Tuesday, April 16, 2024
4.5 C
Calgary

درخواست دولت آلبرتا از دانشگاه‌ها برای جلوگیری از رابطه با چین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وزیر آموزش عالی آلبرتا در نامه‌ای به ۴ دانشگاه این استان، خواسته که آنها ارتباطات قدیم و جدید خود با نهادهای مرتبط با چین یا حزب کمونیست چین را قطع کنند.

سخنگوی این وزارتخانه می گوید آقای دیمیتریوس نیکلایدس از ۴ انستیتوی آکادمیک و پژوهشی خواسته که روابط خود با چنین نهادهایی را که ممکن است زیر چتر دولت چین یا حزب حاکم بر آن کشور باشند، به دقت بررسی نمایند.

در این نامهٔ وزیر می خوانیم:

«این بررسی ها باید شامل محاسبهٔ ریسک و گزارش تفصیلی باشد. من به شدت نگران احتمال جاسوسی دارایی‌های معنوی هستم و علاوه بر آن، تحقیقات مشترک با حزب خلق چین نیز می‌توانند توسط آژانس‌های اطلاعاتی و ارتش چین استفاده شوند.»

«برای کاهش احتمال رخنه در مراکز نوآوری و تحقیقاتی‌مان باید کار بیشتری انجام دهیم. از جمله در حیطهٔ دانشگاه های آلبرتا.»

این دانشگاه‌ها ۹۰ روز فرصت دارند تا اطلاعات درخواستی را به وزارتخانه بفرستند. دانشگاه کلگری می گوید که نامه مربوطه را دریافت کرده ولی فعلا توضیحی در این باره ندارد.

دانشگاه آلبرتا نیز ضمن تایید دریافت آن می‌گوید که پاسخ مناسب را خواهد داد. پیشتر والتر دیکسون، رییس مرکز تحقیق و نوآوری این دانشگاه گفته بود که از دولت فدرال در زمینهٔ مسائل مرتبط با چین راهنمایی خواسته است.

دیکسون می‌گوید این دانشگاه انتظار دارد که در ماه آینده رهنمودهای لازم را از یک کارگروه در دولت فدرال دریافت کند و دانشگاه‌های فعال در حوزهٔ امنیت ملی نیز در تهیه دستورالعمل‌های مرتبط با تحقیق و فعالیت‌های مشترک با چین، نقش خواهند داشت.

دیکسون افزوده: «واکنش ملی مشترک به مسائل امنیتی و بین‌المللی کاملا لازم است و ما متعهد به همکاری با تمام لایه‌های دولتیم تا منافع امنیتی کانادا را تامین کنیم و ضمن حفاظت از داشته‌هایمان، پیشرفت نیز بکنیم.»

در مارچ ۲۰۲۱ بود که مرکز توسعه اقتصادی، علمی و نوآوری یک بیانیهٔ سیاست‌گذاری منتشر کرد و از اعضای جامعهٔ تحقیقاتی، به خصوص محققان در زمینهٔ کووید-۱۹ خواست که در محافظت از نتایج کار خود بیشتر بکوشند.

دیکسون می گوید که همکاری بین‌المللی بسیار مهم است و دانشگاه آلبرتا با ۸۰ کشور دنیا در ارتباط است: «مشارکت خارجی از جمله در پروژه های تحقیقاتی، آموزشی و موافقتنامه‌ها، و فرصت‌های آموزشی در خارج، به ما کمک می‌کنند تا تجربه لازم را در اختیار دانشجویانمان بگذاریم و دانش را در سرتاسر دنیا گسترش دهیم.»

با توجه به تجربه تلخ ایالات متحده در حوزه سرقت دارایی‌های معنوی، به نظر می‌رسد که این تازه شروع سختگیری دولت کانادا بر ارتباطات جامعهٔ آکادمیک با چین باشد.

منبع: National Post