Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

پاسپورت کانادا همچنان یکی از معتبرترین‌ها در جهان است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق گزارش Henley Passport Index، پاسپورت کانادایی در جایگاه نُهُمین پاسپورت قدرتمند دنیا قرار دارد، هم‌رده با استرالیا.

طبق این شاخص ژاپن، سنگاپور، آلمان و کرهٔ جنوبی در رده‌های اول، دوم و سوم (مشترک) قرار دارند.

در شانزدهمین نسخهٔ شاخص پاسپورت هِنلی امتیازِ پاسپورت‌ها بر اساس تعداد مقصدهایی مشخص شده که دارندهٔ پاسپورت بدون نیاز به ویزا می‌تواند واردشان شود.

در توضیح گزارش می‌خوانیم: «این رتبه‌بندی بر اساس داده‌های اختصاصیِ سازمان حمل‌و‌نقل هواییِ بین‌المللی (IATA) انجام شده» که بزرگترین و دقیق‌ترین پایگاه دادهٔ مسافرت‌ها را در اختیار دارد.

«در حالی که فرآیند واکسیناسیون در کشورهای مشخصی شتاب می‌گیرد، بازیابی صنعت مسافرت‌های هوایی دیگر یک امید دور از دسترس نیست. جدیدترین نتایجِ بررسی‌ها دربارهٔ آزادیِ سفرهای هوایی پس از پندمی نشان می‌دهد که کشورها در چهارگوشهٔ جهان در حال بازگشاییِ گزینشی مرزهای خود به روی مسافرانند.»

این گزارش می‌گوید که «بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های مسافرتی مرتبط با کووید-۱۹ که مدام در حال تغییرند» ژاپن در جایگاه اول قرار می‌گیرد. روی کاغذ، دارندگان پاسپورت ژاپنی می‌توانند بدون-ویزا به ۱۹۳ کشور دنیا دسترسی داشته باشند.

در مقام مقایسه، کانادایی‌ها بدون-ویزا به ۱۸۵ کشور دسترسی دارد.

شاخص پاسپورت هِنلی نشان می‌دهد که در ۱۰ جایگاه نخست بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا هستند. امریکا از سال ۲۰۱۴ که جایگاه نخست را در اختیار داشت، به طور پیوسته در حال نزول بوده و حالا با امتیار ۱۸۷ جایگاه هفتم را در کنار بریتانیا، سوییس، نیوزیلند، و بلژيک در اختیار دارد.

Screen Shot 2021 04 13 at 10 20 08 AM

Screen Shot 2021 04 13 at 10 20 29 AM

در گزارش هِنلی می‌خوانیم که نیمهٔ دوم سال می‌تواند دستخوش تغییرات زیادی باشد: «هر چند کسی انتظار بازگشت سریع به وضعیت نرمالِ قبل از پندمی و جابه‌جایی آزادانه را ندارد اما چشم‌انداز امروز خیلی امیدوار‌کننده‌تر از چند ماه قبل است.»

«نباید فراموش کرد که بازیابی اقتصاد دنیا و توسعهٔ اقتصادی، کاملا به آزادی حمل‌و‌نقل جهانی وابسته است. از جمله آزادی سفرهای شخصی که پاسپورت در آن حرف اول را می‌زند.»

منبع: Daily Hive