Thursday, March 28, 2024
-4.1 C
Calgary

رشد 6.5 درصدی اقتصاد کانادا در سه‌ماهه نخست 2021

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اقتصاد کانادا در سه ماه نخست 2021 رشد 6.5 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت بخش خدمات نشانه‌های برون‌رفت از بحران کرونا را بروز داده، اما بخش‌های تولید همچنان درگیر مشکلات و بحران‌های متعدد می‌باشد.

بنابر گزارش Statistics Canada که روز جمعه منتشر شده تولید ناخالص داخلی کانادا در ماه فوریه 0.4 درصد بیشتر شده است. این روند پس از رشد 0.7 درصدی ماه ژانویه رخ داده و داده‌های اولیه ماه مارچ نیز از رشد 0.9 درصدی خبر می‌دهند. بنابراین می‌توان به بهبود اقتصاد و خروج از بحران کرونا امیدوار بود.

همزمان داده‌های ایالات‌متحده از رشد 6.4 درصدی این کشور خبر می‌دهند. بنابراین کانادا با اختلاف اندک از همسایه جنوبی پیش افتاده است.

داگ پورتر اقتصاددان بانک مونتریال در اینباره گفت: ارقام اخیر نشان می‌دهند که با وجود اعمال محدودیت‌های شدید، روند کند واکسیناسیون و نبود بسته محرک اقتصادی ایالات‌متحده، کانادا طی ماه‌های زمستان شانه به شانه ایالات‌متحده پیش رفته است.

هرچند آمار ماه مارچ نهایی نیست، اما با نگاه به آمار فوریه و ژانویه می‌توان تصویری کلی از وضعیت بدست آورد.

14 مورد از 20 صنعت بررسی شده در این گزارش روند مثبت داشته‌اند. ازجمله آن‌ها می‌توان به بخش خرده‌فروشی، غذا و اقامت اشاره کرد که در مواجه با موج نخست پاندمی شدیدا آسیب دیدند.

میزان رشد فروش در بخش خرده‌فروشی 4.5 درصد بوده که پس از دو ماه نزولی دسامبر و ژانویه خبر بسیار خوبیست.

بخش غذا و اقامت نیز رشد 3.5 درصدی را تجربه کرده که اولین ماه مثبت پس از آگست 2020 بحساب می‌آید.

در مقابل بخش تولید برای دومین ماه متوالی کوچکتر شده و اینبار افت 0.9 درصدی داشته است. در بخش معدن، نفت و گاز نیز افت 2.8 درصدی داشتیم و در حوزه حمل‌ونقل هم افت 2 درصدی ثبت شد.

هرچند آمار اخیر پس از سال وحشتناک 2020 امیدوارکننده است، اما به باور کارشناسان روند بهبود اقتصاد بسیار آرام و زمان‌بر خواهد بود. همچنین تاثیر ویروس بر اقتصاد از بین نرفته است.

خوشبختانه طی هفته‌های اخیر واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کرده و امیدها برای بازگشت شرایط نرمال در تابستان رو به افزایش می‌باشد. شاید تا کنار رفتن سایه کرونا از روی زندگی روزمره فاصله چندانی نداریم!

منبع: CBC