Sunday, April 28, 2024
9.6 C
Calgary

بررسی تاثیر پاندمی بر آموزش دانش‌آموزان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شیوع کرونا دانش‌آموزان، والدین و آموزگاران را با شرایطی کاملا جدید روبرو کرد. نتیجه آن افت تحصیلی دانش‌آموزان و آسیب بیشتر گروه‌هایی چون اقلیت‌های رنگین‌پوست، اسپانیایی‌زبان و بومی بود.

داده‌های آماری پاییز نشان می‌دهد که مهارت ریاضی دانش‌آموزان در مقایسه با شرایط نرمال سه ماه افت کرده است. این میزان برای دانش‌آموزان رنگین‌پوست سه تا پنج ماه و برای دانش‌آموزان سفیدپوست یک تا سه ماه می‌باشد. البته مهارت‌ خواندن وضعیت بهتری داشته و تنها یک ماه و نیم افت کرده است.

با وجود بهتر شدن شرایط از فصل بهار به اینسو، دانش‌آموزان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌زبان همچنان در جایگاهی بدتر قرار دارند. دسترسی آن‌ها به ابزارهای یادگیری، اینترنت و آموزگار نیز کمتر بوده است. البته انطباق دانش‌آموزان و آموزگاران با شیوه‌های آموزش آنلاین قدری از مشکلات کاسته است.

براساس پیشبینی‌ها میزان افت دانش‌آموزان رنگین‌پوست تا پایان سال 2021 به 6 تا 12 ماه افزایش می‌یابد، درحالی که دانش‌آموزان سفیدپوست 4 تا 8 ماه افت خواهند کرد. از اینرو شانس ورود آن‌ها به مقاطع عالی کمتر است. بعلاوه والدین آن‌ها علاقه کمتری به شرکت کودکان در کلاس‌های حضوری نشان می‌دهند.

پاندمی نتنها کلاس‌های حضوری را تعطیل کرده، بلکه موجب ترک تحصیل دانش‌آموزان نیز شده است. ناتوانی والدین در پرداخت هزینه‌های آموزش عمومی، خصوصی و خرید لوازم آموزشی ازجمله دلایل این موضوع هستند. برخی دانش‌آموزان مدرسه را به قصد ورود به بازار کار ترک کرده‌اند و همزمان استقبال از مقطع پیش‌دبستانی نیز شدیدا کم شده است. عدم دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به اینترنت و دور ماندن افراد بی‌خانمان از سیستم آموزش مجازی نیز از دیگر مشکلات دوران پاندمی هستند.

کیفیت آموزش نیز در دوران کرونا کاهش یافته است. نقش آموزگار در راهنمایی و آموزش دانش‌آموزان حیاتیست و دانش‌آموزان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌زبان در این مورد نیز با تبعیض روبرو بوده‌اند. آن‌ها به میزان نصف دانش‌آموزان سفید‌پوست به آموزگار و آموزش مستقیم دسترسی داشته‌اند.

از طرفی حفظ انگیزه دانش‌آموزان در شرایط کنونی سخت بوده و هست. داده‌های نرم‌افزار Zearn نشان می‌دهد که مشارکت دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین ریاضی فصل پاییز در مقایسه با دوران پیش از پاندمی 11 درصد کمتر بوده است. این افت برای طبقات کم‌درآمد 16 درصد و برای طبقات پردرآمد 2 درصد می‌باشد.

وضعیت سلامت روانی و فیزیکی دانش‌آموزان و تاثیر آن بر آموزش را نیز نباید فراموش کرد. پاندمی موجب بدتر شدن محیط خانواده‌ شده و کودکان از این بابت آسیب دیده‌اند. براساس داده‌های Feeding America در دوران پاندمی از هر چهار کودک یک نفر درگیر گرسنگی بوده است. افزایش فشارهای مالی نیز وضعیت مسکن خانواده‌ها را به خطر انداخته و والدین مجبور به کار کردن شده‌اند. از اینرو حمایت آن‌ها از کودکان کاهش یافته است. ناتوانی والدین غیر انگلیسی‌زبان بمنظور کمک درسی به کودکان را نیز نباید از یاد برد.

آینده چگونه خواهد بود؟

می‌توان چهار سناریوی زیر را برای آینده سیستم آموزشی متصور بود:

  • ادامه وضع موجود. دانش‌آموزان همچنان افت تحصیلی خواهند داشت و می‌توان به بهتر شدن اوضاع در پاییز امید بست.
  • بهبود وضع موجود. دانش‌آموزان با روش‌های یادگیری موجود (مجازی، هیبریدی و حضوری) سال تحصیلی را به پایان رسانده و وضعیت آموزش مجازی قدری بهتر می‌شود.
  • رشد تحصیلی. دانش‌آموزان تا پایان سال به روش‌های کنونی آموزش می‌بینند، اما وضعیت آموزش هیبریدی و مجازی به شکل قابل توجه بهتر می‌شود.
  • بازگشت به مدرسه. دانش‌آموزان تا پایان سال با روش‌های کنونی آموزش می‌بینند و از سال بعد در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کنند.

طبق سناریوهای بالا دانش‌آموزان بین پنج تا نه ماه آموزشی افت خواهند کرد. این میزان برای دانش‌آموزان رنگین‌پوست 6 تا 12 ماه و برای دانش‌آموزان سفیدپوست بین 4 تا 8 ماه است.

راه‌حل چیست؟

از آنجایی که شرایط کنونی می‌تواند ادامه‌دار یا قابل تکرار باشد، باید آموزش مجازی را بهبود بخشید. همچنین دانش‌آموزان باید امکان مشارکت، همکاری و کار گروهی بهتری نیز داشته باشند. مسئولان باید جایگاه معلمان در سیستم را بهبود بخشیده و روش‌هایی جدید بمنظور ارائه آموزش و دریافت بازخورد طراحی کنند.

خوشبختانه برخی مدارس گام‌‌هایی را برای کمک به دانش‌آموزان کم‌درآمد و رنگین‌پوست برداشته‌اند و سعی دارند با همکاری والدین افت تحصیلی فعلی را جبران کنند. با اینحال باید به بهبود وضعیت روانی، انگیزشی، آموزشی و عملکرد دانش‌آموزان بیشتر بها داد.

واقعیت آن است که حتی اگر مدارس به بهترین شکل عمل کنند، جبران ماه‌های از دست رفته آسان نخواهد بود. سیستم آموزشی باید به شیوه‌های گوناگون آموزش را سرعت بخشیده و دانش‌آموزان درخطر را شناسایی کند.

یکی از این راهکارها افزایش ساعات آموزش است. برگزاری کلاس در ساعات فوق‌برنامه مانند روزهای پایانی هفته و تعطیلات تابستانی موثر خواهد بود. کاهش تعداد دانش‌آموزان به 8 تا 12 نفر نیز اثربخشی آموزش را بیشتر می‌کند.

تابستان 2021 یک فرصت طلایی و غیرقابل تکرار است. در این بین برخی از همین حالا ساعات کلاس‌ها را افزایش داده‌اند. بعنوان مثال ناحیه آموزشی Ector County در ایالت تگزاس سال تحصیلی را از 180 به 210 روز افزایش داده و یک دوره آموزشی تابستانی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته است. مطالعات نشان داده که تدریس در ساعات مدرسه موثرتر از تدریس خصوصی در خارج از مدرسه بوده و عملکرد آموزگاران و معلمان حرفه‌ای بهتر از افراد داوطلبان یا والدین می‌باشد.

راه‌حل بحران کنونی همکاری بیشتر و عمیق‌تر بخش‌های عمومی، خصوصی و اجتماعی با یکدیگر است. بنابراین در کوتاه‌ترین زمان می‌توان افت تحصیلی را جبران و به گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کرد.

منبع: McKinsey & Company