Tuesday, April 23, 2024
4.7 C
Calgary

آموزش اسکیت روی یخ برای مبتدیان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یادگیری اسکیت روی یخ لزوما به مربی نیاز ندارد. کافیست با تجهیزات کافی به پیست رفته، تکنیک‌های ابتدایی را با حوصله تمرین کرده و این کار را به شکل منظم و هفتگی تکرار کنید. به این ترتیب سرعت و اعتمادبنفس شما روی یخ افزایش خواهد یافت. در ادامه مراحل یادگیری بصورت تشریحی و تصویری توضیح داده شده‌اند.

مرحله اول: انتخاب تجهیزات و گرم کردن

  1. لباس راحت و سبک بپوشید

در هنگام اسکیت باید بدن را به راحتی و در زمانی کوتاه جابجا نمایید. بجای پوشیدن لباس زمستانی سنگین کافیست ژاکت سبک یا گرمکن به تن کنید. استفاده از چند لایه لباس به شما اجازه می‌دهد در صورت احساس گرما از تعدادشان بکاهید.

  1. جوراب تنگ یا میکروفیبر بپوشید

حتما از جوراب‍های مخصوص یا میکروفیبر استفاده کنید. نداشتن جوراب سبب تاول پاها یا حتی عفونت (در  صورت استفاده از کفش‌های کرایه‌ای) می‌شود. جوراب‌ ضخیم نیز حرکت را دشوار می‌کند. جوراب‌ میکروفیبر برخلاف انواع کتان و پشمی رطوبت را جذب و پا را گرم می‌کند.

  1. از اسکیت باکیفیت استفاده کنید

ترمز گرفتن با اسکیت‌های ارزان‌ راحت بوده و همین موضوع خطر آسیب‌‌دیدگی را بالا می‌برد. برندهای مختلف را بصورت آنلاین جست‌وجو کرده و نظرات خریداران را بخوانید. اگر قصد خرید کفش کارکرده را دارید نیز از فروشنده علت فروش را جویا شوید.

پیش از خرید کفش آن را با جوراب مخصوص پوشیده و از راحت بودن پا داخلش مطمئن شوید. خرید از فروشگاه‌های تخصصی بهتر است زیرا فروشندگان اطلاعات مفید و راهنمایی‌ها لازم را در اختیارتان قرار خواهند داد.

  1. پیش از ورود به پیست بدن خود را گرم کنید

اسکیت روی یخ به آمادگی بدنی نسبی احتیاج دارد. پیش از ورود به پیست با پنج تا ده دقیقه را به انجام حرکات کششی اختصاص دهید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید. نرمش را از پاها شروع کرده و سپس بالا تنه را گرم کنید.

  1. بند کفش‌ها را محکم کنید

شل بودن بند خطر زمین خوردن و پیچ‌خوردگی مچ پا را افزایش می‌دهد. بنابراین بند و چسب کفش‌ها را، مخصوصا در اطراف مچ پا، بخوبی محکم کنید. در صورت نیاز از مسئولین پیست کمک بگیرید.

  1. در ابتدا از دیواره پیست دور نشوید

حرکت در نزدیکی دیواره پیست خجالت‌آور نیست؛ این محل برای افراد مبتدی و کمک به حفظ تعادل ساخته شده است. با حرکت در کنار دیواره به لغزندگی پیست عادت کرده و اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت.

مرحله دوم: اول ایمنی بعد اسکیت

  1. کلاه ایمنی و دستکش محافظ بپوشید

خطر آسیب به سر حین اسکیت بسیار بالاست، پس حتما کله ایمنی بپوشید. ممکن است کلاه آزاردهنده باشد و ظاهری آماتور پیدا کنید، اما ریسک آسیب‌دیدگی را شدیدا کاهش می‌دهد. دستکش مناسب نیز نیز از مچ شما هنگام زمین خوردن مراقبت خواهد کرد.

کودکان یا اسکیت‌بازان مبتدی بهتر است از محافظ زانو و آرنج نیز استفاده کنند.

  1. حواستان به اطراف باشد

هنگام تمرین محلی خلوت را انتخاب کنید تا احتمال برخورد با دیگران کاهش یابد. به جلو متمرکز شده و از بینایی محیطی برای رصد دیگر اسکیت‌بازان استفاده کنید. به هیچ عنوان چشمان خود را، مخصوصا در پیست شلوغ، نبندید.

استفاده از هدفون حین اسکیت، مخصوصا اگر مبتدی هستید، بسیار خطرناک است. صدا به اندازه تصویر اهمیت دارد.

  1. هنگام حرکت سر را بالا نگاه دارید

اسکیت‌بازان مبتدی معمولا به پاهای خود خیره می‌شوند که اشتباه است. این کار تمرکز شما کاهش داده و باعث از دست رفتن تعادل می‌شود. سر را بالا گرفته و مستقیم به اطراف نگاه کنید.

  1. زمین خوردن را تمرین کنید!

هیچکس نمی‌داند حادثه کی و چگونه رخ خواهد داد، پس باید برای آن آماده شوید. زانوها را خم کرده و به سمت جلو چمباتمه بزنید؛ سپس خود را به اطراف بیاندازید ( تا مچ دست آسیب نبیند). هنگامی که روی زمین هستید یک پا را بین دستان قرار داده و سعی کنید از زمین بلند شوید.

این تمرین را بیرون از پیست و در محلی امن، با و بدون اسکیت، مجددا تمرین کنید.

مرحله سوم: تکنیک‌های اولیه اسکیت روی یخ

  1. خم کردن زانوها به حفظ تعادل شما کمک می‌کند

خم کردن زانوها مرکز ثقل بدن را کاهش داده و باعث حفظ تعادل می‌شود. سر را جلو بیاورید تا مرکز ثقل بیش از حد عقب نرفته و از پشت زمین نخورید. اگر وضعیت شما نامتعادل است دستان را با زاویه‌ 45 درجه در اطراف بدن باز کنید.

  1. بتدریج از دیواره دور شوید

هرگاه احساس آمادگی کردید به آرامی از دیواره دور شده، زانوها را خم کرده و با خم شدن به جلو احتمال زمین خوردن را کاهش دهید. سعی کنید یک دست با دیواره فاصله داشته باشید تا در صورت نیاز آن را بگیرید.

  1. خود را به جلو سر دهید

سر خوردن به جلو روشی ساده برای حرکت است که هم به آرامی و هم به سرعت انجام می‌شود. دستان را باز کرده و با اسکیت گام‌های کوتاه بردارید. گام‌ها باید در ابتدا آرام باشند، اما پس از حرکت می‌توانید آن‌ها را سرعت بخشید. یک پا را بلند کرده و در حالی که به جلو می‌روید آن را با پای دیگر تعویض کنید. در صورت از دست رفتن تعادل دیوار پیست را بگیرید.

  1. با خم کردن بیشتر زانوها سرعت خود را افزایش دهید

خم کردن بیشتر زانوها باعث افزایش سرعت می‌شود ( تا رسیدن به حالت نشسته این کار را ادامه دهید). با افزایش شدت گام‎ها نیز سرعت سر خوردن بیشتر خواهد شد. حین حرکت سریع به جلو خم شوید تا در صورت زمین خوردن سرتان به سطح پیست برخورد نکند. کسب مهارت نیازمند تمرین زیاد است.

  1. با استفاده از پای اصلی خود دور بزنید

پای اصلی را جلو قرار داده و بدن خود را به سمت مرکز پیست مایل کنید. با خم کردن زانوها هنگام چرخش حرکت خود را ادامه دهید. این کار را تا پایان چرخش ادامه داده و سپس در مسیر مستقیم به پیش بروید.

  1. با استفاده از سطح صاف تیغه‌ها ترمز بگیرید

سطح صاف تیغه‌های کفش را روی سطح پیست قرار دهید تا یخ تراشیده شود. یک پا را بیرون قرار داده و زانوهایتان را خم کنید. سپس با فشار بر روی سطح صاف تیغه به آرامی از سرعت خود بکاهید.

این روش که Snowplow stop نام دارد شیوه‌ای ساده و کاربردی برای آماتورها می‌باشد. شما می‌توانید روش‌های پیچیده‌تر را به مرور یاد بگیرید. حتما با تمرین کافی برای ترمز در مواقع اضطراری آماده شوید.

منبع: wikiHow