Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

ادمونتون، شفاف‌ترین شهرداری در آمریکای شمالی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Open Cities Index (OCI) برای پنجمین سال پیاپی شهرداری ادمونتون را بعنوان شفاف‌ترین شهرداری آمریکای شمالی انتخاب کرد. این شاخص میزان شفافیت اطلاعات در نهادهای شهری را بررسی و تغییر این شاخص در گذر زمان را اندازه‌گیری می‌کند.

شهروندان ادمونتون می‌توانند بصورت رایگان از داده‌های خام شهری استفاده، آن‌ها را با نرم‌افزارهای گوناگون تحلیل و در تحقیقات و مطالعات مورد استفاده قرار دهند. شهرداری ادمونتون این داده‌ها را در اشکال گوناگون مانند بررسی‌های جمعیتی، خدمات اورژانس، خرید، حمل‌ونقل، زیرساخت و توسعه پایدار در اختیار مردم قرار می‌دهد.

بگفته مقامات شهرداری، از این داده‌ها برای ساخت اپلیکیشن‌ها، بررسی مشاغل تجاری، مطالعه مسائل اجتماعی و آگاهی‌بخشی به شهروندان درباره پروژه‌های خدمات شهری استفاده می‌شود.

امسال شهرداری ادمونتون امتیاز 98.4 درصد را از شاخص OCI کسب کرد و در میان 41 شهرداری آمریکای شمالی در رتبه نخست قرار گرفت. این درحالیست که میانگین امتیاز کسب شده تنها 34.9 درصد است!

دان ایوسون شهردار ادمونتون در اینباره گفت: بار دیگر بخاطر اشتراک اطلاعات با شهروندان و فعالیت شفاف بعنوان Open City انتخاب شدیم. ما همچنان در زمینه شفافیت و پاسخگویی پیشرو هستیم و تلاش داریم در آینده تصمیمات بهتری بر مبنای این داده‌ها بگیریم.

شهرداری ادمونتون برای رسیدن به این جایگاه اقداماتی چون برگزاری ماهانه جلسات کمیته، اجرای سیاست رسمی شفافیت اطلاعات شهری و استراتژی ارائه داده‌های باز بهمراه راهنمایی استفاده از آن‌‎ها را دنبال می‌کند.

بعلاوه یک پورتال آنلاین در اختیار شهروندان قرار گرفته تا بصورت رایگان به بیش از 1,200 داده و 2,500 منبع مانند نقشه‌ها و چارت‌ها دسترسی داشته باشند.

شفافیت شهرداری ادمونتون در دوران پاندمی نیز نمود داشت. تیم Edmonton Open Data در یکسال گذشته داده‌های بهداشتی را جمع‌آوری و توسط دیگر بخش‌های منتشر کرده است. هم‌اکنون این اطلاعات به شکل‌های گوناگون شده و در بخش COVID-19 وبسایت شهرداری قرار دارند.

در سال 2017 شهرداری ادمونتون به اولین سازمان آمریکای شمالی تبدیل شد که منشور بین‌المللی Open Data Charter را، که تعهدی برای ارزیابی دقیق و رسمی عملکرد داده‌های باز است، امضا کرد.

شهرداری ادمونتون پیش از این در سال‌های 2015، 2016، 2017، 2019 و 2020 بعنوان شفاف‎‌ترین شهرداری آمریکای شمالی انتخاب شده بود. این شاخص در سال 2018 تدوین نشد وگرنه شکی نیست باز هم در صدر قرار می‌گرفت.

منبع: Daily Hive