندان، میان استان‌ها توزیع کرده است.

اتاوا میزان یارانه دستمزدهای پرداختی بیزینس‌ها را نیز به رقم 75 درصد پیش از پاندمی بازگرداند. این تصمیم بخاطر شیوع موج دوم کرونا و شرایط سخت بیزینس‌ها گرفته شده است.

بگفته فریلند بیزینس‌های فعال در حوزه گردشگری، هتلداری و اقامت و هنر نیز بخاطر زیان‌های قابل‌توجهی که در دوران پاندمی دیده‌اند به وام‌های جدید دولتی دسترسی خواهند داشت.

علاوه بر این دولت برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش آموزش‌های شغلی خصوصا در حوزه پرستاری و مراقبت، توسعه پهنای باند اینترنت و ساخت مسکن فوری دارد.

با توجه به آنکه آثار شیوع کرونا به صورت نامتناسب پدیدار شده و زنان، جوانان، سیاه‌پوستان، بومیان و رنگین‌پوستان را بیشتر تحت تاثیر قرار داده، چندین برنامه اختصاصی برای کمک به این گروه‌ها نیز طراحی شده‌اند.

برنامه اساسی برای کمک به زنان شاغل در اقتصاد طراحی شده را می‌توان یکی از مهمترین آن‌ها دانست که بستر لازم برای راه‌اندازی یک سیستم ملی child care را ایجاد خواهد کرد.

فریلند این حرکت را فمنیستی دانست و با افتخار گفت: من به عنوان یک مادر و وزیر دارایی کشور معتقدم کانادا تا زمانی که دسترسی زنان به childcare ارزان را فراهم نکند نمی‌تواند به اقتصاد رقابتی دست یابد.

از دیگر برنامه‌های دولت فدرال ایجاد زیرساخت انتقال آب آشامیدنی پاک برای جوامع بومی می‌باشد که 1.5 میلیارد دلار بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.

فریلند از اختصاص بودجه برای کارآفرینان سیاه‌پوست کانادایی نیز پرده برداشت.

آن دسته از خانواده‌های کانادایی که فرزند خردسال دارند هم در سال 2021 کمک مالی اضافی دریافت می‌کنند. بر این اساس خانواده‌ها به ازای هر فرزند زیر شش سال 1،200 دلار تحت عنوان Canada Child Benefit دریافت خواهند کرد.

بعلاوه دولت قصد دارد تجهیزات حفاظت شخصی بیشتری برای شهروندان کانادایی خریداری کند و برنامه‌هایی برای بهبود تهویه هوا در ساختمان‌های عمومی نیز دارد.

در این جلسه فریلند یک مالیات جدید برای شرکت‌های دیجیتال چندملیتی را به منظور تامین بخشی از هزینه‌های بودجه معرفی کرد.

با اینحال نمایندگان احزاب مخالف دولت خواستار ارائه جزئیات بیشتر درباره استراتژی توزیع واکسن کرونا در کشور شدند و از فریلند را بخاطر عدم افزایش بودجه استان‌ها برای کمک به پرداخت هزینه‌های بهداشت و درمان انتقاد کردند.

او در پاسخ به این انتقادات به بودجه‌های 19 و 2 میلیارد دلاری برای بخش بهداشت و درمان و مدارس اشاره کرد که در توافق “بازگشایی ایمن کانادا” در نظر گرفته شده‌اند.

منبع: Daily Hive