Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

پیش‌بینی بازار مسکن کلگری در سال ۲۰۲۱ ، رشد ملایم قیمت خانه‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

در سال ۲۰۲۰ روند بازار مسکن خیلی‌ها رو غافلگیر کرد. رشد قیمت‌ها و بهبود بازار مسکن در نیمه دوم سال در حالی اتفاق افتاد که نرخ بیکاری بالا بود و CHMC نهاد دولتی ناظر بر بازار افت ۱۲٪ تا ۲۵٪ قیمت‌ها را برای کلگری در ابتدا پاندمی پیش‌بینی کرد.

با اینکه کلگری رکورد قیمتی خود را رد نکرد ولی داغ‌ترین بازار در ۵ سال گذشته را تجربه کرد و افزایش زیاد تعداد معاملات در نیمه دوم، کاهش معاملات در نیمه اول را جبران کرد.

نرخ سود بانکی بسیار پایین، باعث کاهش قابل توجه مقدار ماهیانه‌های وام مسکن شده است، این عامل اصلی در وارد کردن خریدارن بیشتر به بازار است. از سوی دیگر کار از خانه نیاز بیشتری برای داشتن خانه بهتر و بزرگ‌تر را در خریدارن به وجود آورد و انگیزه بیشتر برای داشتن خانه را.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “انتظار می‌رود روند افزایش تعداد معاملات که در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد در سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشته باشد. علت هم نرخ سود بانکی بسیار پایین است.
پیش‌بینی می‌شود که تعداد معاملات امسال ۵٪ بیشتر از سال قبل باشد اما چالش‌ها موجود در اقتصاد مانعی در رشد بیشتر معاملات خواهد بود.”

کاهش قابل توجه تعداد خانه‌های جدید برای فروش، عامل اصلی در کلگری برای رشد قیمت‌ها است. در حال حاضر تعداد کل خانه برای فروش در کلگری در کم‌ترین حالت خود در سال‌های اخیر است.

پیش‌بینی می‌شود با ورود به سال ۲۰۲۱ تعداد خانه‌های جدید برای فروش به علت وجود بازار جذاب برای فروشندگان بیشتر شود. دو علت وجود همه‌گیری ویروس کرونا و دور کاری از خانه از عواملی است که باعث شده افراد کمتری خانه خود را برای فروش به بازار بیاورند ولی با کاهش محدودیت‌های کرونایی در آینده و نرخ بیکاری بالا احتمالا خانه‌های بیشتری در آینده به بازار وارد شوند.

افزایش عرضه خانه در بازار، سرعت بهبود قیمت‌ها را احتمالا کند خواهد کرد ولی رشد قیمت‌ها که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد را خنثی نخواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود شاخص کلی قیمت‌ها در کلگری در سال ۲۰۲۱، ۱٪ رشد داشته باشد. توجه داشته باشید این ‌رشد مربوط به انواع خانه شامل خانه مستقل، متصل و آپارتمان است. رشد برای خانه‌های مستقل بیشتر حدود ۳٪ و برای بقیه انواع خانه کمتر است. رشد قیمت‌ها برای خانه‌های مستقل زیر ۵۰۰ هزار دلار بیشترین خواهد بود.

فاکتور‌های افزایش دهنده قیمت در آینده

  • ادامه کمک‌‌های دولتی و پایین بودن نرخ سود بانکی
  • تداوم کار از خانه و افزایش نیاز بیشتر به خانه ایده‌آل برای این امر
  • حضور قوی‌تر خانه اولی‌ها در بازار

فاکتور‌های کاهش دهنده قیمت در آینده

  • ادامه عدم اطمینان و طولانی شدن محدودیت‌های کرونایی
  • ادغام‌‌های بیشتر شرکت‌های نفتی که منجر به بیکاری بیشتر شود
  • نرخ بالای تعویق وام مسکن در آلبرتا نسبت به استان‌های دیگر که می‌تواند منجر به ورود بیشتر خانه در بازار شود

جداول زیر اطلاعات ارزشمندی برای پیش‌بینی بازار به دست خواهد داد.

جدول روند شاخص کل قیمت‌ها در کلگری (توجه شاخص کل شامل قیمت همه انواع خانه است)

جدول تعداد کل معاملات مسکن در کلگری

جدول GDP در سال گذشته و پیش‌بینی امسال و قیمت نفت

جدول رشد جمعیت کلگری

جدول نرخ اشتغال در کلگری

منبع CREB