Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

واکسن فایزر COVID-19 برای افراد دارای حساسیت‌های خاص توصیه نمی‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان بهداشت کانادا توصیه کرده است افرادی که دارای حساسیت‌های خاص هستند واکسن فایزر COVID-19 را تزریق نکنند.

به دنبال دو گزارش از واکنش آنافیلاکتوئید (بیش‌دفاعی) در بریتانیا، مقامات بهداشتی اعلامیه‌ای را در 12 دسامبر صادر کردند.

به گزارش بهداشت کانادا هر دو نفر سابقۀ واکنش شدید آلرژیک داشتند و EpiPen (آدرنالین) همراه داشتند. هر دو مورد بهبود یافته‌اند.

بهداشت کانادا گفت: «افرادی که به هر یک از مواد تشکیل‌دهنده واکسن حساسیت دارند، در حال حاضر نسبت به دریافت آن احتیاط کنند.»

همچنین توصیه می‌شود کسانی که واکنش آلرژیک جدی به واکسن، دارو یا موادغذایی دیگری را تجربه کرده‌اند، قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشاوره کنند.

در واکسن فایزر covid-19 مادۀ دارویی در واکسن mRNA (آران‌ای پیام‌رسان) وجود دارد. مواد غیردارویی نیز لیپیدهای ALC-0315 و ALC-0159، کلسترول، دی‌هیدرات فسفات سدیم دو پایه، فسفات پتاسیم مونوبازیک، پتاسیم کلرید، سدیم کلرید و ساکارز هستند. همچنین از آب برای تزریق استفاده می‌شود.

در کانادا، همۀ واکسن‌ها برچسب هشداردهنده‌ای‌ دارند که در مورد خطر واکنش‌های آلرژیک جدی، از جمله آنافیلاکتوئید هشدار می‌دهند. بهداشت کانادا می‌گوید کلینیک‌های ایمن‌سازی مجهز به مدیریت این حوادث بسیار کمیاب هستند.

عوارض جانبی ناشی از آزمایشات بالینی واکسن فایزر COVID-19 شامل درد در محل تزریق، لرزش بدن، احساس خستگی و تب می‌شود.

یک مقام بهداشتی گفته است: «این واکنش‌ها مشابه عوارض جانبی ناشی از واکسن‌های دیگر است. آنها خود به خود از بین می‌روند و خطری برای سلامتی ندارند. بهداشت کانادا برای ارزیابی ایمنی، اثربخشی و کیفیت این واکسن بررسی علمی دقیقی از شواهد علمی موجود انجام داده است. و هیچ نگرانی عمده‌ای در زمینۀ ایمنی شناسایی نشده است.»

9 دسامبر واکسن منتخب فایزر COVID-19 برای استفاده در کانادا تأیید شد و انتظار می‌رود که ایمن‌سازی از 15 دسامبر آغاز شود. این واکسن فقط برای افراد بالای 16 سال در دسترس خواهد بود، زیرا اطلاعات کافی در مورد تأثیر آن بر افراد جوان‌تر وجود ندارد.

پس از تأیید، یک مشاور ارشد پزشکی در بهداشت کانادا گفت که اگرچه پدیده‌ای نادر است، اما این واکسن می‌تواند خطراتی را همراه داشته باشد.

دکتر سوپریا شارما گفته است: «وقتی مجوز صادر می‌کنیم به این معنی است که آن را بررسی کرده‌ایم و مزایای آن دارو بیشتر از خطرات احتمالی‌اش است. اما هنوز یک واکسن یک دارو است. خطرات بالقوه وجود دارد، حتی اگر نادر باشد.»

پیش از توزیع واکسن، آژانس بهداشت عمومی کانادا یک برنامه پشتیبانی از آسیب واکسن را برای کمک به افرادی که واکنش جدی نامطلوب نسبت به واکسن تأیید شده دارند، آغاز کرده است.

کانادا برای تهیۀ حداکثر 194 میلیون دوز واکسن COVID-19 با هفت تولید کننده واکسن از جمله فایزر معامله کرده است. مقامات بهداشتی این گزینه را دارند که در صورت نیاز 220 میلیون دوز اضافی خریداری کنند.

تاکنون، کانادا 448،841 مورد ابتلا COVID-19 و 13،251 مورد مرگ ناشی از این بیماری را مشاهده کرده است. مقامات بهداشتی فدرال هشدار داده‌اند اگر تماس‌های روزمره خود را محدود نکنیم، این کشور می‌تواند تا کریسمس 577،000 مورد ابتلا و 14،920 مورد مرگ را مشاهده کند.

 

منبع: dailyhive