Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

واکسینه شده‌اید. آیا بالاخره می‌توانید به سفر بروید؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آقای پیتر والنی، مدیر بازنشستهٔ تبلیغاتی، که معمولا هر سال با همسرش صدهاهزار مایل پرواز می‌کرد و به کشورهای مختلف از جمله کرهٔ شمالی و تاجیکستان هم رفته بود، بالاخره دوزهای کامل واکسنش را زده و آمادهٔ جهانگردی دوباره است.

او می‌گوید: «ما از این زندان خسته شده‌ایم.» روی تقویمش این‌ها ست: سفر پنج‌هفته‌ای به یونان، گردش جاده‌ای در افریقا، ماجراجویی در جنگل‌های سورینام و گویانا.

بسیاری افراد مثل او بعد از یک سال زندگی در محدودیت، تازه واکسینه شده‌اند و می‌خواهند بالاخره از قید و بند رها شوند. اما آنطور که دانشمندان امریکایی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گویند: واکسنِ کووید-۱۹ بلیطِ خروج از زندان نیست، لااقل نه هنوز.

در مورد آقای والنی، غیر از سفر به یونان در پاییز، بقیه سفرها تا سال ۲۰۲۲ شدنی نیستند. و این است که پارادوکس واکسن و سفر را می‌سازد: بیشتر دنیا آمادهٔ کنار گذاشتن تست اجباری و قرنطینه برای مسافرین نیست. پندمی هنوز ادامه دارد و بیشتر مردم دنیا هنوز واکسینه نشده‌اند.

بسیاری کشورها—از جمله اکثریت در اروپای غربی—آماده پذیرش توریست‌های امریکایی نیستند. هنوز در برخی مناطق کروناویروس می‌تازد. بیشتر شهرهای ایتالیا، به خاطر گونه‌های جدید ویروس دوباره وارد قرنطینه شده‌اند. فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک، تا آیندهٔ نامعلومی ادامه خواهد یافت.

CDC با اینکه مخالفت با اجتماعات کوچک را کنار گذاشته ولی مخالف سفر است، حتی اگر افراد واکسینه شده باشند. چرا؟ زیرا خطر بیمار شدن و شیوع بیشتر کووید-۱۹ در خارج از خانه زیاد است.

البته این توصیه می‌تواند به زودی تغییر کند ولی فعلا دولت‌های دنیا باید بیشتر و بیشتر واکسن را وارد بازوهای مردم کنند. یاد آن جملهٔ معروف می‌افتیم که: پندمی تمام نمی‌شود، مگر اینکه تمام مردم دنیا واکسینه شوند.

کجاها می‌شود رفت؟

در بیشتر کشورها، هنوز قوانین تغییری نکرده‌اند. اگر واکسینه شده باشید بعضی کشورها مثل بلیز، آیسلند، سیشل، و گرجستان گردشگران را می‌پذیرند.

بقیه کشورها نیز تا انتهای ۲۰۲۱ محدودیت‌ها را برمی‌دارند. مثلا دولت تایلند، می‌گوید که در فصل سوم ۲۰۲۱ به مسافرینی که گواهی واکسیناسیون دارند، اجازه ورود به کشور را می‌دهد.

حتی اگر کشور مقصد شما را ملزم به ارائه تست منفیِ جدید کند، باز هم داشتن گواهی واکسیناسیون مفید است زیرا احتمال مثبت شدن تست و قرنطینه اجباری در مقصد را کاهش می‌دهد.

هر چند صبر بسیاری از مردم تمام شده، اما محدودیت‌ها هنوز به پایان نرسیده‌اند. مرحلهٔ آخر نبرد با ویروس آرام ولی پیوسته پیش می‌رود.

منبع: WSJ