Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

نکات مهم برای دوچرخه‌سواری در زمستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شیوع COVID-19 باعث شد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بمنظور کاهش تماس احتمالی با ویروس در وسایل حمل‌ونقل عمومی به استفاده از دوچرخه‌ روی بیاورند.

معمولا شروع سرما مساویست با پارک دوچرخه‌ در گاراژ، اما با توجه به ادامه‌دار بودن پاندمی در این نوشتار نکاتی گفته شده که با رعایتشان می‌توان سفرهای درون شهری را در روزهای سرد زمستان، با دوچرخه انجام داد.

1- پوشاک

در زمستان چندین لایه لباس به تن کنید. لایه نخست یا بیس همچون عایق حرارتی پوست شما را از مواجهه با سرما حفظ می‌کند و لایه‌های بالایی با توجه به شدت سرما یا وضعیت جوی کم و زیاد خواهند شد.

گرم نگاه داشتن سر بسیار حیاتیست و جلوی سرد شدن دیگر اعضا را می‌گیرد. با پوشیدن دستکش و جوراب مناسب (ترجیحا پشمی) نیز باید دستان و پاها را حفاظت کنید.

هنگام حرکت شدت سرما چند برابر می‌شود و باید با عینک و اسکارف مانع تماس پوست صورت با هوا شوید. بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند باعث سرمازدگی و آسیب‌های جدی شود.

از کاپشن بلند استفاده کنید تا تمام بدن شما را بپوشاند.

نکته مهم دیگر آن‌که برخلاف فصل تابستان که لباس‌های تنگ و چسبان توصیه می‌شوند در زمستان بهتر است بجز لایه بیس سایر پوشاک قدری گشاد باشند تا با به دام انداختن هوا همچون عایق حرارتی عمل کنند.

زانوها خیلی سریع سرد می‌شوند و این موضوع می‌تواند سبب سفت شدن مایع میان غضروفی و آسیب‌های جدی شود. پس حتما از زانوپوش‌های مناسب استفاده کنید.

2- دوچرخه زمستانی نخرید

استفاده از دوچرخه‌های مخصوص برف با تایرهای پهن شاید ایده خوبی بنظر آید اما ضروری نیست. قدری از فشار باد لاستیک‌ها بکاهید (15 psi یا کمتر) و برای حفظ تعادل در روی مسیرهای یخزده از تایرهای با آج مناسب استفاده کنید.

3- نظافت دوچرخه

در فصل زمستان مقادیر زیادی مایعات نمکین و گل‌آلود به بدنه و بخش‌های مختلف دوچرخه می‌چسبد که در صورت پاک نشدن موجب پوسیدگی و خوردگی قطعات خواهند شد.

پیش از حرکت مقداری WD-40 بر روی بدنه و زیر گلگیرها اسپری کنید تا مانع از چسبیدن یخ و برف و پر شدن گلگیرها با برف شوید.

در ضمن حتما پس از هر بار نظافت زنجیر و چرخ‌دنده‌ها را با روغن غلیظ و باکیفیت بپوشانید.

4- لوازم و پوشاک یدک

همیشه پوشاک اضافی (دستکش، جوراب و کلاه) باید همراهتان باشد. بعلاوه لوازم و ابزار یدک برای تعمیر فوری و یک دستکش کار نیز ضروری هستند. در کنارشان یک کیسه برای حمل دستکش و جوراب‌های خیس نیز ببرید.

5- استفاده از تجهیزات زمستانی

حتما نباید لوازم جدید بخرید بلکه تجهیزات اسکی و کوهنوردی مانند دستکش، عینک و پوشاک می‌توانند برای دوچرخه‌سواری در زمستان استفاده شوند. همچنین کلاه‌های اسکی در فصل زمستان کارآمدتر هستند و حفاظت بهتری از سر شما خواهند داشت.

6- آب و نوشیدنی

مراقب باشید بدنتان آب بدنتان بیش از حد کاهش نیابد. مقداری قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های گرم در ماگ یا فلاسک مناسب همراهتان ببرید. خوردن یک فنجان قهوه داغ در سرمای زمستان، آن هم در میانه مسیر بسیار می‌چسبد.

چنانچه از قمقمه‌های معمولی برای حمل آب استفاده می‌کنید نیز آن را در جیب کاپشن یا داخل کوله‌پشتی حمل کنید تا یخ نزند. اگر مقداری از فضای قمقمه را خالی نگاه دارید تکان خوردن آب مانع از یخزدگی آن خواهد شد.

7- گلگیر مناسب

اگر می‌خواهید خودتان و دیگران گلی نشوند حتما گلگیر نصب کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک ظرف دو لیتری آب یا قوطی رنگ آن را بسازید و حتما نیاز نیست به فروشگاه بروید!

8- چراغ‌ و شبرنگ

روزهای زمستان کوتاه هستند و در اکثر ساعات باید چراغ دوچرخه را روشن کنید. حتما چراغ هشداردهنده و شبرنگ مناسب بر روی دوچرخه و لباس‌های خود نصب کنید تا حین حرکت دیده شوید. نصب هدلامپ بر روی کلاه نیز شدیدا توصیه می‌شود تا هر زمان لازم بود نور کافی در اختیارتان باشد.

9- مراقبت از پوست

هنگام دوچرخه‌سواری در روز هر نقطه از پوست که در تماس با محیط هست را با ضدآفتاب بپوشانید. باید توجه داشت که در زمستان شدت UV می‌تواند بالا باشد و سطوح پوشیده از برف تا 90 درصد این امواج مضر را مجددا بازتاب می‎‌دهند (پس حتما عینک باکیفیت نیز بزنید).

سرمای شدید و هوای خشک زمستان پوست را بسرعت خشک می‌کند و باید با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، ضد‌آفتاب و همچنین lip balm از خود محافظت کنید.

منبع: Bicycling