Friday, April 26, 2024
2.7 C
Calgary

شناسایی اولین مورد ابتلا به گونه هندی کووید-۱۹ در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ونهٔ معروف به «جهش مضاعف» کووید-۱۹ که ممکن است عامل اصلی افزایش موارد جدید ابتلا در هندوستان باشد، در حال حاضر در کانادا پیدا شده است.

بریتیش کلمبیا 39 مورد ابتلا به گونه B.۱،۶۱۷ را تایید کرد. همچنین اولین مورد ابتلا به این گونه در استان کبک نیز گزارش شده است. لازم به ذکر است که این ویروس اولین بار در هندوستان مشاهده شده است.

در پاسخ به شیوع گونه‌های مختلف این ویروس و نگرانی‌های ایجا شده، دولت کانادا از ممنوعیت 30 روزهٔ پروازهای هندوستان و پاکستان خبر داد.

گرچه آژانس بهداشت عمومی کانادا به‌طور رسمی این ویروس را تأیید نکرده است امّا با آن مانند دیگر گونه‌های این ویروس برخورد می‌شود ومقامات بهداشتی می‌گویند از نزدیک آن را کنترل می کنند.

دونالد وین، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل می‌گوید باید نگران گونهٔ جدید باشیم. اگر گونه‌ای بتواند به کشور دیگری سرایت کند یعنی توانایی بالایی برای بقا دارد و این معمولاً به این معنی است که شیوع آن مانند گونهٔ فعلی و یا حتی مسری‌تر است.

از نظر زیست‌شناختی، بعضی جهش‌ها باعث می‌شوند پروتئین سنبله‌ای که مسئول ورود به سلول است میل بیشتری برای مولکول گیرنده روی غشای سلول سالم داشته باشد، یعنی ویروس روی سلول‌های انسان به‌طور موثرتری قفل می‌شود.

در کانادا از روز پنجشنبه بیش از ۷۸هزار مورد ابتلا به سه گونهٔ مختلفB.۱،۱،۷ و B.۱،۱۳۵۱ و P.۱ در سراسر هر ۱۰ استان گزارش شده است.

گونهٔ B.۱،۶۱۷ چیست؟

این گونه در اواخر سال گذشته با دو جهش – E484Q و L452R در ایالت ماهاراشترا در هندوستان گزارش شد. از این گونه به عنوان «جهش مضاعف» یاد شود زیرا بگفته وزارت بهداشت و رفاه خانواده هندوستان این جهش جفتی ممکن است باعث «فرار از ایمنی و افزایش شیوع» شود. این ویروس به‌سرعت در حال شیوع در ایالت غربی است. دانشمندان نیز معتقدند این نوع کووید-۱۹ در شیوع پرسرعت اخیر نقش دارد.

آنانیا بنرجی، استادیار دانشکده جمعیت و بهداشت جهانی در دانشگاه مک گیل می‌گوید شاهد شیوع خوشه‌ای این ویروس هستیم و جوانان زیادی هر روز به‌شدت بیمار می‌شوند. همچنین متخصصان می‌گویند این جهش توانایی اتصال آنتی‌بادی‌ها به پروتئین سنبله‌ای ویروس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود اثربخشی واکسن‌ها کاهش پیدا کنند.

این نژاد جدید در چندین کشور دیگر از جمله انگلستان، استرالیا، آلمان، بلژیک، نامیبیا، نیوزیلند، سنگاپور و ایالات متحده مشاهده شده است.

جهش L452R در گونه‌های این ویروس در ایالات متحده نیز وجود دارد، از جمله نژاد سریع B.1.427 و B.1.429 که در کالیفرنیا در حال انتشار هستند.

براساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، درمان‌ با روش آنتی‌بادی مونوکلونال که از پروتئین‌های ساخته شده در آزمایشگاه استفاده می‌کنند و توانایی سیستم ایمنی بدن ما را برای مبارزه با ویروس کرونا تقلید می‌کنند، ممکن است در برابر L452R یا E484K ضعیف‌تر عمل کنند.

شارون پیکاک، استاد بهداشت عمومی و میکروب‌شناسی دانشگاه کمبریج می‌گوید جهش L452R با خنثی‌سازی ضعیف‌تر ویروس توسط پلاسمای بهبوددهنده در افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، ارتباط دارد.

ماریا ون کرکوف، کارشناس ارشد فنی کووید-۱۹ در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دو گونه از کووید-۱۹ که در جهان مشاهده می‌شود نگران‌کننده است زیرا هر دو گونه دارای جهش‌ مشابه هستند که باعث افزایش انتقال می‌شود. بعضی از این جهش‌ها منجر به کاهش خنثی‌سازی می‌شوند که ممکن است بر عملکرد واکسن تأثیر بگذارد.

تفاوت این گونه با دیگر گونه‌ها در چیست؟

هوارد نجو، معاون بهداشت عمومی کانادا در یک کنفرانس خبری گفت گونه‌های مختلفی در هندوستان شناسایی شده‌اند اما همگی نگران‌کننده نیستند. آن گونه‌ای که قابل‌انتقال‌تر یا قوی‌تر باشد و باعث بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان و نهایتاً مرگ شود را گونهٔ نگران کننده می‌نامیم. ما هنوز در حال بررسی و تحلیل داده‌های بدست آمده هستیم.

وزارت بهداشت هندوستان در بیانیه‌ای که در 16 آوریل صادر کرده بود گفت مسری‌تر بودن این نوع هنوز مشخص نشده است.

آنا مدیسون سخنگوی PHAC نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شواهد کافی برای تفاوت بین B.۱،۶۱۷ و SARS-CoV-2 در کانادا مشاهده نشده است.

تأثیر واکسن روی گونهٔ جدید چگونه است؟

براساس گزارش بهداشت عمومی کبک (INSPQ)، فردی که به گونه B.۱،۶۱۷ مبتلا شده پیش از این واکسینه شده بوده است.

دکتر وین معتقد است گونهٔ جدید اثربخشی واکسن را کاهش خواهد داد. وی در ادامه افزود اینکه اسرائیل ۸۱ درصد از جمعیت بالای ۱۶ سال خود را ایمن‌سازی کرده است بسیار امیدبخش است.

یک مقام بهداشت اسرائیلی گفت تصور می‌شود واکسن Pfizer در برابر این گونه اثر دارد حتی اگر اثربخشی این واکسن کاهش بیابد. وی در ادامه افزود که تعداد موارد ابتلا به B.1.617 در اسرائیل هشت مورد است.

جیجیی گرونوال محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز در مورد تأثیر واکسن برروی گونهٔ جدید می‌گوید: به نظر نمی‌رسد هیچ‌ گونهٔ این ویروس بتواند از واکسن‌هایی که در دسترس داریم فرار کند. خوشبختانه واکسن‌هایی که داریم برای واکنش به این ویروس مقدار زیادی آنتی‌بادی تولید می‌کنند، بنابراین برخی از تغییرات در ویروس با سطح آنتی‌بادی تولید شده قابل مقایسه است. لازم به ذکر است که ما فقط به آنتی‌بادی‌ها اعتماد نمی‌کنیم بلکه قسمت‌های دیگر سیستم ایمنی را مورد توجه قرار می‌دهیم.

 

منبع: Globalnews