Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

علت بزرگترین انقراض تاریخ تغییرات اقلیمی بوده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق یافته‌های جدید نخستین انقراض گسترده گونه‌های جانوری بر روی کره زمین که در دوران Late Ordovician (450 میلیون سال قبل) رخ داده، ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی و گرمایش زمین بوده است. طی این رخداد حدود 85 درصد از گونه‌های آبزی نابود شدند.

پیش از این پایان عصر یخبندان، بالا آمدن سطح دریا‌ها و کاهش سطح اکسیژن در آب‌ علت انقراض تصور می‌شدند؛ اما شواهد جدید فعالیت‌های آتشفشانی، افزایش کربن دی‌اکسید موجود در جو، بالا رفتن دمای کره زمین و کاهش سطح اکسیژن اقیانوس‌ها را علل خفه شدن آبزیان می‌داند.

پروفسور دیوید باند از دانشگاه Hull و یکی از نویسندگان مقاله این رویداد را به انفجار بطری نوشابه در مقابل حرارت خورشید تشبیه می‎‌کند. او همراه با دکتر استفن گرزبی از Geological Survey of Canada پس از جمع‌آوری سنگ‌های Ordovician بستر رودخانه‌ای در جنوب اسکاتلند و حرارت دادن آن‌ها با خروج مقادیر زیادی جیوه روبرو شدند که نشان می‌داد در گذشته فعالیت‌های آتشفشانی در آن‌جا رخ داده است. بعلاوه این سنگ‌ها پرتوهای مولیبدنیوم و اورانیوم از خود ساطع می‌کردند که نشانه کمبود اکسیژن در آن دوران می‌باشد.

یافته‌های اخیر پایان عصر یخبندان در Late Ordovician را رد نمی‌کند، اما طبق آن‌ها انقراض آبزیان به دلیل گرمایش زمین پس از وقوع فعالیت‌های آتشفشانی رخ داده است. این دوران طاقت‌فرسا بیش از سه میلیون سال ادامه پیدا می‌کند.

منبع: Independent