Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

لُجَین الهَذلول کیست؟ فارغ‌التحصیل دانشگاه بریتیش کلمبیا، فعال حقوق زنان در عربستان سعودی زندانی است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

فعال برجسته حقوق زنان عربستان سعودی و دانش‌آموخته دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، لجین الهذلول، 31 ساله، روز دوشنبه توسط دادگاه سعودی به اتهاماتی از جمله تلاش برای تغییر سیستم سیاسی عربستان و آسیب رساندن به امنیت ملی محکوم شد.

فعالیت‌های لجین الهذلول و حوادث مربوط به او:

فعالیت‌ها

در سال ۲۰۱۳، الهذلول هنگامی که شروع به تبلیغات علنی برای حق رانندگی زنان در عربستان کرد، به شهرت رسید. او برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ هنگام رانندگی در مرز امارات متحده عربی – به عربستان سعودی، جایی که گواهینامه رانندگی معتبری داشت دستگیر شد. او ۷۳ روز را در بازداشتگاه زنان گذراند، تجربه‌ای که بعداً گفت به او کمک کرد تا مبارزاتش علیه سیستم قیومت پادشاهی مردانه شکل گیرد.

در سال ۲۰۱۴ او اولین زن نامزد انتخابات شهرداری در عربستان سعودی بود. همچنین نامش در میان ۱۴ هزار امضاکنندهٔ دادخواست خاتمه نظام قیومیت به ملک سلمان نیز قرار داشت. در سال ۲۰۱۸، وی در یک جلسه عمومی در ژنو شرکت کرد تا به کمیته رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW) دربارهٔ وضعیت حقوق زنان در عربستان سعودی اطلاع دهد.

بازداشت و محاکمه

لجین در مارس ۲۰۱۸ درامارات متحده عربی دستگیر شد و به ریاض تبعید گردید و پیش از انتقالش به زندان در ماه مه چندین ماه در حبس خانگی بود. وی با دوازده فعال دیگر حقوق زنان دستگیر شد و رسانه‌های سعودی به آنها به عنوان خائن حکم قصاص دادند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند حداقل سه زن، از جمله الهذلول ، ماه‌ها در سلول انفرادی بودند و مورد سوءاستفاده از جمله شوک الکتریکی، شلاق و تجاوز جنسی قرار گرفتند. مقامات سعودی ادعاهای شکنجه را رد کردند. دادگاه وی پس از ده ماه بازداشت در مارس ۲۰۱۹ در دادگاه کیفری ریاض آغاز شد.

در آگوست ۲۰۱۹ خانوادهٔ او گفتند که لجین شرط آزادی‌اش را در مقابل ضبط یک ویدیوی حکومتی به منظور رد آزار و شکنجه‌هایی که در زندان شده است را نپذیرفته است. او در سال ۲۰۲۰ در اعتراض به شرایط زندان برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زد.

پروندهٔ او در نوامبر ۲۰۲۰ از دادگاه کیفری به دادگاه ویژه تروریسم منتقل شد. در دسامبر همان سال دادستان عمومی عربستان تمام اتهامت سوءاستفاده از لجین را در دادگاه کیفری پاک کرد. در دسامبر ۲۰۲۰ لجین به ۵ سال و ۸ ماه زندان و ۲ سال و ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. اتهامات علیه او شامل تغییر در سیستم سیاسی عربستان و آسیب رساندن به امنیت ملی می‌شود.

 

منبع: Globalnews