Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

‘ستاره کریسمس’ برای اولین بار در 800 سال گذشته در آسمان ظاهر خواهد شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

فردا شب برای اولین بار تقریباً در طی ۱۰۰۰ سال گذشته یک ‘ستاره کریسمس’ (ستاره بیت‌اللحم) در آسمان ظاهر می‌شود.

بر اساس گفته‌های ناسا، دو سیاره بزرگ منظومه شمسی، مشتری و زحل، در تاریخ 21 دسامبر به منظور یک پیوند سیاره‌ای معروف به ‘ستاره کریسمس’ به هم می‌رسند.

وقتی آنها در آسمان از کنار هم رد می شوند، نزدیک‌ترین سیاره‌ها نزدیک به 400 سال با یکدیگر فاصله خواهد داشت. طی ۸۰۰ سال گذشته، این اولین باری است که مشتری و زحل در یک شب به یکدیگر بسیار نزدیک می‌شوند.

ناسا که این رویداد را به طور رسمی ‘پیوند بزرگ’ نام نهاد و اظهار داشت که فردا شب غول‌های گازی چنان به یکدیگر نزدیک ظاهر می‌شوند که اگر بخواهید می‌توانید به راحتی با انگشتتان هر دو را مخفی کنید.

با اینکه اگر از زمین به آنها نگاه کنید بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، این سیارات همچنان در فضا با فاصله چند صد هزار کیلومتری باقی خواهند ماند.

هنری تروپ، ستاره‌شناس بخش علوم سیاره در مقر ناسا واشنگتن می‌گوید: « انقلابین (خوریستان) طولانی‌ترین شب سال است. بنابراین، این هم‌زمانی نادر یک فرصت عالی برای مردم فراهم می‌کند که به بیرون از خانه و منظومه شمسی بروند.»

ناسا توصیه می‌کند برای دیدن ستاره کریسمس مکانی مانند زمین یا پارک پیدا کنید که آسمانی بدون مانع را در اختیار داشته باشید.

یک ساعت پس از غروب خورشید به آسمان جنوب غربی نگاه کنید. متخصصین ناسا می‌گویند مشتری روشن و به راحتی قابل مشاهده خواهد بود، در حالی که زحل کمی ضعیف‌تر خواهد بود و در سمت راست همسایه آسمانی خود قرار دارد.

این سیاره‌ها به اندازه کافی روشن هستند که از اکثر شهرهای بزرگ با چشم غیرمسلح مشاهده می‌شوند. اما اگر یک تلسکوپ کوچک یا یک دوربین شکاری داشته باشید، ممکن است بتوانید چهار قمر بزرگ مشتری را نیز ببینید.

 

منبع: dailyhive