Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

ده رویداد جوی مهم کانادا در سال 2020

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در سال 2020 پاندمی COVID-19 بلای جان شهروندان کانادا بود اما نمی‌توان تاثیر تغییرات اقلیمی و خطرات آن را نادیده گرفت. از طوفان و‌ تگرگ گرفته تا تورنادو و سیل.

بگفته Environment Canada پارسال تعداد رویدادهای جوی بی‌سابقه بسیار زیاد و پرتکرار بود و رکوردها مدام شکسته شدند.

هم‎‌اکنون نرخ گرم شدن کانادا دو برابر دیگر نقاط جهان است و در بخش‌هایی از غرب و شمال این نرخ به سه تا چهار برابر نیز می‌رسد.

از طرف دیگر هرچند کانادا هنوز پربرف‌ترین کشور جهان است اما میزان بارش برف در نواحی جنوبی کاهش ملموس یافته و کریسمس‌ بدون برف امری معمول شده است.

طبق برآوردهای Catastrophe Indices و Quantification Inc. در سال گذشته نه مورد رویداد جوی فاجعه‌بار در کانادا رخ داد که مجموعا حدود 2.5 میلیارد دلار خسارت وارد کردند.

در این نوشتار ده رخداد هواشناسی 2020 براساس فاکتورهایی نظیر تاثیر بر کانادا، گستردگی نواحی درگیر، تاثیرات اقتصادی و ماندگاری در صدر اخبار انتخاب و معرفی شده‌اند.

1- طوفان تگرگ کلگری

در تاریخ 13 ژوئن خسارت‌بارترین طوفان تگرگ تاریخ کلگری و چهارمین فاجعه طبیعی زیان‌‌ده برای شرکت‌های بیمه در طول تاریخ رخ داد.

این طوفان تابستانی 7:00 pm MDT به شهر رسید و در کمتر از شش دقیقه دمای هوا را پنج درجه سانتی‌گراد کاهش داد. در نتیجه تگرگ‌هایی به اندازه توپ تنیس و گلف با بادهایی به سرعت 70 کیلومتر در ساعت شهر را درنوردید.

هزاران هکتار محصول گندم، کانولا و جو در اطراف کلگری کاملا نابود شدند.

طبق برآورد شرکت‌های بیمه 63،000 درخواست جبران خسارت به مبلغ حدودا 1.3 میلیارد دلار ثبت شدند. این مبلغ بدون احتساب ارزش محصولات نابود شده است. بیش از 32،000 اتومبیل نیز بخاطر آسیب شدید مشمول جبران خسارت شدند که مجموعا 386 میلیون دلار برای شرکت‌های بیمه هزینه داشتند.

2- بریتیش‌کلمبیا غرق در دود

بارش باران زیاد و هوای خنک مانع از وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در بریتیش‌کلمبیا و کاهش آمار به یک سوم سال 2018 (رکورددار آتش‌سوزی‌ها) شد.

با اینحال گسترش آتش‌سوزی‌ها در ایالات‌متحده رکورد ورود دود از مرزهای جنوبی در ماه سپتامبر را شکست. این ابر دود از خارج جو قابل مشاهده بود کیفیت هوا را شدیدا کاهش داد و برای مدتی آلوده‌ترین شهرهای جهان متعلق به استان بودند.

شهرهای ونکوور و ویکتوریا شدیدا تحت تاثیر آلودگی‌ها قرار گرفتند و میزان دود موجود در هوای آن‌ها به نسبت آگست 2018 حدود 70 و 80 درصد بیشتر شد.

3- سیل قرن در Fort McMurray

در اواخر ماه اپریل به دلیل آب شدن ناگهانی حجم زیادی برف و یخ و افزایش سطح رودخانه‌ها، بیشتر نواحی مرکزی شهر Fort McMurray درگیر سیل شدند.

بگفته Environment Canada چنین سیل بزرگی در پنجاه سال اخیر بی‌سابقه بوده است. روز 26 اپریل تنها در مدت چند ساعت سطح آب رودخانه‌های منطقه بین 4.5 تا 6 متر بالا آمد.

سیل هزاران نفر از ساکنین شهر را مجبور به ترک منازلشان کرد و برق و گاز بسیاری از شهروندان در میانه بحران کرونا نه روز قطع شد.

متاسفانه مردی بومی و ساکن Fort McKay به دلیل بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه Athabasca غرق شد و جانش را از دست داد.

4- تابستان داغ و بی‌پایان در شرق کانادا

پارسال بالاترین دماها از سال 2012 به این سو در مرکز و شرق کانادا ثبت شدند تا چهارمین تابستان داغ 73 سال اخیر کشور رقم بخورد.

در 25 می دمای آنتاریو، کبک و New Brunswick به 30 درجه سانتی‌گراد رسید و مونتریال با ثبت دمای 36.6 درجه‌ای رکورد حداکثر دمای خود را شکست.

تنها در ماه جون 140 رکورد حداکثر دما در استان کبک شکسته شد و پیش از فرارسیدن هفته دوم جولای اتاوا بارها دمای بالای 30 درجه را تجربه کرد.

بخش‌هایی از کبک و آنتاریو نیز از اواسط جون تا اواسط آگست دماهای بالای نرمال داشتند.

شهر Fredericton در New Brunswick به مدت 20 روز دمای بالای 30 درجه سانتی‌گراد داشتن (میانگین نه روز). تابستان Prince Edward Island نیز داغ بود و در ده روز دمای بالای 30 درجه داشتیم (میانگین یک روز). تعداد روزهای بالای 30 درجه سانتی‌گراد در وینیپگ نیز تقریبا دو برابر شد.

5- شهر St. John مدفون زیر برف

در 17 ژانویه یک طوفان برف قدرتمند Newfoundland and Labrador را درنوردید. بارش برف 18 ساعت ادامه داشت و ارتفاع آن در فرودگاه بین‌المللی St. John به 76.2 سانتی‌متر رسید که رکوردی تاریخی است. حجم برف باعث شد فرودگاه شش روز تعطیل شود.

بارش در شهرهای Mount Pearl و Paradise نیز 28 ساعت ادامه داشت و ارتفاع برف به 90 سانتی‌متر رسید.

حجم برف به قدری بود که شهروندان برای خروج از خانه مجبور به حفر تونل بودند و در برخی نقاط خانه‌ها زیر برف مدفون شد.

وقوع بهمن در مرکز شهر St. John ورود ارتش کانادا به منطقه را نیز در پی داشت.

از تاریخ 1 تا 19 ژانویه مجموعا 166 سانتی‌متر برف در شهر بارید و شروع سال جدید در St. John را در تاریخ ماندگار کرد.

6- هجوم طوفان‌ها به کانادا

تنها در سال گذشته به اندازه سه سال تمام در اقیانوس اطلس طوفان شکل گرفت. مجموعا 30 طوفان در سال 2020 داشتیم که 13 مورد خسارت به بار آوردند و 6 مورد طوفان‌های بزرگ شدند. سال 2020 رکورد طوفان‌های ناگذاری‌شده یک فصل را نیز شکست که پیش از این در اختیار سال 2005 بود. همچنین برای ششمین سال پیاپی شاهد وقوع طوفان پیش از آغاز رسمی فصل طوفان‌ها بودیم.

قوی‌ترین طوفان حاره‌ای کانادا در این سال Teddy نام داشت که با وجود تضعیف پیش از رسیدن به منطقه آتلانتیک با بادهای سهمگینش خساراتی را به بار آورد.

7- قوی‌ترین تورنادو سال

سال 2020 حداقل 77 تورنادو داشت که قوی‌ترین آن 7 آگست و در جنوب‌غرب مانیتوبا شکل گرفت.

فقط پنج دقیقه طول کشید تا Environment and Climate Change Canada هشدار طوفان صادر کند و یک ابر غول‌آسا و قیفی شکل آسمان در نزدیکی شهر Scarth مانیتوبا نوید تورنادو درجه EF-3 را بدهد.

متاسفانه دو نوجوان در Melita در حالی که درون اتومبیل بودند بر اثر تورنادو جان خود را از دست دادند. آن‎‌ها بر اثر شدت بادهای 260 کیلومتری تورنادو حدود یک کیلومتر آنسوتر پرتاب شده بودند.

8- بهار خنک به قرنطینه کمک کرد

پس از یک زمستان ملایم ورود توده‌ هوای قطبی در ماه مارچ سرما را به اکثر نواحی جنوبی رساند و دماها تا هفته‌ها خنک باقی ماند.

بیش از 80 درصد کانادا دماهای پایین‌تر از نرمال را در بهار تجربه کردند و ماه اپریل در نواحی مرکزی و جنوب‌شرق کشور با ثبت سردترین دماها در 73 سال گذشته همراه بودند.

در تاریخ 11 می دمای هوا در وینیپگ به -10.3 درجه‌سانتی‌گراد رسید و رکورد -6.2 درجه سال 1996 شکسته شد. در تاریخ 12 می دمای دمای اتاوا نیز به -4.6 درجه سانتی‌گراد رسید.

بارش برف در برخی نواحی آنتاریو و کبک به نسبت ماه‌های مارچ و اپریل بیشتر بود.

بگفته Environment Canada هوای خنک و برفی بهار در ماه می باعث شد شهروندان بیشتر در منزل بمانند و شیوع COVID-19 کمتر شود.

9- پاییز کانادا؛ زمستان در غرب و تابستان در شرق

بگفته Environment Canada نواحی مرکزی کانادا در هفته اول نوامبر دماهای بالای نرمال را تجربه کردند. با اینحال در هفتمین روز ورود توده‌ هوای کم‌فشار از کلرادو موجب کاهش دما شد. شدت وزش باد به 85 کیلومتر در ساعت رسید و دمای حسی در آلبرتا و نواحی مرکزی ساسکاچوان تا 22 درجه سانتی‌گراد نیز به زیر صفر رفت که با بوران برف همراه بود.

در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر جنوب آنتاریو و کبک شاهد اولین بارش برف پاییزی بودند اما ورود هوای تابستانی شرایط را در آنتاریو و بخش‌هایی از کبک سریعا تغییر داد و این امواج گرم تا Atlantic Canada را نیز تحت تاثیر قرار داد.

تنها در هشت روز 200 رکورد حداکثر دما در آنتاریو و Newfoundland شکسته شد.

دمای هوا در تاریخ 9 نوامبر در Collingwood آنتاریو به 26 درجه سانتی‌گراد رسید که بالاترین دمای ماه نوامبر شهر در در 60 سال اخیر بود.

10- طوفان‌های ادامه‌دار ماه آگست در شرق و غرب کشور

تعطیلات پایانی هفته آگست در آنتاریو، جنوب آلبرتا و جنوب ساسکاچوان طوفانی بود.

ورود توده هوای کم‎‌فشار و هوای گرم به مرکز آنتاریو موجب بارش 80 تا 90 میلی‎متر باران در Barrie در بین روزهای 1 و 2 آگست شد. این میزان بیش از میانگین ماهانه شهر بود و رکورد بیشترین بارندگی روزانه در طول تاریخ Barrie را شکست.

از این سیستم چهار تورنادو نیز شکل گرفتند که شدت وزش باد آن‌ها 130 تا 190 کیلومتر در ساعت بود.

از 2 تا 3 آگست چندین طوفان قدرتمند در غرب کانادا شکل گرفت و تگرگ‌هایی به اندازه توپ تنیس از آن‌ها بارید. این طوفان‌ها در آلبرتا و ساسکاچوان باعث ثبت 4،000 درخواست جبران خسارت برای شرکت‌های بیمه و ضرر 55 میلیون دلاری شد.

هرچند تا پایان پاندمی COVID-19 فاصله چندانی نداریم اما Environment Canada هشدار داده که وقوع رویدادهای جوی فاجعه‌بار تمامی ندارد. این سازمان از شهروندان خواسته تا با برنامه‌ریزی مداوم، حفظ آمادگی و واکنش سریع و به موقع از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

منبع: Daily Hive