Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

29 ژانویه روز ملی یادبود حمله به مسجد کبک

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال قصد دارد برای مقابله با اسلام هراسی 29 ژانویه را به‌عنوان روز ملی یادبود حمله به مسجد شهر کبک برگزیند.

استیون گیلبو، وزیر میراث کاناداییِ کانادا، گفته است که هدف این عمل بزرگداشت قربانیان حمله سال 2017 در مسجد جامع شهر کبک و ابراز همبستگی با بازماندگان آن حادثه است.

گیلبو گفت: «Ibrahima Barry، Mamadou Tanou Barry، Khaled Belkacemi، Abdelkrim Hassane، Azzeddine Soufiane، Aboubaker Thabti پدر، همسر، عزیزان، همكاران و مسلمان بودند.»

«مرگ آنها برای عزیزانشان، جوامع مسلمان در سراسر جهان و کانادایی‌ها دلخراش بود. اسلام ‌هراسی، نفرت و رادیکالیسم – و انکار تمام این واقعیت‌ها – ریشه این جنایت هولناک است.»

شهرهای سراسر کانادا، از جمله تورنتو و ونکوور، پیش از این 29 ژانویه را به عنوان روز یادبود و اقدامی علیه اسلام هراسی تعیین کرده بودند

گیلبو همچنین اعلام كرد كه دولت كانادا در نظر دارد مقررات جدیدی وضع كند كه از طریق آن سیستم‌های عامل آنلاین مجبور به حذف محتوای غیرقانونی و مستهجن شوند، «پیش از آنکه باعث آسیب و خسارت شود».

در تاریخ 29 ژانویه سال 2017، یک فرد مسلح وارد مرکز فرهنگی اسلامی در شهر کبک شد و به شش نفر که در یک مراسم دعا شرکت کرده بودند تیراندازی کرد و آنها را کشت.  در این حمله 19 نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

این مسجد به مناسبت چهارمین سالگرد این حمله یک رویداد مجازی دو روزه برگزار خواهد کرد. این گردهمایی آنلاین در تاریخ 29 و 30 ژانویه 2021 برگزار می‌شود.

گیلبو گفت: «در همه جا اسلام هراسی برای جوامع مسلمان واقعیتی عینی و روزمره است. ما موظف به یادآوری قربانیان هستیم و مسئولیت مبارزه با تبعیض و ادامهٔ ساخت کانادا برعهدهٔ ما قرار دارد.»

منبع: dailyhive