Tuesday, April 23, 2024
15.6 C
Calgary

جهش بزرگ در تعداد افرادی که واکسن COVID-19 را در اولین زمان ممکن دریافت می‌کنند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بیش از یک چهارم ساکنین آلبرتا می‌گویند واکسینه نمی‌شوند.

با توجه به نظرسنجی انجام شده، درصد بیشتری از ساکنین آلبرتا نسبت به دیگر استان‌ها مایل به دریافت واکسن COVID-19 هستند.

تغییر درصد افراد متمایل به دریافت واکسن در حالی رخ می‌دهد که هفته‌ها آلبرتا رکورد جدید از موارد ابتلا به COVID-19 را روزانه به دست می‌آورد و اغلب رکوردار تعداد مبتلایان نسبت به استان‌های دیگر با دو یا سه برابر جمعیت است و به این ترتیب بالاترین موارد فعال تعداد کل مبتلایان روزانه را دارد.

این در حالی است که دولت آلبرتا تهیه اولین دوزهای واکسن Pfizer-BioNTech را در این هفته آغاز کرده است – واکسنی که گفته می‌شود تزریقش اجباری نخواهد بود، سؤالاتی در مورد چگونگی تلاش این استان برای ترغیب ساکنین آلبرتا به استفاده از این واکسن و اینکه کارفرمایان و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی تا چه حد می‌توانند کارمندان و مشتریان خود را ملزم به دریافت واکسن کنند به وجود آمده است.

با آغاز واکسیناسیون، موسسه Angus Reid نتایج نظرسنجی را در روز دوشنبه منتشر کرد که نشان می‌دهد «تعداد قابل‌توجهی» از افرادی که بلافاصله خواستار دریافت واکسن هستند «به ویژه در آلبرتا» «جهش قابل‌توجهی» داشته است. بر اساس این نظرسنجی درصد آلبرتایی‌هایی که می‌گویند برای گرفتن واکسن به زودی آستین بالا می‌زنند نسب به ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.

همچنین آلبرتا بالاترین درصد افرادی را که از دریافت واکسن امتناع می‌کنند نسبت به دیگر استان‌ها دارد. نخست‌وزیر جیسون کنی و مدیر ارشد پزشکی استان، دکتر دینا هینشاو، آلبرتایی‌ها را به دریافت واکسن تشویق می‌کنند، اما می‌گویند این کار اجباری نیست.

موسسه Angus Reid بزرگ‌ترین دلیل امتناع مردم از دریافت واکسن فوری را نگرانی از امنیت تشخیص داده است؛ عوارض جانبی کوتاه‌مدت و بلندمدتی که از عوامل بیولوژیکی در کمتر از یک سال به وجود آمده است. تولید، بررسی، آزمایش و خطا و دریافت تأییدیه نظارتی از آژانس‌های بهداشت عمومی گاهی ممکن است 10 سال طول بکشد.

تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان رکورد جدید ثبت کرده است. در ماه گذشته تعداد شیوع و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس در آلبرتا به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تعداد ثبت شده روز دوشنبه در این استان:

  • تعداد موارد جدید ابتلا در یک روز 1،887
  • تعداد کل موارد فعال 21،123
  • بیشترین تعداد بهبودیافتگان COVID از بیمارستان 716 نفر
  • بیشترین تعداد بستری‌شدگان در بخش ICU 136 نفر

اولین دوزهای واکسن Pfizer-BioNTech در آلبرتا به گروه‌های دارای اولویت بیشتر تزریق می‌شود، اما دولت آلبرتا گفته است که واکسن را اجباری نمی‌کند.

دوشنبه شب اولین 3،900 دوز واکسن فایزر به آلبرتا رسید. نخست‌وزیر جیسون کنی می‌گوید اولین واکسیناسیون COVID-19 آلبرتا بعدازظهر روز سه‌شنبه به یک پرستار در جنوب کلگری تزریق شده است، زیرا استان ایمن‌سازی پزشکان و پرستاران ICU، درمانگران تنفسی و کارکنان واجد شرایط آسایشگاه بلند-مدت را در ادمونتون و کلگری انجام می‌دهد.

دلیل انتخاب این شهرها این است که که آنجا بیشترین تعداد موارد ابتلا به COVID-19 وجود دارد و سیستم بهداشت با بیشترین چالش‌های ظرفیت روبه‌رو است. از روز دوشنبه، کلگری 7،268 مورد فعال داشته است، در حالی که روز شنبه این تعداد 7،127 مورد بود و ادمونتون 9،778 مورد ابتلا داشته که از 9،548 مورد افزایش پیدا کرده است.

آلبرتا قصد دارد اولین دوزهای واکسن COVID را تا پایان دسامبر به 29 هزار کارمند مراقبت‌های بهداشتی تزریق کند و امیدوار است تا پایان ماه اولین دوزها در دسترس ساکنین مراقبت‌های طولانی-مدت باشند.

اما دولت هشدار داده است که ماه‌ها زمان می‌برد تا واکسن به دست هر فردی که قصد تزریق واکسن را دارد برسد – و قصد ندارد مردم را مجبور به تزریق آن کند.

کنی برنامه تلقیح اجباری را «مضحک» توصیف کرده است. وی گفته است: «ما قصد نداریم افراد را با طنبا ببندیم تا مجبور به تزریق واکسن شوند. بلکه دولت دریافت واکسن را به مردم توصیه می‌کند.»

دکتر دینا هینشاو، مدیر ارشد پزشکی آلبرتا، قول یک کارزاری را برای کمک به متقاعد کردن ساکنین در مورد مزایای دریافت واکسن داده است. با اشاره به اینکه هیچ واکنش جدی و جانبی در بین ده‌ها هزار نفری که قبلاً واکسن را در سراسر جهان دریافت کرده‌اند گزارش نشده است، او بارها و بارها به مردم اطمینان داده است که واکسن Pfizer-BioNTech موثر است.

با این وجود، هنوز مشخص نیست که دولت چگونه می‌خواهد مردم را برای واکسیناسیون تشویق کند. تقاضاهای دریافت اطلاعات از مقامات دولتی و بهداشتی در مورد کمپین تلقیح با بی‌توجهی مردم روبه‌رو شده است.

در مورد اینکه آیا مشاغل می‌توانند واکسیناسیون را اجباری کنند یا خیر؛ در همین حال، برخی از این افراد می‌خواهند بدانند که مشاغل و ارائه‌دهندگان خدمات تا چه حد می‌توانند واکسیناسیون کارمندان یا مشتریان را به انجام رسانند.

لوریان هاردکسل، دانشیار دانشکده حقوق و دانشکده پزشکی کامینگ در دانشگاه کلگری، می‌گوید مشاغل «مطمئناً» می‌توانند شرایط را برای ارائه خدمات تحمیل کنند اما باید به قوانین حقوق بشر پایبند باشند. هاردکسل گفت: «به عنوان مثال، اگر به دلایل پزشکی نمی‌توانید واکسن دریافت کنید، WestJet نمی‌تواند بدون تأمین محل اقامت مناسب برای شما مانع پروازتان با هواپیماهایش شود. این قانون شامل افرادی می‌شود که طی 24 ساعت پیش از پرواز آزمایش COVID-19 را داده‌اند و جواب منفی بوده است. نه تنها کارفرمایان و بخش‌های دولتی باید به قوانین حقوق بشر پایبند باشند، بلکه ارائه‌دهندگان خدمات خصوصی نیز باید ملزم به رعایت این قوانین باشند.

WestJet و Air Canada در بیانیه‌ای با خبرگزاری‌ها اظهار داشتند که اظهارنظر در مورد نیاز احتمالی به واکسن پیش از سفر خیلی زود است.

هاردکسل خاطرنشان کرد: «کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در برخی از مناطق کشور برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فصلی در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت طولانی-مدت از قبل ملزم به واکسیناسیون یا ماسک زدن بودند.»

کارفرمایان می‌توانند سیاست مشابهی را برای واکسن COVID-19 اعمال کنند. آنها مجبورند محل اقامت ویژه کارکنانی را که ممکن است تحت منشور حقوق و آزادی بشر درخواست معافیت کنند را فراهم کنند، اما هاردکسل می‌گوید تنها چند گزینه وجود دارد. او می‌گوید: «شما توانایی کافی برای به چالش کشیدن کارفرمایان خود را دارید»، به خصوص در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی. از آنجایی که این واکسن جدید است ممکن است کارفرمایان تمایلی به اتخاذ سیاست‌های این چنینی نداشته باشند.»

کمیسیون حقوق بشر آلبرتا در اوایل سال جاری بیانیه‌هایی را در مورد COVID-19 و حقوق فردی پیرامون الزامات ماسک اجباری و چگونگی معافیت از پوشیدن ماسک به دلیل معلولیت یا بیماری مانند آسم صادر کرده است.

کمپین ایمنی واکسن

ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و محققان می‌گویند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های همه گیری مبارزه با آنچه از آن به عنوان INFODEMIC یاد می‌شود – گسترش اطلاعات نادرست و نظریه‌های توطئه در مورد COVID-19 است.

دکتر ایلان شوارتز آن را «اپیدمی جنون‌آمیز اطلاعات غلط» توصیف می‌کند.

دکتر شوارتز که یک پزشک بیماری‌های عفونی و استادیار در بخش بیماری‌های عفونی در دانشگاه آلبرتا است می‌گوید:«ما به جایی رسیده‌ایم که به متخصصان و علم بستر برابر و یکسان با افرادی داده شده است که نظراتشان را در فیس‌بوک اعلام می‌کنند. این واکسن باید با سرعت رعدوبرق تولید شود و به شکلی انجام گیرد که به نتیجۀ نهایی صدمه‌ای وارد نشود. پزشکان باید برای بیماران و همچنین جامعه روشن کنند که این امر ایمن و موثر است و توصیه می‌شود. حتی اگر به نظر می‌رسد دستیابی به واکسن سریع بوده است اما همچنان بی‌خطر است.»

 

منبع: cbc