Friday, April 19, 2024
0.7 C
Calgary

عوارض نادر اما محتمل واکسن Pfizer

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز چهارشنبه دکتر سوپریا شارما مشاور ارشد وزارت بهداشت کانادا به بررسی عوارض واکسن کرونا Pfizer پرداخت. این خبر در حالی بیان می‌شود که گزارش‌هایی از مشاهده حساسیت در دریافت‌کنندگان بریتانیایی واکسن Pfizer منتشر شده است.

او تاکید کرد که وزارت بهداشت کانادا وضعیت این واکسن را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

بگفته دکتر شارما این واکسن پس از بررسی‌های دقیق مورد تایید قرار گرفته و ثابت شده مزایای آن بسیار بیشتر از عوارض احتمالی است.

بریتانیا اولین کشور دنیا بود که استفاده عمومی از واکسن Pfizer را آغاز نمود و تاکنون چندین گزارش از واکنش‌های آلرژیک به واکسن را ثبت کرده است.

بگفته شارما این واکنش‌ها در فاصله‌ای کوتاه پس از دریافت واکسن بروز کرده‌‌اند و بیماران پس از درمان و بهبود کامل مرخص شده‌اند.

او افزود که این افراد سابقه حساسیت‌های گوناگون داشته‌اند و سرنگ‌های آدرنالین همراهشان بوده است.

از میان 44،000 نفر شرکت‎کننده در آزمایشات بالینی Pfizer تنها دو نفر واکنش‌ آلرژیک شدید داشته‌اند.

شارما با اشاره به خطر واکنش آلرژیک پس از دریافت هر نوع واکسن‌ها گفت بروز چنین مواردی پس از تزریق عنصری خارجی به بدن غیرعادی نیست.

متداولترین عوارض پس از دریافت واکسن Pfizer ناراحتی در محل تزریق، خستگی جزئی و سردرد ملایم بوده و پس از دریافت دوز دوم میزان خستگی بیشتر شده است. شدت کلیه واکنش‌ها متوسط است.

بطور کلی نرخ بروز عوارض جانبی در آزمایشات بالینی بسیار پایین بوده و تنها 2.8 درصد از افراد بالای 55 سال و 4.6 درصد از افراد زیر 55 سال آن‌ها را گزارش کرده‌اند.

وضعیت افراد شرکت‌کننده در آزمایشات شرکت Pfizer تا دو سال رصد می‌شود.

اوایل هفته نخست‌وزیر جاستین ترودو اعلام کرد 249،000 دوز از واکسن Pfizer پیش از پایان سال به کشور کانادا خواهد رسید. او به شرایط دشوار نگهداری از واکسن (نیاز به دمای -70 درجه سانتی‌گراد) نیز اشاره کرد و گفت چالشی اساسی برای حمل‌ونقل و توزیع آن محسوب می‌شود.

شارما در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: صدور مجوز اخیر گامی حیاتی برای کنترل COVID-19 می‌باشد. افزایش دسترسی به واکسن‌ها در سال آینده افزایش می‌یابد و تمام شهروندان امکان آن را خواهند داشت تا خود را در برابر ویروس ایمن کنند.

بنا بر اعلام مقامات بهداشتی کانادا 194 میلیون دوز از واکسن‌های COVID-19 تهیه خواهد شد و امکان خرید 220 میلیون دوز اضافی نیز وجود دارد. سه میلیون دوز نخست واکسن‌ها در سه‌ ماهه ابتدایی سال 2021 به کشور می‌رسند.

منبع: Daily Hive